Apples tyske kærlighed

Du elsker Apple. Apple elsker ikke dig. Apple elsker designeren Dieter Rams.
af Thomas Pedersen

Hvem er så denne Rams?
Dieter Rams er manden bag elektronikgiganten Brauns stilsikre, hvide husholdningsmaskiner og vækkeure fra 1960'erne og frem. Produkter, som står tilbage som tysk formalismes og minimalismes ypperste udtryk. Bag designet og dimserne gemte sig ti simple regler for godt design. Disse regler har Steve Jobs og Apples chefdesigner, Jonathan Ive, fulgt til punkt og prikke. Ned til mindste detalje er alt fra iPhone til iMac en kærlig hilsen og hyldest til Rams' regler og Brauns hvide designikoner. Kompromisløs kærlighed, siger de søde; konsekvent kopiering, hvisker de sure. Døm selv. Æblet falder ikke langt fra stammen. Her er reglerne med mandens egne ord. Her er inspiration. Her er Mac redesignet af Dieter Rams. En afsløring, der naturligvis ikke kan rykke ved din kærlighed til Apple eller Apples kærlighed til Rams. Mac-kærlighed tilgiver alt.

 
 


 
Her er Rams' ti regler for godt design:

1. Godt design er innovativt

Den teknologiske udvikling skaber mulighed for innovativt design. Men innovativt design udvikler sig altid i god dialog med den teknologiske udvikling og er aldrig et mål i sig selv. Da jeg engang designede et skab, var ideen, at det skulle være som en god, engelsk butler. Til stede, når du havde brug for det, og i baggrunden, når du ikke skulle bruge det. Diskret brugervenlighed, med andre ord.


Rams vs. Ive.

2. Godt design gør et produkt nyttigt
Et produkt er købt for at blive brugt. Det skal tilfredsstille bestemte kriterier, ikke blot funktionelle, men også psykologiske og æstetiske. Godt design understreger brugbarheden af et produkt og er ligeglad med alt, hvad der kan fjerne fokus fra brugbarheden. Formen følger funktionen.

Rams' radio vs. Ives iPhone med brugergrænseflade som vækkeur (foto lagt ovenpå).


3. Godt design er æstetisk

Den æstetiske kvalitet ved et produkt er lig med dets brugbarhed, fordi produkter, vi bruger hver dag, påvirker vores velbefindende. Kun produkter, som er veludførte og velgennemtænkte, er smukke.



 

Rams' kamera vs. Ives Mac-kamera.
 

4. Godt design gør et produkt forståeligt
Godt design klargør produktets struktur. I de bedste tilfælde kan det få produktet til at tale. I de allerbedste tilfælde er det selvforklarende.


Rams' radioer vs. Ives iPods.



5. Godt design er ærligt

Design gør ikke et produkt mere innovativt, kraftfuldt eller værdifuldt. Det prøver ikke at manipulere brugeren med løfter, det ikke kan holde.
 


Ives iPhone med regnemaskine-grænseflade vs. Rams' regnemaskine.


6. Godt design er diskret
Produkter, der udfylder deres opgave, er som redskaber. De er hverken dekorative objekter eller kunst. I deres design skal de derfor blive både neutrale og beherskede, så de efterlader rum til brugerens selv.





Rams' pladespiller vs. Ives iPod Mini.

7. Godt design er langvarigt
Det undgår at være fashionabelt og undgår dermed at blive uddateret og antikveret. Modsat fashionabelt design holder det i mange år, endda i vores smid-væk-samfund.
 
 
 

Ives airports vs. Rams' radio.

8. Godt design er gennemtænkt ned til den mindste detalje
Intet er tilfældigt. Omsorg og præcision viser respekt for brugerne.



Rams' radio og højttaler vs. Ives Mac og iMac.


9. Godt design er bæredygtigt
Design er et vigtigt element i at beskytte miljøet. Det sparer resurser ved at begrænse fysisk og visuel forurening igennem produktets livscyklus.

 




Ives iMac vs. Rams' pladespiller.
 
10. Godt design er så lidt design som muligt

Mindre, men bedre, fordi designet er koncentreret om de essentielle aspekter. Produktet er ikke overbelastet med det uessentielle. Tilbage til renheden. Tilbage til enkelheden.

Det var så Rams' ti regler. Og det er tydeligt, når man kigger på Apples design, at det konstant forsøger at finde balancen ud fra Rams' regler om, hvad der er brugbart og så lidt design som muligt. En helt åbenlys konsekvens af dette har været en del diskussioner omkring designet af 'musen' og om, hvorvidt der skulle være en eller to knapper på en mus.


Med andre ord: Når vi taler om design og Apple, så taler vi i virkeligheden om nogle valg, der ikke umiddelbart handler om æstetik i klassisk forstand, men om en type æstetik, der kommer så tæt på det rene produkt som muligt.

For Apple handler design om at være æstetisk gennem at være funktionel. Æstetik er ikke i sig selv målet, men et biprodukt af ærligt, diskret og funktionelt design. Moralen er, at kun de funktionelle og brugbare produkter kan være smukke. Målet er ikke det mulige, men det, som er nødvendigt. Lad mig illustrere med en lille historie om Jobs og iTunes:

Da Steve Jobs engang præsenterede iTunes for en gruppe mennesker, blev der fra forsamlingen ved med at komme spørgsmål og forslag til features.

 
"Har i overvejet at vise billeder gennem iTunes?"
"Ja, det har vi!"

"Kunne man forstille sig, at iTunes blev kompatibel med Zune?"

"Ja, det kunne man."
 

Efter en del tid var gået med den slags spørgsmål, skar Steve Jobs igennem og sagde: "Jeg ved godt, at I har en masse gode ideer og forslag til, hvilke features vi kunne inkludere i iTunes; det har vi også. Men succesfulde produkter er ikke defineret ved at kunne gøre, hvad der er muligt, men gøre godt, hvad der er nødvendigt."

Og dette svar definerer i virkeligheden den første væsentlige forskel på Apple og mange af deres konkurrenter.

 

Apple er ekstremt stædige og konservative, når det kommer til at inkludere nye features i deres produkter. Det er et forsøg på at undgå, hvad der populært i interface- og produktdesignkredse kaldes featuritis, en dårligdom, der kendetegner produktet, som drukner i funktioner. En 'sygdom', der rammer rigtig mange produkter og ikke mindst Apples konkurrenter, fra Nokia til Microsoft.

 

Man kan sige, at hvor andre produkter konkurrerer på, hvilke og hvor mange features de kan få puttet ind i et produkt, så konkurrerer Apple på, hvordan få udvalgte features kan fungere diskret og mest mulig brugervenligt. Apple er med andre ord ret konservative, hvad angår features. De udnytter sjældent det fulde spekter af de muligheder, den bagvedliggende teknologi tillader dem. De har tålmodigheden og selvtilliden til ikke at lade sig rive med og forsøge at presse maskinen til det yderste. Strategien er at skære ned, så det, som er tilbage, er det vigtigste. Altså at enkelheden som form følger den essentielle funktion. Det kræver en meget veludviklet forståelse af design og af, hvad det vil sige at tilføje ved at fjerne. Som Ludwig Mies van der Rohe er kendt for at sige: "Less is more", og hele ideen er at gøre designvalgene usynlige og derved designet ærligt. Det svære ved denne filosofi er, at den kræver en forståelse for form, som ikke bare handler om at nå frem til få elementer, men derimod om forståelse af, hvordan form og elementer spiller sammen, så less ikke bare er more, men better.






 


Mere om Rams

I slutningen af januar 2010 udkommer bogen Less and More: The Design Ethos of Dieter Rams.

Læs hans fantastiske essay om at fjerne det overflødige
: Omit the unimportant

Et godt interview med Dieter Rams her.

Dieter Rams' motto er Vær modig, lige meget hvad.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også