Bliv grøn og god

På Kforum har vi købt vores eget stykke K-regnskov. Det er vores første skridt på vejen til at blive en grønnere virksomhed. Nu kan din virksomhed også blive grønnere. Og du kan gøre meget mere end blot at spare på strømmen eller skrue ned for radiatoren. Sammen med Greenpeace har vi samlet 10 gode råd til at gøre din virksomhed mere miljøvenlig.

Gennem minregnskov.dk  har Kforum fået sit eget K i Ecuador.

 

Vi skal være mere miljøbevidste, passe på naturen og vores omgivelser. Det er vi alle enige om, men får vi gjort noget ved det? Har din virksomhed f.eks. fået et varmetjek, tænkt over forbruget af flyrejser eller tjekket, om jeres rengøringsmidler bærer svanemærket? På Kforum vil vi gerne give kommunikationsvirksomhederne landet over et venligt spark bagi for at gøre Kbranchen grønnere.

 

Her kan du læse Kforums og Greenpeaces 10 gode råd til at gøre din virksomhed grønnere:


1.) Invester i/installer vedvarende energiteknologier og bliv CO2-neutral: Køb andele eller aktier i vedvarende energiprojekter - f.eks. en vindmøllepark - i et sådant omfang, at virksomheden bliver CO2-neutral og/eller installer solcelleanlæg på virksomhedens tag, facade eller grund. Greenpeace har eksempelvis købt andele i havvindmølleparken Middelgrunden, der svarer til kontorets årlige el-forbrug.

2.) Spar på strømmen: Minimer virksomhedens elforbrug ved at

  • Installere sensorer i lokalerne, så lyset kun er tændt, når der er bevægelse i rummet. 
  • Udelukkende bruge elsparepærer. 
  • Udelukkende vælge energieffektive apparater (computere, køkkenredskaber og køleskabe - f.eks. mærket med A+ eller A++) 
  • Når der ikke arbejdes på computerne, skal de slukkes, ikke stå på stand by, og notebooks og fladskærme er at foretrække, da de er meget energieffektive.

3.) Giv virksomheden et varmetjek: Gennemgå virksomhedens samlede energiforbrug og skær ned for varmeforbruget ved at efterisolere, installere termostater, evt. udskifte gamle vinduer med energiruder. Se Elsparefondens råd.


4.) Køb grønne firmabiler: Virksomhedens firmabiler bør være de mest brændstofsøkonomiske biler på markedet, eller endnu bedre el-biler.CRV'er bør så vidt muligt undgås, og virksomheden bør fremme kørsel med tog frem for bil, når som helst det er muligt. Se også gode råd om kørsel her.


5.) Minimer brug af fly: Virksomheden bør have en fast forankret transportpolitik. Politikken skal være, at ansatte tager toget ved firmarejser på under 500 km. Hold et minimum af fysiske møder. Stræb efter telefon- og videokonferencer, så ofte det er muligt. Man bør desuden stræbe efter at placere møderne et sted, hvor rejsetiden for virksomhedens enkelte afdelinger verden over er kortest, og hvor der er nemt at komme til via tog.

6.) Økonomiser med papiret: Brug et minimum af papir. Indstil blandt andet virksomhedens kopimaskiner til at kopiere på begge sider af papiret. Brug desuden udelukkende genbrugspapir og papir, der ikke er bleget med klor. Papiret bør desuden sendes til genbrug, når det smides ud, og må derfor ikke blandes med andet affald.

7.) Lokal økomad i kantinen: Server udelukkende økologisk mad i virksomhedens kantine, så forbruget af pesticider og kunstgødning mindskes. Desuden bør madprodukterne så vidt muligt være sæsonbetingede og dyrket lokalt, så transporttiden og dermed CO2-udledningen mindskes mest muligt.

8.) Smid rigtig ud: Minimer affald og sorter det rigtigt. Det vil sige: glas er for sig, dåser for sig, papir for sig, mad for sig, elskrot er for sig osv. Madaffald bør desuden komposteres.

9.) Drop engangservice: Brug aldrig engangsbestik, kopper osv. Dette giver en unødig stor mængde affald til skade for miljøet.

10.) Gør rent på den grønne måde: Sørg for, at virksomhedens rengøringspersonale udelukkende anvender rengøringsmidler, der er miljømærkede, f.eks. svanen eller blomsten. Sørg desuden for, at der ikke er skadelige kemiske stoffer i f.eks. håndsæben på virksomhedens badeværelser som f.eks. parabener og andre hormonforstyrrende stoffer.

Få mere inspiration til at blive grøn her

 

www.greenpeace.dk

www.gotwind.org

www.socialaction.dk

 

Relaterede artikler

Bright Green versus Dark Green - Vi mangler danske virksomheder, som kan, vil og tør formidle en grøn fremtid for fremtiden i stedet for i fortidens bill...
Dommedag hver dag - CO2 er den kemiske betegnelse for den giftige udledning, Al Gore & Co. siger, de vil reducere, før ishavet smelter. Men ...
Smoothies strategien - Ikke uden grund er deres logo en mand med en glorie. Smoothies-firmaet Innocent er et grønt forbillede for mange. De har...
The Full Green Monty - Grøn branding ender ofte som en overfladisk og påklistret ligegyldighed uden forbindelse til resten af virksomhedens for...
Fra vugge til vugge - Forstil dig en verden uden bilkirkegårde og lossepladser. En verden af absolut og ekstrem genbrug. En verden, hvor et pr...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Politisk konsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Marketing Manager

Frist: We are reviewing applications on an ongoing basis.

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 4. august

Digital fundraiser

Frist: 1. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.