Anne Katrine Lunds skiftedag

At praktisere hvad man prædiker, er for Anne Katrine Lund en afgørende forudsætning for god kommunikation. Det handler nemlig om troværdighed. Men for kommunikationsforskeren kom det også til at handle om noget så konkret som arbejdsrammer. Derfor opsagde hun sit samarbejde med Københavns Universitet om udviklingen af virksomhedsorienterede kommunikationsfag.

 

"Al kontakt er kommunikation - og fundamentet er afsenderens troværdighed, så enkelt kan mit grundsyn på kommunikation sammenfattes."

 

Og så klogt, kunne man tilføje! Men det kan hun selvfølgelig ikke selv sige, Anne Katrine Lund. De vise ord står som de allerførste på Anne Katrine Lunds præsentationsside under Københavns Universitet. Her har hun siden efteråret 2003 på Afdeling for Retorik på Det Humanistiske Fakultet arbejdet med udviklingen af en ny uddannelse i Virksomhedshumaniora, der skal gøre de nybagte magistre bedre til at udnytte deres kompetencer i erhvervslivet.

 

Men med konstateringen af at universitetets fine hensigter ikke blev fulgt op af en helhjertet indsats, har hun med en vis ærgrelse valgt at stoppe samarbejdet:

 

"Universitetet vil det mest på papiret og ikke i praksis. De er ikke helt klar til det de siger de vil. Humanister kan gøre en nødvendig forskel i dansk erhvervsliv – vi mangler blot at give de studerende et lidt mere professionelt skub, så de kan gøre forskel fra første dag. Men så skal Københavns Universitet også turde skabe reel kontakt, satse tværfagligt og holde fast i de høje standarder for forskningsbaseret undervisning. Så langt når man ikke med 1½ forsker og en betoncelle på Amager. Det ærgrer mig meget at sige stop her, for det er et rigtigt og vigtigt projekt, men for mig er kvalitet noget man ikke for alvor kan gå på kompromis med."

 

Dog understreger Anne Katrine Lund at hun personligt har mødt stor velvilje rundt omkring på fakultetet; men altså ikke stor nok fra dem der sidder på midlerne. Bedre er det bestemt heller ikke blevet af at Videnskabsministeriet endnu ikke har godkendt uddannelsen, trods en svarfrist der hed 1. december 2004. Dette har ifølge Anne Katrine Lund gjort det vanskeligt overhovedet at tilrettelægge noget som helst.

 

Forskningen fortsætter

Men Anne Katrine Lund vil ikke opgive denne forskning og udvikling. Nu bliver det blot i samarbejde med en række virksomheder at der stilles skarpt på kommunikationens betydning. Målet er at finde veje til at bedre lederkommunikationen i danske organisationer. I første omgang vil hun i samarbejde med bl.a. TDC se nærmere på hvordan man optimerer den strategiske kommunikation. Udgangspunktet bliver nu blot i hendes egen konsulentvirksomhed, AKL Kommunikation, i samarbejde med de involverede organisationer og en akademisk referencegruppe.

 

Det som mange organisationer, såvel i det offentlige som i det private erhvervsliv, har hårdt brug for at lære af kommunikationsuddannede, er ifølge Anne Katrine Lund overhovedet det at lade være med at behandle sproget som noget udvendigt. Hun mener at man afsindigt mange steder spilder masser af penge på polering af den kommunikationsmæssige overflade, og at det alligevel bliver gennemskuet når fine ord og hensigter ikke har rod i organisationens virkelighed.

 

Kommunikation er i bund og grund handling, mener hun, og derfor skal der dybdeanalyse, holdningsbearbejdning og forandringsværktøjer til. Det ved kommunikationsuddannede godt, og med en bedre forretningsforståelse i bagagen vil de for alvor kunne lære virksomhederne at kommunikere:

 

"En af de vigtigste kompetencer man har som kommunikationsuddannet – ja, overhovedet som humanist – er det skarpe øje for at se bag overfladen af kommunikation. Vi ved at sproget blot er symptom på nogle dybere problemer, og at det ikke er symptombehandling, men reelt arbejde med at løse de bagvedliggende problemer, der skal til. Præcis som vi ved at vi er syge når vi har feber, men godt ved at en Panodil ikke kurerer – blot dæmper – symptomerne."

 

Humanistisk selvtillid

Det som kommunikationsuddannede mangler, handler ifølge Anne Katrine Lund først og fremmest om indsigt i organisationernes drivkræfter – og så en portion selvtillid:

 

"Den humanistiske selvtillid er på én gang for stor og alt for lille. For stor fordi vi ikke har respekt nok for organisatorisk arbejde til at målrette blot noget af vores uddannelse til at sætte os ordentligt ind i det. Og alt for lille selvtillid fordi vi ikke tror nok på alt det vi rent faktisk kan bidrage med. Humanistisk analysemetode og kompetenceudvikling kan gøre enorme forskelle. Vi skal blot tro lidt mere på det selv."

 

Anne Katrine Lund håber at Det Humanistiske Fakultet bliver klar til at tage udfordringen op for alvor. Det er ikke nok med praktikordningerne – selv om de hjælper meget. Der skal også forskningsbaseret uddannelse til.

 

Organiseret kommunikation i den kommunikerende organisation

Virksomheder og kommunikationsuddannede har brug for hinanden. Kommunikation har nemlig stor betydning for bundlinjen, skal man tro Anne Katrine Lund. ... Og det skal man, for alle ved jo hvilken betydning det har for både motivationen og præcisionen i vores egen arbejdsindsats at vi opfatter vores arbejde som en del af en sammenhæng vi kan forstå, har tillid til og kan være stolte af. Og i et samfund hvor næsten alle kender en der engang har arbejdet i fx Post Danmark eller FDB, og hvor man i mange brancher er loyal over for firmaet med en fodboldspillers tidshorisont, giver det ingen mening at skelne afgørende mellem en engageret offentlighed og en integreret medarbejderstab.

   Der skal være sammenhæng mellem det udtryk organisationen har og arbejder på, og det indtryk den giver både hos kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere hver gang vi møder den:

 

"Kommunikationen er handling. Det er en helt afgørende drivkraft i enhver organisation. Det er kommunikationen der skaber motivation, sammenhold og ikke mindst efterlader de afgørende oplevelser hos kunder, borgere eller medlemmer. Faktisk skal vi ikke kun tale om den kommunikerende organisation, men om den organiserende kommunikation."

 

...slutter Anne Katrine Lund der håber at kunne blive ved med at puffe til udviklingen i en virkelighed hvor al kontakt er kommunikation, og hvor fundamentet er afsenderens troværdighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også