Bom og Obama

Kforum følger valget af verdens mægtigste mand. Mette Bom er udsendt. Læs, hvorfor demokraternes kampagneleder David J. Pollak er træt af nysgerrige europæere, og hvad de tre grunde er til, at Obama vinder på tirsdag.

30. oktober 2008, New York City, 4 grader, 5 dage tilbage, efterår, høj sol.

 
2.8 millioner meget personlige telefonopkald
Det er målet for de hundredvis af new yorkere, som har meldt sig som frivillige på Obamas New York kampagnekontor nede på spidsen af Manhattan. Over weekenden vil telefonerne hos vælgerne i svingstaterne Florida, Virginia, Ohio og Pennsylvania ringe med entusiastiske stemmer i røret: ”Hej, det er Chris fra Demokraternes kontor. Husk at stemme på tirsdag,”. Det vil de sige til Joe the Plumber eller Tina the Teacher i de vigtige stater, hvor vælgerne endnu ikke har bestemt sig for, hvem de skal stemme på.

Jeg er nu ret så træt af den der "personlige", meget direkte kampagneform. Alle de mails, jeg har fået fra Barack Obama, som om det var ham selv, der lige satte sig ned og brugte 5 minutter på at skrive en mail til mig. Men det virker, siger de her på kontoret. Den personlige mail. Det personlige telefonopkald. Det virker. Og derfor laver de 2.8 millioner af dem i denne sidste weekend før valget.

Er Europa gået i stå?
Jeg har sneget mig ind på kampagnekontoret for at få en lytter. Jeg er her sammen med min gamle kollega fra Arbejderpartiet i Norge, Monica Sivertsen. Hun er her med sin kampagnekollega Gro. De to gæve norske piger har fået hul igennem til det travle kontor. De skal lure Demokraterne af for et par tricks til deres store valg i Norge til næste år.
 
Selvom der opstår lidt forvirring i begyndelsen over en norsk fotograf, som de ikke har fået ’medietilladelse’ til, kommer vi alligevel til at tale med kampagnechefen på Demokraternes kontor, David J. Pollak. David har ikke sovet ret meget den seneste tid. Han fortæller, at han faktisk ikke har set sin familie i 73 dage. Og meget tid til snak har han heller ikke her seks dage før valget. Slet ikke med alle de nysgerrige pressefolk fra Europa, der kimer kontoret ned for at høre mere om deres kampagnestrategier.



”Hvad laver I egentlig derovre i Europa? Der må jo være helt mørkt, og alt må være gået i stå. For I er jo alle sammen herovre for at følge med i vores valgkampagne”, siger Pollak spydigt, og jeg kan ikke rigtig fornemme, om han laver sjov eller er oprigtigt irriteret over den store interesse for hans kontors arbejde. Han har heller ikke tid til at spise frokost, som han ellers havde lovet de norske piger i en mail. Der er vigtigere ting lige nu. Nationens fremtid, for eksempel.
 
Følgende fire faktorer
Pollak har været med længe – siden 1984 har han lavet kampagner for Demokraterne. Alligevel mener han, at dette valg er det mest komplekse nogensinde. Vores tid er kompleks – det er et globalt valg, siger han, med globale dagsordener, terror, finanskrise, miljøet, sundhed. Alle sammen dagsordener, som gælder over hele verden. Derfor er dette valg også interessant for andre end amerikanerne. Valget den 4. november bliver historisk, siger han, på grund af følgende fire faktorer:
  • Mange flere amerikanere vil stemme end tidligere – Obamas kampagne har især fået fat i de unge gennem nettet (det skønnes, at de har fået over 2 millioner flere unge til at registrere sig.)
  • Mange flere amerikanere har på grund af internettet kunnet været aktive og har haft mulighed for at tage del i partiernes kampagner
  • Der er indsamlet og brugt større pengebeløb end nogensinde i en amerikansk præsidentkampagne
  • For første gang i USA"s historie har vælgerne mulighed for at stemme på både kvindelige og mandlige, sorte og hvide kandidater

Jeg tænker, at det nok også bliver et historisk antal europæiske pressefolk, der møder op for at lure Pollak og kammeraterne af, og et historisk antal artikler, blogs, wikies, whathaveyou, der bliver skrevet om dette valg. Så jeg stopper her med de vise ord, Pollak gav os med på vejen: Hvis Obama vinder på tirsdag, er det på grund af specielt tre faktorer, der alle handler om timing:

  1. Amerikanerne er trætte af Bush, og efter 8 år med ham er de mere end ’ready for change’.
  2. Obama er en god, klog, karismatisk kandidat, hans kulør vil afskrække nogle, men tiltrække endnu flere, fordi USA er mere kulørt og multikulturelt end nogensinde.
  3. Onlinekampagnen: Obamas brug af de muligheder, internettet og de sociale medier giver, er enestående, og han har fundraiset flere penge online end nogen kandidat i historien.
 
Og bare til orientering. Pollak sagde, at mange amerikanere er dødtrætte af at høre på vores aversioner mod Bush og sympatier med Obama. De skal nok selv træffe det rette valg. For det er er altså deres land og deres valg!

Relaterede artikler

Rapport fra Valgkamp 2.0 - Web 2.0, sociale medier og herunder weblogs har været i fokus mere end nogen sinde i denne valgkamp. Også helt personlig...
Obama SWOT - Først var han underdog, så blev han frontrunner. Først var han en ukendt senator fra Illinois, så blev han det bedste bu...
Kære Obama - Spindoktorernes konge, Karl Rove, giver seks gode råd til Barack Obama. Det sker i magasinet Newsweek. Vi har forkortet ...
Obama vs. McCain - Modsætningerne mellem de to kandidater i kampen om at blive USA’s næste præsident har sjældent været større. Den ene er ...
Obama Online On Target - Demokraternes præsidentkandidat Barack Obama har for altid ændret spillereglerne i amerikansk politik. Det har han gjort...
Negative Campaigning på godt og ondt - McCain gør det i stor stil i disse uger. Nixon har gjort det. Clinton har gjort det. Bush senior og Bush junior har gjor...
Læbestifts-pitbullen Sarah Palin - Har man mere erfaring, hvis man har været guvernør i to år, end hvis man har været senator i fire? Vil en teenage-gravid...
Obama tingel tangel - Hvordan bliver man top cool til det amerikanske valg? Vi har undersøgt markedet for Obama tingeltangel, og har fundet mæ...
7 oneliners fra Obama og McCain-debatten - Fik du ikke set debatten mellem Obama og McCain? Fortvivl ikke! Kforum giver dig alt, hvad du behøver at vide…
Biden vs. Palin - Tag en bessefar-senator med hentehår og Denivit-smil og tilsæt en spejlblank, folkelig hockey mom, der lyder som Frances...
Valgkampen er twitterrific - Glem alt om blogs og sms-alerts. Twitter er sagen, hvis du vil holde dig opdateret om det amerikanske valg. På få minutt...
FO + NTL + GOTV = præsident Obama - Barack Obamas kampagne er ikke bare den dyreste præsidentkampagne nogensinde. Han har også skabt en organisation, der på...
Helt Obamamanisk - Om en uge er Barack Obama verdens mægtigste mand, og takket være de tårnhøje forventninger kan han kun skuffe. Dyrkelsen...
Obama we can - Efter valget - Klokken 06 morgen, den 5. november 2008. New York græder af glæde.
Stjæl Obamas strategi - Dagen efter valget i USA konkurrerede de danske partiledere lige fra Villy Søvndal til Pia Kjærsgaard om, hvem der elske...
Why he can - Obama kan. Men hvad er det, han kan rent retorisk? Kforum har talt med retorik-ekspert Jonas Gabrielsen. Han pointerer, ...
Politik til salg - Som en købmand må politikerne have de varer på hylden, kunderne vil købe. Hvad vælgerne ønsker, må partierne levere. Så ...
Gate crashing for Obama - Det er faktisk latterligt nemt at blive involveret i den amerikanske præsidentvalgkamp. Det er bare på med kondiskoene o...
Korthusets mestertricks - Obama vandt sin anden præsidentperiode efter en usædvanlig hård valgkamp. I den republikanske lejr var Romney last candi...
Obamas retoriske hammer - Han blev verdenskendt for at love forandring og politisk forsoning, men måtte sande, at amerikansk politik kun er blevet...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Praktikanter til efteråret

Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Projektleder til kommunikation

Frist: 8. april kl. 9.00

Head of Communications

Frist: 12. april

Kommunikationschef

Frist: 1. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.