Danskernes brug af digitale medier og nyheder i 2014
Breaking news er ikke brudt igennem på Facebook

I en ny rapport kortlægger forskere fra Roskilde Universitet, hvordan danskerne bruger digitale medier, og hvor de foretrækker at modtage deres nyheder.
Facebook er blot ét af de digitale vandrør, som mange danskere konstant lægger øret til. Men hvad laver vi egentlig, når vi klikker rundt på de sociale medier?
 
Forskningsrapporten skrevet af Ramus Kleis Nielsen og Kim Schrøder. 
 
En ny undersøgelse lavet af medieforskere fra Roskilde Universitet viser, at det ikke er nyheder, den almindelige dansker har travlt med at læse og dele, mens den lille prik lyser grønt på Facebook.    
For selvom danskerne skriver, kommenterer og deler på livet løs på Facebook, så sker det kun i et begrænset omfang, når det gælder nyheder.
 
”De fleste foretrækker tilsyneladende stadigvæk et relativt tilbagelænet nyhedsbrug trods de mange muligheder for mere aktiv deltagelse, og når vi snakker med venner og bekendte om nyhederne, sker det stadig primært offline,” siger Rasmus Kleis Nielsen, lektor ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.
 
 
70 procent af danske onlinenyhedsbrugere siger, at de bruger Facebook regelmæssigt – under halvdelen (31 %) siger, at de bruger siden til at læse, se, dele eller diskutere nyheder. Samme tendens ses på Twitter, som ni procent siger, de bruger, og som kun fire procent siger er en vej til nyheder.
 
Undersøgelsen viser, at de fleste almindelige danskere stadig primært tjekker nyheder et par gange om dagen via de etablerede mediers hjemmesider, mens sociale medier som Facebook og specielt Twitter samt live breaking news fylder meget mindre i den sammenhæng.
 
”De sociale medier er af mindre betydning, når det gælder nyheder, end mange i mediebranchen synes at tro,” siger Kim Schrøder, lektor ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.
 
Interessen for breaking news på nettet er i det hele taget begrænset, også blandt de unge, viser undersøgelsen. De fleste foretrækker at tjekke ind på nyhederne et par gange om dagen og holder sig primært til at kigge på overskrifter og læse udvalgte længere artikler, når det passer ind i hverdagens rytmer.
 
Danskere mere online end japanere, amerikanere og tyskere
I den nye rapport refererer forskerne også til en ny undersøgelse, der viser, hvor stor en procentdel af danskerne, der er internetbrugere sammenlignet med befolkningen i en række andre lande.
 

 
De lande, vi sammenlignes med, er: Finland, Frankrig, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien, Tyskland og USA.
Undersøgelsen viser, at danskerne er dem, der er mest online (90 %), dog skarpt forfulgt af finnerne (89 %), mens italienerne enten har bedre ting at tage sig til eller flere problemer med bredbåndforbindelsen med sidstepladsen (58 %).
 
Samme billede tegner sig, når man kigger på antallet af smartphonebrugere og tabletbrugere. Også her er det danskerne, der er længst fremme i it-bussen, mens japanerne sakker længst bagefter.
 
 
Og selvom danskerne altså ikke nødvendigvis bruger tiden på nettet til at læse nyheder, så er der et  stigende forbrug af onlinenyheder, viser undersøgelsen – og her er favoritten dr.dk, mens eb.dk kommer ind på andenpladsen. 
 
Centrale pointer fra undersøgelsen:
 
Kun meget få (7 %) siger, at de følger live breaking news på nettet. De fleste foretrækker at tjekke nyhederne et par gange om dagen og holder sig primært til at kigge på overskrifter og læse udvalgte længere artikler, mens video er mindre populært.
 
Digital mediebrug er ikke lig med digital nyhedsbrug. Cirka en fjerdedel af de danskere, der har en smartphone eller en tabletcomputer, bruger ikke regelmæssigt dette redskab som en del af deres nyhedsvaner.
 
Danskernes nyhedsbrug bliver mere og mere digitalt – og det er stadig de etablerede mediers hjemmesider, der er den foretrukne vej til digitale nyheder.
 
Socialt mediebrug er ikke lig med brug af sociale medier i nyhedssammenhæng. Generelt er det mindre end halvdelen af brugerne af en given social medieplatform, som siger, at de bruger platformen til at finde, dele eller diskutere nyheder. Fire procent af danske onlinenyhedsbrugere anvender for eksempel Twitter til at finde nyheder på nettet, hvilket er halvdelen af det antal, der bruger de lokale gratis ugeavisers hjemmesider (8 %).
 
Danskerne skriver, kommenterer og deler på livet løs på Facebook, men kun i begrænset grad om nyheder.
 
Sociale medier er en signifikant mere populær måde at finde nyheder på blandt de yngre onlinenyhedsbrugere, men også blandt de unge er det stadig kun et mindretal, der finder nyheder ad denne vej. Blandt onlinenyhedsbrugere som helhed er det 16 procent, der finder nyheder via sociale medier, mens det blandt de 18-24-årige er 27 procent.
 
 
Om rapporten:
Rapporten 'Danskernes brug af digitale medier og nyheder 2014' er skrevet af lektor Rasmus Kleis Nielsen og professor Kim Schrøder og er et resultat af et samarbejde mellem Center for Magt, Medier og Kommunikation ved Roskilde Universitet og en række internationale samarbejdspartnere, koordineret af Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford Universitet.
 
Om forskerne:
 

 
Han tiltræder den 1. januar 2015 som ny forskningsleder ved Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford Universitet.
 
 
Kim Schrøder er professor i kommunikation ved RUC og har siden 1980’erne været blandt pionererne i udforskningen af mediernes brugere.
 

Giv din stemme

13 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

presserådgivere

Se alle job Indryk job

Job

Videojournalist

Frist: 15. august

Fundraiser

Frist: 8. august kl. 12.00

Corporate Brand Manager

Frist: 20. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.