Branding på LinkedIn
Få meget for lidt

Skrevet af

Susanne Junge

1 artikler

0 indlæg

På mindre end et år har det rådgivende ingeniørfirma NIRAS fået tre gange så mange ”followers” på LinkedIn uden at have betalt ekstra for det. Succesen skyldes en praktisk og handlingsorienteret tilgang.
Tallene lyver ikke. I november 2012 fulgte knap 2.000 personer firmaet NIRAS på det sociale medie LinkedIn. I oktober i år var tallet stedet til 6.000. Vi har ikke haft brug for at købe LinkedIn’s karrieremoduler, og i kommunikationsafdelingen har vi heller ikke brugt særlig meget tid for at opnå resultatet.
 
Fem Fede Fif
Alle har en travl hverdag. Derfor valgte vi at droppe manualer, henvisninger til vejledninger og videoer på portalen og i stedet lægge vægt på fem enkle ting, alle kan finde ud af. Vi kaldte dem Fem Fede Fif.
 
Det smarte ved de ”Fem Fede Fif” er, at hvis alle medarbejdere bare bliver en lille smule bedre til at bruge LinkedIn, er det muligt at sprede nyheder og jobs viralt blandt rigtig mange mennesker. Mennesker, som udmærker sig ved at være dygtige folk, fordi kontakterne i NIRAS’ professionelle medarbejderes netværk typisk er lige så dygtige som dem selv.
 
Vi printede de ”Fem Fede Fif” som en enkel A4-side, man kunne have liggende på sit bord, og som en plakat, vi hang op ved kopimaskiner og kaffeøer, hvor medarbejderne alligevel opholder sig noget tid hver dag.
 
Hent Dea Buus Marcussens og Susanne Junges Fem Fede Fif i fuld størrelse her
 
Ambassadørkorps
For at få medarbejderne til at tage fiffene til sig allierede vi os med et korps af tyve frivillige LinkedIn-ambassadører, som vi vidste var gode til at bruge LinkedIn. Det betød, at alle medarbejdere havde en kollega, de kunne gå til, hvis de havde spørgsmål.
 
Vi klædte ambassadørerne på til deres job ved først at invitere dem til en undervisningstime, hvor vi med en kort PowerPoint-præsentation fortalte dem om værdien af at bruge LinkedIn, at vi gerne ville have NIRAS’ medarbejdere til at bruge LinkedIn, og hvad vi forventede os af dem som LinkedIn-ambassadører – hvilket i store træk bare var at stå til rådighed, hvis kollegerne havde brug for hjælp.
 
Derefter fik ambassadørerne en værktøjskasse, der bestod af tre elementer: Den PowerPoint-præsentation, vi havde vist dem, som de eventuelt kunne vise til deres kolleger, de Fem Fede Fif på A4-ark til uddeling og på plakater og bordkort med et billede af hver ambassadør og teksten: ”Har du talt med din LinkedIn-ambassadør?”
 
NIRAS’ virksomhedsprofil
På sin hjemmeside beskriver LinkedIn-konsulent Bodil Damkjær meget godt den måde, vi har udarbejdet indholdet på NIRAS’ virksomhedsprofil på:
 
”Det duer ikke, hvis profilen kun bliver brugt til employer branding. Vil virksomheder have folk til at læse jobannoncer på deres profil, kræver det en blandet strøm af faglige artikler, jobannoncer, nyheder og diskussioner. Og de skal ramme en høj kvalitet.”
 
Vi bestræber os på at lægge omkring tre updates/nyheder op om ugen på NIRAS’ virksomhedsprofil. Ud over vores jobopslag findes der hovedsageligt eksternt materiale om NIRAS i form af faglige artikler, nyheder eller videoer. Det kan være alt fra et interessant kundearrangement og en medarbejder, der deler ud af sin viden, til nyheder om projekter, NIRAS er involveret i.
 
Selvom det kan være fristende, gør vi en dyd ud af ikke bare at spejle vores hjemmeside ved at kopiere nyheder og jobs herfra. Vi linker i høj grad fra eksterne medier, fordi det øger troværdigheden, at andre end NIRAS selv forholder sig til NIRAS. Vi er især glade for tekster om NIRAS fra Ingeniørens netavis (www.ing.dk), da dette medie er velanset i vores målgruppe og ofte skriver om emner, der er yderst relevante for os.
 
Sidegevinster
Indsatsen har haft andre positive gevinster end de mange nye ”followers”, for eksempel stor entusiasme og stolthed blandt vores egne medarbejdere. De synes, det er fedt at dele med andre, at de er på en spændende arbejdsplads i vækst med dygtige kolleger, og især ambassadørkorpset blomstrede ved opgaven. Sidst men ikke mindst gav resultatet ekko i rådgiverbranchen, fordi metoden var enkel, og vi blev derfor inviteret til at fortælle om vores erfaringer på et seminar, som Ingeniøren holdt under overskriften ”Styrk din rekruttering og employer branding med sociale medier”. Igen fantastisk branding for få midler.
 
Den gode update
Det er vigtigt at udarbejde sine updates på LinkedIn, så teksten præsenteres optimalt både på web og mobilplatforme. Når man deler et eksternt link, overføres både billede og noget af teksten automatisk fra dette link, typisk som en overskrift, en manchet og starten på teksten. Disse tre elementer fordeler LinkedIn på tre felter, som man selv kan redigere og tilpasse ved at klikke på dem. Det billede, der eventuelt illustrerer den tekst, man har valgt at dele, kan man også udskifte.
 
Fire råd til at gøre din update/nyhed indbydende og læsbar på LinkedIn:
  • Øverste felt: Fortæl kort, hvad updaten/nyheden handler om. Det må maksimalt fylde 190 tegn med mellemrum
  • Midterste felt: Her skal overskriften – ”call to action” – stå. Det må gerne være et udsagnsord i bydeform, der fortæller læseren, hvad der sker, når man klikker videre. Overskriften må maksimalt fylde 47 tegn med mellemrum
  • Nederste felt: Her står starten på nyheden, og det må gerne bare være som et anslag, der får læseren til at klikke sig videre for at læse resten af teksten. Det må maksimalt fylde 243 tegn med mellemrum. Det vises ikke på mobil
  • Foto: Illustrer nyheden med et godt og tydeligt foto, gerne et ansigt. 
 
Ingeniørmangel er en udfordring for NIRAS
Baggrunden for NIRAS’ virksomhedsprofil på LinkedIn er, at firmaet lige som alle andre store rådgivere har brug for dygtige ingeniører og gerne med mere end fem års erfaring. I 2014 har firmaet brug for 200 nye ingeniører, dels til at dække den normale personaleomsætning, dels til store, aktuelle projekter som for eksempel udvidelsen af jernbanen til Femern. I øjeblikket er ledighedstallet blandt danske ingeniører rekordlavt – under tre procent – hvorfor NIRAS ønsker at positionere sig blandt de passivt jobsøgende. Derfor er LinkedIn genial – 81 procent af alle ingeniører har en profil på LinkedIn (Megafon, april 2013).
 
Om NIRAS
NIRAS er Danmarks tredjestørste rådgivende ingeniørfirma. Det er en virksomhed i vækst med 1.400 medarbejdere, hvoraf de 1.000 arbejder i Danmark. Firmaet rådgiver inden for alle områder i et moderne samfund: infrastruktur, byggeri, industri, miljø, energi, klima, informatik og udviklingsbistand.
 

Relaterede artikler

Employee Advocacy - gensidig udnyttelse? - ”Employee Advocacy” - eller forkortelsen EA - er for nylig dukket op som begreb i social media-verdenen. Ordene dækker o...

Giv din stemme

14 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Kommunikationspraktikant

Se alle job Indryk job

Job

Demand Generation Manager

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 5. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.