Antipopulisme bag Radikal succes

Skrevet af

Helle Ingstrup

1 artikler

0 indlæg

Andreas Engbo Hansen

1 artikler

0 indlæg

Sabina H. Kristiansen

1 artikler

0 indlæg

Det Radikale Venstres massive fremgang ved seneste folketingsvalg skyldes, ifølge et speciale fra Roskilde Universitetscenter, et stærkt image som et troværdigt, anstændigt og seriøst parti, der ikke er bange for vælgernes dom. De radikale har med en gennemtænkt valgstrategi gået imod strømmen af kontrakt- og løftepolitik, og har på den baggrund hentet stemmer fra primært Socialdemokraterne og SF.

En specialegruppe fra kommunikationsuddannelsen på Roskilde Universitetscenter har gennem fokusgruppeinterviews undersøgt baggrunden for den radikale fremgang fra 9 til 17 mandater ved folketingsvalget den 8. februar 2005. Resultaterne af denne undersøgelse peger på, at mange af de nye radikale vælgere anser den løfte- og overbudspolitik der prægede valgkampen, som en utroværdig populistisk leflen for vælgerne. De ny-radikale havde derfor svært ved at tage hovedparten af de politiske partier alvorligt, på trods af det faktum, at de ved valget i 2001 faktisk havde stemt på nogle af de selvsamme partier. De nye radikale vælgere, der er repræsenteret i undersøgelsen, er hovedsageligt tidligere socialdemokrater og SF’ere.

 

Radikal vælgerhugst

De tidligere socialdemokratiske vælgere, der deltager i undersøgelsen erklærer, at de er i klar opposition til regeringens politik. De ønskede derfor under valgkampen klare socialdemokratiske markeringer, som distancerede Socialdemokraternes politik fra primært Venstres politik. Det havde Socialdemokraterne på ingen måde held med. Socialdemokraterne var så bange for deres vælgere, at klare politiske udmeldinger nærmest var umulige, hvilket gjorde det vanskeligt at positionere partiet i åbenlys opposition til regeringens politik. Venstre havde som regeringsbærende parti, tilmed på vigtige valgstrategiske politiske temaer positioneret sig så tæt op af den socialdemokratiske politik, at vælgerne havde meget svært ved at se de politiske forskelle mellem de to største partier i dansk politik. De radikale havde samtidig, i modsætning til Socialdemokraterne, markeret sig i skarp opposition til regeringens politik på især værdipolitiske temaer. Derfor fremstod Det Radikale Venstre som det mest oplagte alternativ til Socialdemokraterne for de desillusionerede socialdemokratiske vælgere, hvilket også kan aflæses i valgresultatet for de to partier.

 

I tilfældet med SF, forholder det sig lidt anderledes. SF fremførte ikke uventet politiske løfter om mere lighed og flere penge til svage befolkningsgrupper og var et skoleeksempel på, hvordan man ikke skal tilrettelægge den politiske kommunikation. Alt imens havde de radikale med stor strategisk snilde opbygget et image som oppositionens frontkæmper, via skarpe angreb på især regeringens udlændingepolitik. Den radikale modstand mod den meget omtalte 24-års regel symboliserede en humanisme som traditionelt set appellerer til SF’s vælgere. Ydermere formåede de radikale politikere ifølge udtalelser fra tidligere SF’ere, at fremstå mere kompetente end politikerne fra SF. Det radikale politiske team stod simpelthen stærkere i vælgernes bevidsthed. På den baggrund var Det Radikale Venstre i stand til at stjæle en del stemmer fra SF, på trods af en erklæret økonomisk politik som formentlig ikke falder i de fleste SF-vælgeres smag.

 

Undersøgelsen peger også på, at Det Radikale Venstre stadigvæk appellerer til borgerlige vælgere, til trods for partiets konfrontatoriske linie i forhold til den borgerlige regering. De borgerliges svaghed i forhold til de radikale var uden sidestykke samarbejdet med Dansk Folkeparti. Tidligere borgerlige vælgere havde det meget vanskeligt med dette samarbejde, og da de radikale både kunne tilbyde en liberal skattepolitik, velfærdsreformer, samt en klar afstandstagen til Dansk Folkepartis politik, var der grundlag for, at disse vælgere ville stemme radikalt.

 

Det radikale brand

For at kunne udnytte Socialdemokraternes, SF’s og til dels de borgerliges svagheder, udvalgte de radikale nogle strategiske mærkesager, som skulle positionere partiet således, at disse partiers vælgere kunne fristes til at stemme radikalt. Disse mærkesager var først og fremmest tolerance, velfærdsreformer, samt afskaffelse af 24-års reglen. Dette er mærkesager som har været medvirkende til at understøtte det radikale brand som et frisindet, ansvarligt og anstændigt parti. Desuden har fraværet af konkrete politiske løfter om flere penge til diverse befolkningsgrupper medvirket til, at Det Radikale Venstre af de nye radikale vælgere opfattes som dansk politiks populistiske modstykke. De værdipolitiske standpunkter som de radikale meldte ud, før og efter udskrivelsen af valget, samt de manglende konkrete politiske løfter har styrket partiets troværdighed overfor vælgerne. De vælgere, som satte kryds ved liste B ved folketingsvalget, har nemlig en lidt atypisk opfattelse af politik. Ifølge denne opfattelse er politik ikke noget, man kan sætte på kontrakter, ej heller kortsigtede "her og nu" løsninger på baggrund af flygtige folkestemninger. Essensen af politik er, ifølge den typiske radikale vælger, at man afsøger samfundet for reelle behov, hvorefter man træffer den mest rationelle beslutning, som bedst gavner samfundet som helhed.

 

Overordnet set kan man sige, at Det Radikale Venstres imponerende vælgerfremgang, ved folketingsvalget i 2005, er kommet i hus på baggrund af en veltilrettelagt og antipopulistisk valgstrategi, som med kirurgisk præcision har grebet ind, hvor de radikales politiske konkurrenter stod svagest.

 

For en dybdegående analyse af den radikale vælgerfremgang se specialet ”Radikal vælgerfremgang".

 

 Læs specialet her

 

 Specialets forside

 

Specialets forfattere kan kontaktes:

Helle Ingstrup (hik@ruc.dk)

Andreas Engbo Hansen (aeh@ruc.dk)

Sabina H. Kristiansen (sabina@ruc.dk)

Relaterede artikler

Memo fra Machiavelli til Margrethe - Onsdag d. 22 oktober 2008 De seneste ugers radikale sæbeopera har udstillet, at Margrethe Vestager er ved at miste greb...
Valget vindes mellem valgene - Mens de andre politiske partier er usynlige i gadebilledet, kører Dansk Folkeparti en annoncekampagne for det kommende k...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 15. november

Applikations-ejer

Frist: Hurtigst muligt

Partnership Communications Specialist

Frist: 9. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.