Virksomheder er hægtet sammen med deres brands. Det betyder, at det er brandet, der må betale prisen, når en virksomhed lægges for had.
Derfor er hetzen mod Arla måske i virkeligheden mere spindoktorskabt end først antaget, skriver Thomas Suenson fra Public@Suenson. Det ses ved, at de markedsandele, som Arla har tabt, ikke er gået til dydige danske landbrugsmejerier, men derimod til tyske og hollandske mejerier. Når det er gået så galt for Arla, må det forklares med, at man i processen med at skabe sit overordnede brand har nedlagt det ene produktbrand efter det andet. Dermed er forbrugernes identifikation til produkterne forsvundet og kontinuiteten knækket. Selv om Arla har gode værdier som sundhed, tradition, høj kvalitet og god smag, kan de ikke kommunikeres, hvis forbrugerne forbinder brandet med monopolisme, lyssky metoder og industrialisering. Så er selv tv-reklamernes jysktalende mælkeproducent forfejlet kommunikation og virker stik imod hensigten, påpeger Thomas Suenson.
ErhvervsBladet 20-01-2006
Relaterede artikler
Skal vi kun spejle os i spin?
-
Er erfaringer og inspiration fra den politiske verden ved at sejre over seriøs strategisk kommunikationsrådgivning? Er d...