Annus Horribilis horror horror

Skrevet af
Kforum har spurgt et par hundrede brugere, om de oplever krisen på egen krop. Svaret er ja. Fyringerne kommer. Rygterne florerer. Man kigger sig om efter et nyt job, bare for en sikkerheds skyld. Afdelingerne skærer budgetterne, og bureauerne har sværere ved at sælge de dyre ydelser. Det går ikke så godt mere. Til gengæld kommer det til at gå rigtig slemt – for alle de andre altså. 2009 bliver et Annus Horribilis - horror horror.

Undersøgelsen har ligget på Kforum et par uger. Det kan næppe kaldes eksakt videnskab, men resultaterne er alligevel interessante som pejlemærker. Her følger kort nogle analyser på udvalgte spørgsmål.

Se testen live her
(du kan stadig deltage, og resultaterne er således dynamiske og kan ændre sig over tid).

Se de samlede resultater her.  

Bliver der fyret medarbejdere?  


Se billedet i stort format

Krisen er hård. Men hvor hård har den indtil videre været? Bliver kommunikationsfolkene fyret nu? Det er det første spørgsmål, og til det svarer mange heldigvis stadig nej. 29,9 % har dog været ude for, at krisen har taget sine første ofre på arbejdspladsen. Hvad der ikke er voldsomt, men stadig en høj procentsats og hårdt nok for de mennesker, det har måttet rydde deres skrivebord.

Er der rygter og nervøs stemming?
 

Se billedet i stort format


Se billedet i stort format

Mange kommunikationsfolk har stadig deres gode job i behold. Hvad de nok er meget glade for. De fleste steder er man oven i købet stadig sikker på at gå fri af krisen. Her går det godt, vi er de bedste, urørlige, og vi vil gå fri. Det synes stadig at være holdningen. Så der er ingen grund til onde rygter om fatale fyringer. Det er virkeligheden for 59,9 % af de adspurgte. Omvendt peger 36 % dog på, at rygterne begynder at svirre på arbejdspladsen i takt med utrygheden. Og mon ikke det tal vil stige?

Kigger man sig om efter et nyt job?

Se billedet i stort format

Selvom mange stadig ikke er blevet fyret eller føler sig direkte berørt af krisen, breder uroen sig altså langsomt. Det viser sig tydeligere ved, at 54,6 % aktivt er begyndt at kigge sig om efter et nyt job. Bare for en sikkerheds skyld. Hvis man nu lige pludselig blev ramt af en økonomisk lussing, og firmaet måtte skære voldsomt ned i medarbejderflokken. Moralen er: Better safe than sorry.

Hvad sker der i kommunikationsafdelingerne?  

Se billedet i stort format


Se billedet i stort format

Nervøsiteten spreder sig langsomt. Men de signifikante udsving har vi ikke set endnu. Det er dog anderledes, når det gælder kommunikationsafdelingernes budgetter. 69 % har således fået meget større fokus på at spare, hvor spares kan. Og 47,8 % har decideret oplevet, at der er blevet skåret i budgetterne. Så her mærker man sparekniven.  

Hvad sker der i bureauerne?



Se billedet i stort format


Se billedet i stort format

Det er som regel sværere at være bureau end afdeling i en virksomhed, når krisen kradser. For bureauets ydelser er de første, der blive skåret væk, når der skal spares. Det er de adspurgte enige i. 67,4 % mener, det er blevet sværere at få nye kunder og sværere at få store, dyre opgaver. Samtidig føler 53 % af bureaumedarbejdere sig pressede til at kigge efter nye forretningsmodeller.

Krisen rammer de andre
Selvom krisen kommer og allerede har sin grimme, stinkende ånde i nakken på mange kommunikationsfolk, kommer det dog ikke til at gå helt galt. Ikke så galt som i reklamebranchen i hvert fald. 65,7 % mener nemlig, at reklamefolkene får det rigtigt svært. Derimod mener 62,4 %, at kommunikationsfolkenes arbejdspladser vil klare krisen flot. Fordi kommunikation er kommet for at blive og er kommet på direktionsniveau. Den skæres ikke sådan lige væk. Den moderne organisation er jo kommunikation. Skæres den væk, er virksomheden færdig. Det synes at være tankegangen. Så mange er altså fortrøstningsfulde på branchens vegne. Dog ikke mere, end at 58,1 % tror, at 2009 bliver et katastrofens år for branchen med mange konkurser og fyringer. Så moralen er nok, at der kommer til at ske noget slemt. Det bliver bare for de andre. Den gode, gamle folketro på, at ulykken aldrig rammer en selv, men altid de andre, lever i bedste velgående. Lad os håbe den gælder for dig!

Se de samlede resultater her. 


Hvad er din oplevelse? Skriv en kommentar og del din viden og erfaring.

Relaterede artikler

Fyr fornuftigt - Fyringsrunder er aldrig sjove. Hverken for de fyrede, for de ledere, der eksekverer fyringerne, eller for de medarbejder...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

56 JOB

Group Communications Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Senior Digital Designer

Frist: 8. december

kommunikationspraktikant

Frist: 15. december

Digital redaktør

Frist: 17. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.