Branding forbrugersamfundets sygdom

Skrevet af

Charlotte Rau Jacobsen

311 artikler

0 indlæg

Branding er et symptom på forbrugersamfundets sygdom, skriver Politikens anmelder Christian Bundegaard, der kommenterer Dansk Design Centers seneste nummer, som handler om branding. Men enhver virksomhed med respekt for sig selv brander sig for at skabe en identitet, som forbrugerne kan genkende og blive loyale overfor.

Skelner man mellem nytteprodukter, koordinationsprodukter og symbolske produkter, skaber brandingen et stigende antal symbolske produkter. De fremhæver en forbrugers tilhørsforhold i samfundet. Samtidig følelsesgør brandingen samfundets tankegang, hvor man kunne hævde, at det modsatte ville være gavnligt. Samtidig opstår besynderlige fænomener som, at kraftvarmeforsyningen for hele Østdanmark brander sig under ”det kønsløse navn Energi 2 og det meningsløse slogan ”Du ville kende os, hvis vi ikke var her”. Eller at DR skifter sit gamle logo ud med rektangler. Ifølge reklamebureaudirektør Frederik Preisler bliver virksomheder med et brand nødt til at opføre sig ordentligt, for ikke at svigte forbrugernes tillid. Men det kræver jo, at forbrugerne er bedre end virksomhederne og ikke vil have produkter produceret under dårlige arbejdsforhold, som truer bæredygtigheden. Men det accepterer forbrugerne – i hvert fald accepterer de den magtesløshed, som følger med det frie valg, slutter anmelderen.
Politiken 16-05-02


Relaterede artikler

Branding i kejserens nye klæ´r! - Vi er nu nået til en endnu en skillevej i det at kommunikere. Årsagen er, at nutidens virksomheder i et uhørt omfang bli...
Corporate Branding Basics - Corporate branding er et af tidens mest fashionable management trends. Men det er mere end et nyt modefænomen. Med corpo...
De ukendte kendte - De fleste virksomheder erkender betydningen af at brande sig. Imageskabelse er et vigtigt led i positioneringen på marke...
Rethinking brand management? - An overview of the results from a comparative analysis of brand management (BM) frameworks in the literature. One concl...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
E-branding eller kaos - I dag er man klar over at internettet ikke er en markedsplads, men en unik kommunikationskanal som skal bruges aktivt h...
Gucci Government - en kritik af nationen som brand - Hovedformålet med at brande en by,region eller land er at gøre den attraktiv overfor turister,videnarbejdere og udenlan...
Adgangskort til corporate branding - Corporate branding er en strategisk ledelsesopgave. Adgangskortet er en systematisk proces, der kræver organisatorisk in...
Wollt Ihr den totalen Brand? - Ordet “brand” og afledninger af det kommer af det amerikanske “to brand”, og det var de amerikanske cowboys, der brændem...
Branding er død - Der bliver brugt gigantiske summer på branding. Ethvert firma med respekt for sig selv har i dag et brand. Men er brandi...
Branding bruges for bredt - Branding er alt, branding er værdierne, branding er ledelsen... Nej, stop! Branding-begrebet bruges alt for bredt. Ident...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Campaigner

Frist: 21. august

Redaktør til sociale medier

Frist: 2. september kl. 9.00

Journalist

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.