Børsens Nyhedsmagasin lukker

Skrevet af
Børsens Nyhedsmagasins svenske ejer Bonnier lukker det danske magasin, men redaktionen vil starte nyt erhvervsmagasin i tråd med det gamle.

Den svenske Bonnier koncern har besluttet at nedlægge Bonnier Business Publishing. Det betyder en afvikling eller omorganisering af både Børsens Magasiner A/S, Dagens Medicin A/S, Børsen Forum A/S, Fagbladsgruppen A/S og Ekerlids Förlag AB.

I Danmark fører beslutningen til lukning af både Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev. De øvrige aktiviteter i Børsen Magasiner overflyttes til Bonnier Publications A/S. Dagens Medicin, Fagbladsgruppen, Børsen Forum og Ekerlids Förlag vil fortsat være under Bonniers kontrol, men de får en anden placering i organisationen.

Bonnier meddeler, at beslutningen er udtryk for, at koncernen ønsker at operere med færre og større forretningsenheder. Derudover er det et tydeligt signal om et hårdere fokus på indtjening i den svenske koncern. Beslutningen følger trenden i resten af branchen, hvor der oven på de hårde tider på annoncemarkedet stilles helt andre krav til indtjening end tidligere. Og Bonniers vurdering er altså, at potentialet på sigt for Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev ikke lever op til koncernens nye krav til afkast.
Lukningen af de to publikationer vil koste mellem 60 og 70 medarbejdere jobbet. Bonnier Business Publishing's samlede omsætning udgjorde i 2001 ca. 200 mio. kr. med et resultat efter skat på ca. 15 mio. kr.

Beslutningen kan undre idet Børsens Nyhedsmagasin gav et beskedent overskud, men endnu vigtigere havde fat i et unikt og meget købedygtigt segment på det danske marked.
Niels Egerup, print director, hos mediabureauet OMD, udtaler til Markedsføring.
– Bladet har haft fat i en meget velhavende mandemålgruppe og specielt været interessant for annoncører af tunge forbrugsgoder. Det marked har ikke haft for mange medier at være i udover Børsens Nyhedsmagasin og Penge og Privatøkonomi. Så der vil helt sikkert komme et hul i markedet, selvom der findes en del andre medier, man kan ty til, siger Niels Egerup, der tror de kampagner, som har kørt for de lidt dyre biler vil bruge tv og måske også andre print-medier som fx dagbladene.


Redaktionen på Børsens Nyhedsmagasin har reageret med følgende udmelding:

Redaktionen bag Børsens Nyhedsmagasin vil udgive nyt erhvervsmagasin
Bonnier-koncernen har besluttet at nedlægge Business Publishing A/S som selvstændigt forretningsområde, og det indebærer bl.a. en afvikling af Børsens Nyhedsmagasin. Men ifølge chefredaktør Mikael R. Lindhom er der plads til et erhvervsmagasin båret af høj kvalitet på det danske mediemarked, og derfor vil redaktionen bag Børsens Nyhedsmagasin arbejde for at udgive et nyt kvalitetsmagasin, som skal dække erhvervsliv og politik.

Børsens Nyhedsmagasin giver overskud og har et stabilt oplag. Nyhedsmagasinet ville ifølge den seneste prognose have fået et overskud på 2 millioner kr. i år, mens oplaget ligger på 13.000. Løbende målinger viser stor læsertilfredshed og abonnenternes gentegninger er stor.

”Børsens Nyhedsmagasin har givet overskud under den igangværende krise på mediemarkedet, hvor andre seriøse medier bløder på bundlinien. Vi har en af landets stærkeste redaktioner og står kommercielt klar til ny vækst. Vi beklager, at Bonnier ikke ønsker at indfri vækstpotentialet, men det vil vi nu gøre selv. Vi er overbevist om, at der findes et marked for et stærkt erhvervsmagasin i Danmark,” siger ansvarshavende chefredaktør Mikael Lindholm.

Børsens Nyhedsmagasin har siden 1985 repræsenteret kvalitetsjournalistik, der har leveret indsigt og perspektiv til erhvervslivets ledere og andre, der interesserer sig for erhvervsliv, økonomi og politik. Magasinets redaktionelle målsætning er at være omdrejningspunkt for det gode lederskab.

Ny ejerstruktur
Redaktionen bag Børsens Nyhedsmagasin er allerede i gang med at arbejde med en ny konstruktion og ejerstruktur, så erhvervsmagasinet kan videreføres.

BNY-redaktionens beslutning om at fortsætte med at udgive et kvalitetsmagasin på erhvervsområdet er truffet efter, at den svenske mediekoncern Bonnier AB mandag meddelte, at man ikke ønsker at videreføre Børsens Nyhedsmagasin. Jonas Bonnier, der tiltrådte som bestyrelsesformand for Børsens Nyhedsmagasin i januar, meddelte på et møde mandag, at Bonnier ikke ønsker at fortsætte som ejer af Børsens Nyhedsmagasin. På mødet fastslog Jonas Bonner, at magasinet har en meget høj kvalitet:

”Børsens Nyhedsmagasin er et fremragende, helstøbt erhvervsmagasin. Det kan ikke gøres bedre. Og deri ligger problemet, for så vil indtjeningen næppe blive markant bedre, end den er i dag eller har været historisk,” sagde Jonas Bonnier.

Børsens Nyhedsmagasin har imidlertid – som talrige andre medievirksomheder - ikke kunnet leve op til Bonniers resultatkrav på et overskud på 15% af magasinets omsætning.

Relaterede artikler

Lindholms sidste hitliste - Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin er ikke længere et hit. For nylig havnede den langt nede i sin egen imageanalyse. Det ...
Krisen er et barn af firserne - Krisens anatomi er udgangspunktet for Winni Johansens og Finn Frandsens arbejde med kriser i virksomheder. Samtidigt har...
Det skizofrene magasin - Cover Man er på gaden. Skal Euroman føle sig truet? Nej. Cover Man mangler sammenhæng og retning. Hvad er sammenhængen m...
Hvorfor er Berlingske et hul, når Politiken går i nul? - Det er et af medieverdenens store paradokser, at JP/Politikens Hus kan tjene flere hundrede millioner, mens Berlingske M...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Digital projektleder

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikationsansvarlig

Frist: 2. august

Pressechef

Frist: 5. august

Rådgiver

Frist: 14. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.