Bogomtale: Hvad duer de til? – Konsulenter i det offentlige af Steen Hildebrandt og Kurt Klaudi Klausen

Kraftværket, professor og anmelder Steen Hildebrandt har sammen med medredaktøren og professor-kollegaen Kurt Klaudi Klausen udgivet en ny bog om brugen af konsulenter i det offentlige.

Med udgangspunkt i bogens titel kunne læseren foranlediges til at tro, at der bliver svaret på spørgsmålet – ”Hvad duer de til?” Men det gøres der ikke.

Redaktørerne indleder da også med en advarsel til læseren – LÆS KRITISK. For her finder man ikke mange betragtninger om fx fordele og ulemper ved at anvende konsulenter i offentlige organisationer. Bogens kapitler er ikke blevet kritisk gennemgået, tværtimod har redaktørerne ønsket "...at lade dem stå for sig selv som signalement af det pågældende firma og udvalgte serviceprodukter fra deres varesortiment." Altså en form for udvidet varekatalog for management-konsulenter.

Bogen former sig således snarere som en markedsføringskanal for diverse konsulentvirksomheder, der får lov til at reklamere for egne projekter i offentligt regi. Således startes hvert kapitel med en lille profil-tekst om det pågældende konsulentfirmas kernekompetencer.

Bogens første kapitel er skrevet af professor Flemming Poulfelt, og her ridser han nogle generelle anskuelser op omkring konsulent-fænomenet. Men kapitlet har ikke fokus på konsulentarbejde i offentlige organisationer og kunne således være et kapitel i en hvilken som helst bog om management. Ikke desto mindre er kapitlet interessant læsning for virksomheder (offentlige og private), som ikke har erfaring med brugen af eksterne konsulenter. Således omtales nogle af de klassiske faldgruber i forbindelse med kobling af konsulenter til projekter, fx myten om at anvendelse af eksterne konsulenter frigør tid i organisationen.

Bogens øvrige kapitler er beskrivelser af en række konsulentvirksomheders erfaringer med konkrete udviklingsprojekter i offentlige organisationer, som fx selv- og værdibaseret ledelse i Fredericia og Middelfart Kommuner, forandringsledelse i Københavns Kommune, effektiviseringsprojekter i Banestyrelsen mm. I sig selv interessant nok, men casene er mere generelle projektbeskrivelser end konkrete historier om, hvad der adskiller brugen af konsulenter i den offentlige og i den private sektor.

De mange cases giver således et godt indblik - både for konkurrenter til konsulenterne og for potentielle kunder - i hvordan de forskellige konsulenter arbejder med forandringer generelt. På den baggrund kan bogen fungere som en udmærket inspirationskilde til praktiske værktøjer.


Hvad duer de til? – Konsulenter i det offentlige
Steen Hildebrandt og Kurt Klaudi Klausen (red.)
276 sider
Børsens Forlag


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job