Svar på anmeldelse af Berlingskes websted
B for bedre

Skrevet af
Søren Storm Hansen er skuffet over b.dk - så skuffet at han er blind for de klare forbedringer, det redesignede websted har. Der er faktisk sket en prioritering af stoffet. Man kan faktisk følge tags og feeds efter eget behov. Og der er altså mulighed for at debattere.
Berlingske websted
B.dk med profiler, feeds, tags og hele pivetøjet
 
Søren Storm Hansen synes vred på de danske medier: "…alle problemerne kan føres tilbage til redaktørerne. De ved ikke, hvad de taler om, og de må ud, hvis medievirksomhederne skal have en chance," skriver han på sin blog i en kommentar til en debat på TV 2 News mellem forskellige mediechefer forleden.
 
Søren Storm Hansen er ikke helt så vred på b.dk i sin anmeldelse her på siden – nok mest skuffet. Som en af de danske redaktører, skal jeg gøre et forsøg på at svare, selvom jeg fornemmer, at det måske ikke bliver modtaget som tilfredsstillende, da vi jo ikke har forstået internettet.
 
Med B.dk ligner Berlingske heldigvis sig selv langt hen ad vejen, selv om udsagnet om, at stort set intet er sket siden 2001 lyder noget skingert i mine ører.
 
Viser hvad vi er gode til
Vi har brugt kræfter på en tiltrængt visuel opdatering og valgt at vise meget tydeligt, hvad vi er gode til. Vores redaktionelle hovedsatsninger ligger på Business, Politik(o), Viden & Tech, Kultur/Livsstil samt debat og blogs. Det afspejler vores forside og vores navigation, og det er en kraftig forenkling og simplificering af sitets opbygning. Næppe noget udtryk for vores organisationsdiagram, som ser noget mere broget ud, kan jeg godt afsløre.
 
Vi er en butik med nyheder. Et supermarked med en grøntafdeling, non-food og slagter. Men vi er ikke den sociale budservice, som Søren Storm Hansen efterlyser. Vi kører endnu ikke ud med personaliserede ordrer, og vi er heller ikke et sted, hvor vennerne bestemmer, hvad der står på forsiden.
 
Men vi anerkender, at ”Egypten” er mere relevant at følge med i end ”Globalt”. Derfor har alle aktuelle emner en tydelig placering på sitet over navigationen, sin egen stamside og RSS-feed, så de er lette at følge med i. Redaktionen vælger dem, og som sådan kan Søren Storm Hansen sagtens abonnere på masser af tags fra sitet: Virksomheder, navne, lande og brands.
 
Følg vores tags og personificer dine feeds
Vi har allerede tagget tusindvis af artikler, og der er som regel to-tre tags pr. artikel. Vi gik i gang i foråret 2010, men er nu så sikre på mængden af tags, at vi kan bruge dem mere aktivt.
 
Sådan gjorde online-nyhedsmedier ikke så ofte i 1998.
 
Emnesiderne er et forsøg på at sikre, at læserne som kommer ind på sitet midt i en dækning af sagen kan få et overblik over de fleste artikler om emnet. Redaktionelt vil vi så samtidigt bestræbe os på, at samle bedre op i artiklerne, så ”nye læsere kan begynde her” eller gå endnu mere ind i livedækning af begivenheder.
 
Vi anerkender også, at ”Sharm el-Sheikh” kan være endnu mere relevant at følge med i end ”Egypten”, og at vi på redaktionen måske ikke rammer akkurat plet med vores udvalgte aktuelle emner. Derfor vil vi i 2011 tilbyde mere personaliserede sider, som bygges op omkring emner, man specifikt gerne vil følge med i: Personaliserede RSS-feeds, topic pages og alerts baseret på avanceret søgeteknologi med vores og andres indhold. Vi har ikke nået det hele endnu.
 
Jo, der tilbydes skam debat
Vi anerkender også, at sitet kunne være mere socialt, men at sige vi ikke tilbyder og respekterer debat er en misforståelse. Der er i dag debat på mange artikler og blogindlæg hver dag. Ikke dem alle, men når vi har styr på vores brugerprofiler og kan tilbyde login via Facebook og Twitter, så kommer det på mange flere. Vi stiler også efter personlige profiler på sitet til alle medarbejdere: Fotografer, chefer og journalister. Hver med sin avatar i debatter på sitet - og hver med sin væg at skrive på/til.
 
Vi håber at lære vores brugere lige så godt at kende som K-forum kender sine, og det er dét vi skal bruge login-knappen til. Den er ikke kun skabt til at sælge InfoShop produkter, selv om den også er en forudsætning for sidstnævnte.
 
Søgefunktion under reparation
Søren Storm Hansen savner en mere effektiv søgning på b.dk. Det gør vi også, og i skrivende stund er den under reparation. Den havde ikke så godt af skiftet fra berlingske.dk til b.dk, men målet er at tilbyde søgning i hele b.dk – inklusive nichesites som sporten.dk, fri.dk, business.dk og dinepenge.dk samt blogs, så søgning efter håndbold ikke skal foretages på sporten.dk, men også kan foretages på b.dk.
 
Nå, men endnu en gang velkommen på b.dk i 2011. Især til alle jer, som mangler noget at poste til Facebook. Vi har masser af stof, som er værd at dele.

Relaterede artikler

B for bare det samme - Det bedste, man kan sige om Berlingske nye websted – b.dk – er, at det ikke er værre end det gamle. Det er et moderat re...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Social Media Manager

Se alle job Indryk job

Kursus

Storytelling og videoproduktion

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.