Apps amok

Dotcom-feberen er tilbage. Nu hedder den bare apps. Apps skal gøre os alle til millionærer, inden året er omme. Men sandheden er, at flertallet af apps kun downloades, hvis de er gratis, og kun et mindretal af apps-producenterne i dag tjener penge. Lige nu tabes der rigtig mange penge i markedet, og konkurrencen tager til dag for dag. Problemet er, at mobile apps skal afsættes på et fuldstændigt fragmenteret og hårdt konkurrencemarked. Det glemmer apps-fanatikerne bare at fortælle. Det er totalt apps amok.
af John Strand

 

 

Profitten fosser ud af smartphone-apps-markedet. Burn rate hed det i dot.com-dagene. Nu kan og skal alting bare være gratis

 

Mange begejstrede artikler om apps er – og i Danmark – baseret på det, som amerikanske journalister tror der sker, og disse artikler bærer ofte præg af, at USA på mange områder er bagefter resten af verden, og at USA kun udgør ca. 7 procent af det globale mobilmarked. Eller sagt på en anden måde: En stor del af de amerikanske journalisters indsigt i, hvad der foregår på det mobile område uden for USA, er på niveau med George W. Bush' indsigt i, hvad der sker uden for USA.

 

Succes uden lige – eller hvad?

Når man ser de mange artikler, der findes om det mobile apps-marked, ligner det en succeshistorie næsten uden sidestykke. Den ene virksomhed efter den anden lancerer den ene apps efter den anden, og alle pressemeddelelser, der begynder med teksten ”Virksomhed X lancerer en mobil app der kan...”, kommer ukritisk i medierne. Når Apple fortæller, hvor mange der har downloadet Apps, bliver det gladeligt citeret. Kombinationen af ukritisk journalistik og industriel hype får flere og flere til at udvikle, markedsføre og lancere mobile apps.

 

Problemet er bare, at der er meget få, som ser kritisk på det, der havner ukritisk i medierne. Der er meget få, som ser på de faktuelle tal og på, hvad mobilbrugerne rent faktisk gør.

 

Mange downloader uden at bruge

Der er ingen tvivl om, at mange har downloadet Danske Banks mobile bank. Men hvor mange bruger den faktisk? Der er ligeledes mange medier, som nu satser på apps. Men hvor mange bruger disse apps? Og hvis kunderne skal betale for indhold via disse apps, hvor stor er betalingsvilligheden?

 

Ser man på de tal, som Mobile Entertainment Forums medlemmer offentliggør, så udgør salget af premium apps solgt via Apples App Store 3-4 procent af det globale marked for premium mobil-tjenester. De spillere, der udvikler, markedsfører og sælger spil til mobiltelefoner, genererer nogle få procent af deres omsætning på salg af mobilspil til iPhone.

 

Hvis man ser på verdens mest succesfulde app, Opera mini, så bliver den ikke downloadet via en app store, men via almindelige og mobile hjemmesider. Den er til dato downloadet i over 300 millioner eksemplarer, den bliver dagligt downloadet 3-400.000 gange og over 74 millioner mennesker (unikke brugere) bruger Opera mini hver måned. Faktum er, at Opera mini har flere brugere, end der er iPhone-brugere i verden i dag.

 

Apps uden smartphone er det almindeligste

Tager man en tur til Japan, som regnes som et af verdens mest avancerede mobilmarkeder, og som er det marked, hvor operatørerne får den største andel af deres indtægter fra dataprodukter (den andel er dobbelt så høj som i Europa), så er der trods en befolkning på over 122 millioner kun 2,5 millioner af dem, som har en smartphone. Meget enkelt så har man ikke brug for smartphones for at kunne bruge avancerede tjenester. Tjenesteforbruget afhænger af, hvilke serviceplatforme den enkelte telefon understøtter, det dokumenterer de japanske tal med al tydelighed.

 

Mange taler om de forskellige mobile operativsystemer (Symbian, Android, Windows Mobile, iOS, RIM etc.), men man glemmer at se på den fragmentering, der er af for eksempel Android-markedet. Der er så mange varianter af Android nu, at en Android-app ikke kan køre på alle Android-telefoner.

 

Opskrift på at tabe flest kroner

I Danmark kender jeg de første 20 mennesker, som er blevet mangemillionærer på at sælge tjenester til almindelige mobilbrugere. Men på trods af mit store globale netværk kender jeg ingen, der er blevet millionærer på at udvikle mobile apps. Og det på trods af den opmærksomhed, som dette marked får.

 

Når vi taler med dem, der udvikler og markedsfører mobile apps, så er tendenserne klare: Smartphone-brugere elsker at downloade gratis apps, de bruger dem sjældent og de opgraderer dem endnu sjældnere.

 

Hvis man vil undgå at tjene penge på mobile løsninger, så skal man bare satse på de apps, som medierne skriver så meget om. Man skal følge de journalister, der totalt ukritisk følger det, som står i amerikanske medier.

 

Hov, var der nogen, der tænkte "kejserens ny klæder"?

 

---

 

En række af John Strands overvejelser og analyser genfindes i dagens Financial Times, hvor der er en længere artikel og analyse af apps markedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også