Nye redskaber og guides til at arbejde med strategisk kommunikation og kommunikationsstrategier
Bliv endnu bedre til dit arbejde

Skrevet af

Redaktionen Kforum

902 artikler

57 indlæg

Det nye år har meldt sig, og du har brug for nogle redskaber til at håndtere de daglige kommunikationsopgaver. Kforum præsenterer en værktøjskasse med redskaber til at få styr på det basale kommunikationsarbejde. Find også ud af, hvordan du får styr på medierne, hvordan du bliver skarp på web-strategien, hvordan du får de rigtige medarbejdere, og hvordan du selv får det nye fede job.

Få styr på det basale kommunikationsarbejde

Internt og eksternt kommunikationsarbejde som f.eks. publicering på intranettet og udsendelse af pressemeddelelser er klassisk kommunikationsarbejde. Få her en masse gode råd til, hvad man kan gøre: 

 

Samlingen af kommunikationsstrategier

Se i samlingen og lån fra mange store virksomheders kommunikationsstrategier. Læs videre, og bliv inspireret til din egen.

 

Model for en kommunikationsstrategi

Kforum har samlet de bedste tip, tricks og spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal skrive din næste kommunikationsstrategi.

 

Rekruttering med 2.0-værktøjer

Bliv klog på, hvordan man kan bruge social software, f.eks. Facebook, til at finde din nye medarbejder.

 

Employer-branding – DoItYourself

Employer-branding var engang tidens hotte ord. Efter krisen bliver det vigtigt igen. Læs her om, hvordan du employer-brander, fra a-z.

 

Sådan skal du aldrig skrive en pressemeddelelse

Det er godt at lære af worst cases. Artiklen præsenterer en række eksempler på, hvor ulidelige pressemeddelelser kan være, og kommer med forslag til, hvad man i stedet skal gøre.

 

99 råd om offentlig kommunikation

Offentlige institutioner er specielle organisationer, der kræver speciel viden om, hvordan man kommunikerer med borgerne.

 

Gode råd til den digitale årsrapport

Stort set alle organisationer skal præsentere en årsrapport, og det er ofte kommunikationsafdelingens arbejde at udarbejde den. Her får du hjælp til, hvordan det kan gøres digitalt.

 

Sådan rapporterer du om CSR

Graden af samfundsansvar (CSR) skal indberettes af landets 1.100 største virksomheder. Her kommer gode råd og ideer til denne proces.

 

Alt hvad du skal vide om krisekommunikation

Alle kan komme i krise. Men alle håndterer ikke krisen lige godt. Læs artiklen, og få de allerbedste ideer til, hvad du skal gøre, når krisen melder sig. 

 

Stjæl denne manual for krisekommunikation

Kforum har i samarbejde med KOM-magasinet udviklet en gratis krisemanual til danske virksomheder. Find den her, og brug den.

 

Investor relations for nybegyndere

Kommunikationsmedarbejdere i børsnoterede virksomheder må være gode til at kommunikere med investorerne. Denne artikel giver en masse konkrete råd til, hvordan det gøres professionelt.

 

Forandr din organisation med forandringskommunikation

Forandring er konstant. Men hvem og hvordan rammer forandringen? Står du foran en større forandringsproces, kan du finde mange gode råd til, hvad du skal gøre og ikke skal gøre, her. 

 

Fiduser til fantastisk feedback

Få det bedste ud af dine medarbejdere ved at give dem anerkendelse og produktiv feedback. Det kan gøres på mange måder. Få en masse gode ideer til, hvordan feedback gives på den gode måde.

 

Få styr på medierne

Som K-konsulent skal du have styr på medierne. Her følger en samling af artikler, der gør dig i stand til at håndtere den glubske presse:

 

Skabelon for en pressestrategi, hvis du er presset

Her kan du hente en skabelon for den samlede pressestrategi. 

 

100 råd, før du taler med pressen

Du kan komme gruelig galt af sted, hvis du ikke er godt forberedt og ved, hvad der er dit budskab, når journalisten ringer. Der er mange faldgruber. Læs artiklen, og lær dem alle at kende.

 

Sådan overlever du forbrugerprogrammerne

Nogle talsmænd bliver fra tid til anden interviewet i forbrugerprogrammer som Basta og Kontant. Her kan de komme gruelig galt af sted, hvis de ikke kender journalistens lumske tricks.

 

Få styr på, hvordan du ser ud på tv

Hvis du skal filmes – om det er til fjernsynet eller til netbaserede artikler eller blogs – er det en god idé at kende til, hvordan du visuelt fremstår bedst muligt.

 

Tricks til, hvordan din virksomhed bliver en attraktion i medierne

Hvordan får man sin historie ud i medierne? Det spørgsmål stiller enhver kommunikationsmedarbejder sig selv. I artiklen her gives en række bud på, hvordan ens historie bliver en attraktion.

 

Få styr på dit produktkøb

Kommunikationsmedarbejdere har fra tid til anden brug for ydelser, der må købes ude i byen. Her følger nogle artikler med retningslinjer til, hvordan man finder det rigtige produkt:

 

Guide til valg af Open Source CMS

Hjemmesider styres af et styresystem kaldet for et CMS. Kommunikationsmedarbejdere har mange steder ansvar for CMS’et, og de må vide, hvad de skal købe, når det gamle skal udskiftes. Her er en guide til Open Source-systemerne.

 

Sådan vælger du det rigtige bureau

Den lille håndfuld kommunikationsmedarbejdere i organisationen har ikke altid in-house-kompetencerne til at løfte alle opgaver. Denne artikel giver gode råd til, hvordan man vælger et bureau, der kan hjælpe.

 

Guide til indkøb af fokusgrupper

Det er kommunikationsmedarbejderens opgave at vide, hvad brugerne tænker og vil have. En brugt metode er her fokusgrupper, og de skal som regel købes af et bureau. Her er en guide til indkøb af de rette fokusgrupper.

 

Sådan vælger du en konsulent med forstand på web 2.0

Her kommer den store plattenslager-test med 10 spørgsmål, som du bør stille din kommende konsulent i sociale medier.

 

Få styr på de nye kommunikationsdiscipliner

Nye tider bringer nye problemer, og derfor bliver der også løbende brug for nye værktøjer til at løse problemerne. Her er to redskaber, der kan klare nutidens kommunikationsudfordringer:

 

Fyringskommunikation: Dos and Don'ts

Kriser betyder fyringer. Men fyringer kan gøres på en god eller dårlig måde, alt efter hvordan der kommunikeres. Læs her de gode råd til, hvordan fyringer kommunikeres godt.

 

Ny svær disciplin: Besparelseskommunikation

Kriser betyder også besparelser. Men det er ikke altid, brugerne kan forstå, hvorfor lige deres afdeling eller ressourcer skal spares væk. Denne artikel giver redskaber til, hvad man kan gøre ved det.

 

Få styr på processerne

Kommunikationsarbejdet består af en række processer, der kan være mere eller mindre effektive. En måde at blive endnu bedre til effektive processer er at kende til de gode teknikker. Læs videre, og få nogle tip til din næste proces.

 

Lær at præsentere som Steve Jobs

Den karismatiske Apple-guru Steve Jobs er en sand mester i at iscenesætte sig selv. Her får du 10 gode råd til, hvordan du kan gøre ham kunsten efter.

 

Sådan får du bedre brainstorming

Virksomheder er afhængige af medarbejderes gode ideer. Men den gode brainstorming er mange steder fraværende eller ineffektiv. Lær her, hvordan du bliver bedre.

 

Manual til bedre møder

Møder er tit dybt dræbende for arbejdsglæden og produktiviteten. Derfor er der god grund til at arbejde systematisk med mødeformen. Her følger en række gode råd til bedre møder.

 

Kend dine Lean-redskaber

Lean er en procesmetode, der bruges mange steder. Få helt styr på, hvad Lean-processen går ud på, før du indfører konceptet.

 

Få styr på webben

Kommunikationsmedarbejdere arbejder i stadig større omfang med web-baseret kommunikation. Både intern og ekstern kommunikation håndteres på nettet, og derfor er det helt uundværligt med gode værktøjer til at løfte web-opgaverne.

 

Guide til den gode virksomhedsblog

Virksomhedsbloggerne er blevet en fast del af blogosfæren, men nogle blogger tydeligvis med større succes end andre. Få de gode råd til den gode blog her.

 

Få succes med din kampagne på Facebook

Mange virksomheder prøver at markedsføre produkter på Facebook. Det kan gøres mere eller mindre godt. Se her, hvordan du kan øge chancen for succes.

 

Forskellige måder at vise din virksomhed på Facebook

Hvordan er din virksomhed til stede på Facebook? Er du klar over, om det er den bedste måde for din virksomhed? Læs denne artikel, og bliv klar over, om I gør det rigtige.

 

100 idéer til sociale medier

Sociale medier er blevet helt uundværlige. Men bruger man ikke teknologien ordentligt, er det spild af rigtig mange penge. Her får du 100 gode ideer til, hvordan du får succes.

 

Sådan laver du en politik for brug af sociale medier

Kforum har set på en række organisationers politikker for sociale medier og har sammenfattet en liste med toppunkterne.

 

Lån denne skabelon til jeres 2.0-politik

Kforum har kogt de bedste udenlandske og danske erfaringer med 2.0-politikker sammen til en skabelon, du kan downloade og blot tilsætte virksomhedens navn.

 

Manual til digital strategi

Brug digitale medier til at få godt fat i organisationens interessenter. Her er en punktvis oversigt over alt, hvad du bør overveje om brugere, behov og business på nettet.

 

Nye idéer til dit intranet

Intranettet skal i øjenhøjde med medarbejderne og tage udgangspunkt i hverdagens arbejdsopgaver, hvis det skal skabe værdi for virksomheden. Her er 29 idéer til dit intranet.

 

Nyhedsbrevet overlever med nød og næppe

Glem alt om at gøre nyhedsbrevet lækkert på mobilen. Sats hellere på at bruge nyhedsbrevet til at pege på Facebook eller som automatisk kvittering på en ordre.

 

Design apps for alvor

Apps til de nye smartphones er kommet for at blive. Men hvordan designer man egentlig en god app, som på meget lille plads leverer masser af information?

 

Web 2.0-ting, du ikke skal bruge penge på

Der er mange måder at bruge pengene helt forkert på, når du køber nye digitale løsninger. Kender du fælderne, kan du også bedre undgå dem.

 

Sådan skriver du til nettet

Mange virksomheder misser den detalje, at det at læse på en skærm er væsensforskelligt fra det at læse i en brochure, en årsrapport eller et blad. Her kommer derfor tjeklisten til dig, der skal skrive til nettet.

 

Få styr på dine informationskilder

Der må hele tiden ny inspiration til. Den dygtige kommunikationsmedarbejder holder sig opdateret med den nyeste viden. Kforum har gennem tiden samlet lidt sammen:

 

60 medieblogs, du bør læse

60 danskere skiller sig ud med særligt interessant indhold om web-kommunikation. Kforum har samlet sammen og tilbyder her en kommenteret liste.

 

K-branchens 20 bedste blogs

Der findes 20 blogs i verden, du skal læse for at overleve i kommunikations- og mediebranchen. Se, hvad det er for nogle, her.

 

Kend din Luhmann

Luhmann er Spitzenklasse. Desværre svær. Meget svær. Så her får du lige en genvej til, hvad du kan nøjes med at vide.

 

Kend din ANT

Aktør-netværk-teori (ANT) er populært, og du må hellere vide lidt om, hvad det går ud på. Læs her, og undgå at drukne i primærlitteraturen.

 

Få styr på dit personlige brand

Du er ikke blot ansat i en virksomhed, men også et selvstændigt menneske, der må tænke på sin egen karriere og overveje, hvordan den plejes bedst muligt:

 

Hvordan bliver du en god K-rådgiver i forskellige typer K-afdelinger?

Find ud af, hvilken arketype du tilhører: den helt almindelige kommunikationsafdeling i det offentlige, den i et privat bureau – eller i en interesseorganisation.

 

Håndter dit online-omdømme

Tjek dig selv (og din virksomhed) på Google, og vær forberedt på, at alle andre finder det samme! Her får du gode råd til at håndtere det.

 

Boost din digitale identitet

Læs her om, hvordan du bliver en bedre online reputation manager.

 

Få styr på jobsituationen   

Bliv bedre til at søge job og bedre til at håndtere jobsøgningssituationerne:

 

Powerboost din jobsøgning

Hvordan får du dit drømmejob? Hvordan ser jobinterviewet ud fra begge sider af bordet? Hvordan finder man egentlig jobbet? Find ud af det her.

 

Brug Facebook som jobsøgningsværktøj

Her er 10 gode råd til, hvordan du kan bruge Facebook til at få dit drømmejob.

 

Sådan får du det fede cv

Det ligner lort. Det er ikke opdateret, og det er præcis det samme, du sender ud hver gang. Det er synd. For et godt cv kan ændre dit liv og din jobsituation her og nu. Find ud af hvordan.

 

15 spørgsmål til din næste chef

Læs her Kforums 15 spørgsmål, som får dig til at blive ét med jobbet og jobbet til at blive dit.

 

Guide til det gode afslag

Alt for mange virksomheder er alt for dårlige til at give gode afslag. Læs her, hvordan I bliver bedre til det.

 

Jobsamtalens 27 dræberspørgsmål

Til jobsamtalen bliver du stillet alle mulige gode og relevante spørgsmål. Læs her, hvordan du bedst muligt besvarer dem.

Relaterede artikler

K for Forandring - Copenhagen Change. Det er navnet på et nyt ledelses- og kommunikationsbureau startet af Maria Sennels. Hun har mange års...
Afdelings-K vs. bureau-K - Kommunikations­afdelingen synes tit, at konsulenterne er lige lovligt hurtige og smarte, mens konsulenterne oplever, at ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Communications Manager

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 23. august kl. 12.00

Videojournalist

Frist: 25. august

Studiejob

Frist: 5. september kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.