Bølgen rider på bølgen

Et nyt dynamisk, til tider dejligt rodet og forvirrende onlinemagasin, Bølgen, skyller i dette øjeblik af sted på Google Wave, nettets nye samarbejdsredskab der endnu er i beta. Bølgen er den første danske periodiske udgivelse, som sammenfletter indlæg, email og billeddeling. Det er magasinet, der aldrig er færdigt. Det er magasinet uden glossy-smart pdf eller cool style på fancy hjemmeside. Det er indhold, der ikke viger tilbage for det nørdede og langhårede. – Det er fascinerende og perspektivrigt.
Anmeldelse
Navnet på magasinet eller wavezinet, som det bliver kaldt hos
Mediahack, er meget passende Bølgen.


'Bølgen', nu en måned gammel

Bølgen udkommer hver fredag, og i skrivende stund er den nået til fjerde udgave. Indholdet drejer sig om teknologi, internet, sociale medier, kultur - og hvad der ellers falder brugerne og waveviceværten ind. Wave-viceværten er Bjarne Tveskov, som udvælger emner og skriver de indledende ord. Han får hjælp af blandt andre Bo Abrahamsen og Kim Bach, og han har forskellige gæsteskribenter til at lave indhold fra udgave til udgave. Når de første ord er lagt i Bølgen, er det læserne af magasinet, som deltager med input, kommentarer, tekst, links, billeder med videre.

Antallet af læsere ligger på den pæne side af 400, hvilket må siges at være godt gået for et ungt magasin på et medie, der indtil videre er lukket land for de fleste. Du skal stadig have en invitation for at få adgang til Google Wave. Men frygt ikke. Der er efterhånden en del invitationer i omløb, og hvis du spørger efter en på Twitter eller Facebook, er der sikkert nogen, der ligger inde med en enkelt eller to.

Før jeg går mere i dybden med Bølgen, vil jeg lige fortælle lidt mere om, hvad Google Wave egentlig er.

Hvad er Google Wave?

Wave er en kombination af email, instant messaging, wikier, billeddeling - og mere endnu. Det er Googles forsøg på at lave det ultimative onlineværktøj, der kan det hele på en gang. Og så er det tilmed lavet af de danskfødte brødre Lars og Jens Rasmussen, som stod bag Google Maps.


Oversigt over 'strømmen'. Til højre er en afstemning i gang.

De bedste funktioner er efter min mening:

  • Real-tid
  • Billede-deling
  • Replay
  • Gadgets

Det unikke ved Wave er, at det hele foregår i real tid. Ikke det, du måske kender fra Google Docs, hvor du skal vente et par sekunder på at se, hvad din samarbejdspartner har lavet. I Wave ser du tastetryk for tastetryk. Det er i real tid.

Ud over at skrive kan du også bruge Wave til at samle billeder sammen fra en ferietur, klassearrangementer eller en julefrokost. Hvad der gør dette let er, at det er træk og slip. Ikke noget med først at trykke på "gennemse" og så vælge billede for billede. Du hiver dem bare over fra den mappe, de nu ligger i, og ind i Wave.


Træk og slip-billeder i Bølgen

Når du opretter en ny wave, vælger du selv, hvem der skal kunne se med. Du kan også vælge at gøre din wave åben - det har Bølgen gjort - eller tilføje nye personer, når de bliver aktuelle for samarbejdet. Hvis man kommer ind i et dokument og ikke ved, hvem der har skrevet hvad - så er der råd for det. Den fantastiske replay-funktion gør det muligt at afspille hele samarbejdet. Så kan man step for step se, hvem der har skrevet hvad. Det er lige pludselig muligt at få overblik over et dokument og tilblivelsen af det. Praktisk, hvis man kommer sent ind i en wave.

Min sidste favoritfunktion i Wave er gadgets. Lige nu er der ikke så mange af dem, hvilket er forståeligt, da Wave stadig er i lukket preview. Med gadgets kan du f.eks. indsætte kort, twitte, lave en tegning, som andre kan tegne videre - eller sætte en afstemning i gang.

De gadgets, der er tilgængelig lige nu på Google Wave, skal du finde på tilfældige hjemmesider. Google har dog set lyset og kigget på, hvordan Apple tjener penge. Ifølge The Next Web lancerer Google en butik med gadgets til Google Wave, så det bliver lettere at finde de små programmer.

Det positive i Bølgen

Tilbage til wavezinet Bølgen.

Jeg skal slå to ting fast. For det første: Jeg er begejstret for Bølgen. Og det på trods af, at den efter et par dage med mange kommentarer, links og debatter kan komme til at se uoverskuelig, rodet og ustruktureret ud. Bølgen er kollektiv intelligens, når den er bedst. Bølgen er dynamisk, nyskabende og unik.

For det andet: Du kommer ikke sovende til indholdet i Bølgen. Det svarer ikke til at læse et struktureret medie. Bølgen kræver noget mere af dig som læser. Til gengæld bliver du belønnet.

Titlerne på de fire første udgaver af Bølgen har været:

  1. Beta/skoleblad
  2. Fork it, well do it live
  3. A New Hope
  4. Lego Edition - If YOU build it they will come.

Som det fremgår, er titlerne er kryptiske og en anelse indforståede, men som i et gammeldags offline (og snart dødt) magasin er der en indholdsfortegnelse.

For at give en idé om, hvordan indholdet i en enkelt udgave af Bølgen kan se ud, kommer her indholdsfortegnelsen for fredag den 11. december 2009:

  • Ny på BØLGEN? - Tips og tricks
  • Det Bedste og det Værste - Please share
  • Hvad har du bygget? - Vis os din model
  • LEGO Spotting - Har du set noget?
  • LEGO #FAILS - Ingen er uden fejl
  • LEGO Links - Eyecandy
  • Facebooksang med Kandis - Lyt ikke
  • Digital Dannelse - Hvad skal børnene kunne?
  • BØLGEN i Harddisken - Dans en farve
  • Ugen der Twik - Pip gourmet
  • Kolofon - Hvem. hvad og hvornår
  • Sandkassen - Fri leg og halløj
Jeg læste dagen efter denne udgave igennem på en halv time. Når du ser den, vil den være udbygget med mere indhold. Bølgen er som surdej - den bliver bedre af at ligge i nogle dage. I Bølgen var der meget få 140 tegns dumheder og sms-agtige ligegyldigheder. Det er godt med et webmedie, der bevæger sig tilbage til substans.

Mange deltager med indhold i Bølgen, og, kan man konstatere, det er foreløbig flest mænd. Indholdet er af god kvalitet, og man bliver klogere. Jeg fandt f.eks. ud af, at den første Google-server var bygget ind i et Lego-tårn. Og jeg lærte noget om digital dannelse af børn og unge. Det var gode indlæg skrevet af brugerne og forsynet med kompetente links.

Det er brugerne, som er i centrum. Alligevel kan Bjarne Tveskov ikke lide at kalde Bølgen for brugergenereret. Han siger:

"Det er sådan lidt et belastet og slidt begreb. Jeg ser mere Bølgen som et slags open space, hvor man kan bidrage efter behov, lige fra blot at stemme over kommentarer og egentlige bidrag til hele vejen at være med til at (re)definere struktur og koncept efter behov. Det føles mere åbent og appellerer mere til deltagelse end en blog, hvor man har en afsender, og så nogle der kommenterer. På den anden side mener jeg hurtigt, at en ren Wiki-tilgang kan blive for diffus og uforpligtende, hvis ikke der er nogen, der sætter lidt tema og nogle rammer hver uge."

Det negative i Bølgen

En af de største ulemper ved Bølgen er, at kommentarer og feedback ofte kan blive langhårede, nørdede og ryge ud ad en meget lang tangent. Men det er reelt samtidig styrken i mediet, nemlig at der er plads og rum til det. Jeg kan jo blot gå videre i teksten, hvis jeg ikke vil læse debatten eller de andre brugeres tilføjelser.

Bølgen bliver også uoverskuelig, når mange har skrevet til og kommenteret i den. Det kræver, at du bruger fem minutter på at kigge den igennem - jeg kunne i hvert fald ikke danne mig et hurtigt overblik over indholdet, som andre brugere havde tilføjet fredagens udgave.

Rent teknisk bliver Bølgen desuden langsommere og langsommere, jo ældre den er, og jo mere indhold der er i den. Det er meget irriterende, når man forsøger at se billeder, som alligevel ikke er der, eller gadgets som ikke vil loade. Det er selvfølgelig ikke Bølgens skyld, men et problem der skyldes beta-tilstanden. Problemet bliver nok løst på et tidspunkt.

Lær af Bølgen

Ud over at Bølgen kommer med nyheder om tech, kultur og internet, så er det også stedet, man for alvor kan teste, hvordan Google Wave fungerer i et stort samarbejde, når en masse brugere kommer med input. Det viser, at det faktisk godt kan lade sig gøre at producere indhold kollektivt. Det kunne old-school medierne - alle dem der stadig bruger papir og sendemaster - lære en del af. Eller tænk, hvis elever i gymnasiet begyndte at skrive opgave i en wave. Så kunne man se, hvem der havde skrevet hvad.

Men hvordan forretningsmodellen for Bølgen kan se ud, er uafklaret. Bjarne Tveskov oplyser, at det tager ham mere end en arbejdsdag om ugen at organisere, skrive og vedligeholde. Forskellige former for finansiering - udover donationer - overvejes.

Du finder yderligere omtale af Bølgen her, her, her og i Harddisken. Hvis du ikke er på Wave, kan du følge Bølgen på @boelgendk eller besøge Tveskovs hjemmeside. Se mere om Google Wave i denne timelange video: http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ. Eller udgaven på syv minutter: http://www.youtube.com/watch?v=p6pgxLaDdQw&feature.

Relaterede artikler

Den største bølge - Google Wave har været igennem den almindelige teknologiske hypecyklus hurtigere end de fleste ting; fra overstyrede forv...

Giv din stemme

8 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

62 JOB

Presse- og kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: Snarest muligt

Presse- og kommunikationsrådgiver

Frist: 20. november kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 27. november kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.