Du er et barn af disse børn

Ifølge et gammelt russisk ordsprog er det ikke fremtiden, men fortiden, som er uforudsigelig. I årets DR-julekalender Tidsrejsen er fortiden ikke bare uforudsigelig, men også foranderlig. Tidsrejsen er en klassisk julefortælling iklædt science fiction-outfit, og de familiære og sociale konflikter forløses som sædvanlig i julens kærlighedsbudskab – denne gang er det en Justin Bieber-engel med babyface, der redder julen og din familie fra sig selv. I Tidsrejsen ser du dine forældre som børn. Du er et barn af disse børn.
Som enhver moderne julekalender starter Tidsrejsen i mørke. Familien er splittet og skilt. Morens borgerlige ansvarlighed er stødt sammen med farens drømme om kunstnerisk selvrealisering. Resultat: en social opløsning – for lysten kan aldrig forenes med pligten, såvel som kunsten aldrig kan forbindes med borgerligheden.  
 
En utilpasset pige i kamp for sin familie.
 
En kærlighedsengel går gennem stuen
Hovedpersonen, datteren, er en social outsider. Et ungt menneske, som har det svært i skolen og i sin nyopsplittede familie. En pige, som bare ønsker sig fortiden tilbage. Farfaren, som er den, hun har det bedst med, er en underkendt og småskør fantast. En Justin Bieber-engel med babyface lander nu i den lille landsby. Langsomt bryder lyset igennem, de fastlåste roller og mønstre brydes op, og de skilte forældre ser hinanden på nye måder. Klassens fjender forelskes. Den unge hovedperson får en ny ven.
 
En dansk Justin Bieber-engel med babyface redder familien.
 
Hovedhistorien er datterens rejse tilbage i tiden for at møde sin egen familie. Målet er at omgøre en skilsmisse og samle en splittet familie. Bag tidsrejsen gemmer sig et håb. Et håb om, at enhver familie kan blive bedre og kærligheden blive større. Moralen er, at hvis vi blot kan se og møde hinanden på ny, vinder kærligheden. Den unge Justin Bieber lookalike Dixie er forandringsagent og et spejl for den fastlåste familie – en kærlighedsengel og jesusfigur, som vil frelse sig selv og andre. Muligvis udstyret med mirakuløse evner.
 
Eventyret, samarbejde og tidsrejserne gør Sofie og Dixie til små voksne. Denne udviklingshistorie og rolleombytning giver serien appel og skaber identifikation.  
 
Den fysiske rejse er den mentale rejse
Hovedpersonens ”rejse” er mere en mental forandring end en fysisk rejse. Tidsrejsen er derfor en metafor, som vi skal forstå og forandre vores familierelationer gennem. Vi forældre ser vores egen barndom, mens vores børn ser deres forældres barndom. Børn er heltene, som ved mere end de voksne – der opfører sig som uvidende børn.
 
 
Dine forældre som børn. Forældre ser sig selv, og du ser dem som et barn af disse børn.
 
I kraft af tidsrejsen får de rejsende børn, transaktionsanalytisk set, ny taleposition og nyt perspektiv, hvor de kan tale til de voksne, som var de deres forældre og/eller en anden voksen. Den kloge handlekraftige hovedperson ved bedre og viser det i ord og handling. Dixie trækkes pludselig ud af barndommen af Sølvræven. Pludselig skal han være en redningsmand og en tidsrejsende på flugt. Eventyret, samarbejde og tidsrejserne gør Sofie og Dixie til små voksne. 
 
Tidsrejsen giver de rejsende børn ny taleposition og nyt perspektiv, hvor de kan tale til de voksne oppefra og ned, som var de deres forældre. Samtidig fremstår de voksne som uvidende børn, der taler nede fra og op.
 
I et glimt fra fremtidens lys
Hvordan de tidsrejsende børn forvalter deres informationsfordel og fremtidsindsigt i fortiden, er en af historiens centrale drivkræfter. Informationerne er nemlig langt vigtigere end gyroen, fordi disse giver handlemuligheder og forandringspotentiale, hvor gyroen blot giver tilstedeværelse i fortiden.
 
Denne ekstra viden fra fremtiden bruger hovedpersonerne som manipulation, bevis for deres særstilling og til social forandring. De lader fortidens familie og mennesker leve i glimt fra fremtidens lys, bevidst eller ubevidst. Datteren bruger for eksempel sin viden til at anerkende sin underkendte farfars videnskabelige arbejde. Hun ændrer hans selvbillede og selvindsigt ved at fortælle ham, at han har opfundet en slags mobiltelefonen – en opfindelse, hans kone ikke anerkender eller tror på. 
 
Hovedpersonen giver sin geniale farfar en tiltrængt oprejsning med sin tidsrejse, da hun afslører, at han har opfundet en slags mobiltelefon.
 
Med en kærlig hilsen til Hollywood
Tidsrejsen er en kærlig hilsen til action- og science fiction-storfilm. Inspiration fra filmen Tilbage til fremtiden er selvindlysende. Ikke mindst i farfarfiguren. Fremtidens dystopi minder om Blade Runners regnfyldte Bangkok. De onde skurke minder om agenterne fra Reservoir Dogs, The Matrix og Men In Black, mens den onde sortklædte heks kan spores til Tim Burtons Batman-univers og Helena Bonham Carters spøjse figur som Mrs. Lovett i Sweeney Todd.
 
De onde skurke versus Men In Black.
 
 
Agent Sort versus Mrs. Lovett fra Sweeney Todd. 
 
Blade Runner versus Sølvræven.
 
I sit fokus på hverdagens socialrealistiske drama i Dragør er Tidsrejsen langt mindre politisk end Pagtens forfrosne Thyregod. Her er ingen forsvundne og forfulgte indvandrerpiger, men blot et hyggeligt familiedrama, hvor en skilsmisse er det mest uhyggelige. Det er altså ikke hele samfundet, som er frosset til, men blot en familie låst i et negativt og velkendt mønster. 
 
Denne konfliktfyldte samtidighed af usamtidigheder
Tidsrejsen er et sandt action-brag efter den klassiske eventyropskrift. Hovedpersonerne har et magisk objekt (gyroen), som onde kræfter jager gennem tid og rum. Her er ingen nisser og julehygge. Opskriften er en potent eventyrfortælling med børn som helte og heltinder, hvor slægtskabet til julekalenderen Absalons Hemmelighed viser sig i den grundlæggende jagt og kamp om et magisk objekt. Den gode engel og forandringsagent Dixie skal fanges og udslettes, mens den hyggelige Georg Gearløs-farfar og fremtidens Sølvræv hjælper til. Tidsrejsens klassiske problemer spidser til, jo mere gyroen kommer i spil. Denne konfliktfyldte samtidighed af usamtidighed er dramaturgiens omdrejningspunkt. Det kan fremstilles i følgende tidsdiagram, som viser de fire forløb: Forældrenes fortid fra december 1984 versus den nære nutid som december 2013 versus nutiden som december 2014 versus fremtidens december 2044. Se tidslinjen i stor her.
 
 
Kristendommen forklædt som kulturkristent koncept
Kristendommen har det svært i Danmark, og DR har det svært med fromheden og kristendommen. Specielt julefromheden. Derfor er der ofte en afstandtagen til den eksplicitte kristendom i public service-julekalendere.
 
Også denne gang holdes kristendommen i armslængde. Den missionske klasselærer fremstår som en usympatisk småskurk, så den kulturradikale julehygge ikke bliver forstyrret unødigt af religion. Sjovt nok på trods af julekalenderens klare kulturkristne koncept. Tro, håb og kærlighed er i Tidsrejsen blevet til tid, håb og kærlighed. Men budskabet er det samme grundkristne budskab om kærligheden, som overvinder alt og tåler alt. Med Villy Sørensens ord: ”Kærligheden er evnen til at sætte sig i en andens sted”. Lad os med Tidsrejsen tilføje "... i en anden tid". For du er et barn af disse børn. 
 
"Se dig aldrig tilbage," råber fremtidens tidsrejser som en advarsel. Moralen er, at du skal se dig selv som en, der kan vælge sit liv i familien før, nu og fremover. DR's Tidsrejsen er den klassiske julefortælling med et stort drys science fiction-sukker, og igen forløses de familiære og sociale konflikter i julens kærlighedsbudskab. Eller mere præcist: Julens kærlighedsbudskab er budskabet om kærligheden i familien. Denne gang er det en Justin Bieber-engel med babyface, der redder julen og din familie fra sig selv.
 
Moralen er, at du skal vælge dig selv som en, der kan vælge sit liv i sin familie før, nu og fremover. Du er et barn af disse børn. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også