Anmeldelse af Golden Days' design 2013
Katte ville vælge Wittgenstein

Filosofi er mange ting og vedkommer os alle, unge som ældre, og derfor bør den også være et tilgængeligt forbrugsgode på lige fod med alle andre varer i supermarkedet. Det sørger Golden Days nu for i festivalen Philosophy NOW! Som årene før viser Golden Days mod til at bryde visuelle grænser, men er også lidt for ivrig efter at være ung med de unge.
Katte ville vælge Wittgenstien
 
Vi er jo alle født lige …
Så flyver det gyldne vingesus igen igennem Københavns gader og stræder og beriger både de stærkt kulturelt interesserede og de nysgerrige nybegyndere med intellektuel og underholdende historisk drys. I anledning af 200-året for Søren Kierkegaard er Golden Days’ årlige festival med cirka 200 events i disse dage i gang med at gøre filosofi til allemandseje, og det gør den fra så mange vinkler, at alle med sikkerhed kan føle sig velkommen i et eller flere hjørner af filosofiens verden.
 
Alt er vel relativt?
Filosofi er over alt, skriver Golden Days i sin introduktion på hjemmesiden – selv i sengen … Det kan nok være, at arrangementerne i antal og indhold når vidt omkring, men markedsføringen har tilsyneladende været beskeden i år. På festivalens åbningsdag besluttede jeg mig for at stå af på Kongens Nytorv og vandre ned gennem Strøget til Rådhuspladsen for at fylde kameraet med fotos af plakater, bannere og alt det andet guf, Golden Days plejer at byde på af nytænkende, visuelt markedsføringsmateriale.
 
Stander på Kongens Nytorv
 
Ved ankomsten til Kongens Nytorv blev jeg da også mødt af en vinkelret stander, der på sine fire sider præsenterede festivalens program og kampagneplakat. Det viste sig imidlertid at være den eneste, jeg kom til at møde på denne knap halvanden kilometer lange rute gennem centrum. Da jeg kom hjem, bladrede jeg et par aviser igennem i håbet om at finde nogle annoncer for festivalen. Også her var udbyttet meget spartansk.
 
 En meget beskeden annonceringsfangst i betragtning af temaets relevans og mangfoldighed
 
”Vi gør os altid umage med at udfordre publikum …” skriver Golden Days. Og det gør de i sandhed på mange områder. I år også med den manglende markering af dette fantastiske arrangement. Man kan nok tænke sig til meget, og alt er jo som bekendt relativt. Og så måske ikke helt alligevel?
 
Filosofi og fed fest – NOW!
Trods den lidt beskedne praktiske formidling af festivalens eksistens er der traditionen tro lagt energi i at lave markedsføringsmaterialet, som igen i år er udført i samarbejde med designbureauet Kontrapunkt. Her er der noget at leve op til, blandt andet efter sidste års citronmånegule 50’er-identitet, der på sin helt egen kvalmende måde ramte plet hos både unge og ældre inden for en bred vifte af interesser, fra politik til polkaprikker. Læs anmeldelsen af sidste års Golden Days' Design her.
 
Golden Days har virkelig formået at nå ud til en meget bred målgruppe med deres populære festival. Med blandt andet fester i Glyptoteket, hvor udklædning og dans er på programmet, skaber de historisk formidling, der i den grad appellerer til de unge. 
 
 Billederne af de udklædte skulpturer stammer fra Golden Days’ hjemmeside og lægger op til en fest af kaliber
 
Også sprogligt er der fokus på de unge, og formuleringer som blandt andet ”Fif og facts om filosofi” og ”Viden to go” samt muligheden for at få filosofi ind med et ”Quick-fix” matcher ønsket om at trænge igennem ungdommens hæsblæsende tempo. Titlen er engelsk og udråbet NOW er sat i kraftige versaler, efterfulgt af et udråbstegn, så ingen kan være i tvivl om dets berettigelse. Men hvorfor engelsk? Hvorfor et udråb? Hvorfor så anmassende? Det bliver da ikke mere frækt, farligt eller for den sags skyld rigtigt af at blive råbt. Man kan få den ide, at denne sproglige, typografiske markering har været en nødvendighed for at overdøve en mindre skarp billedside. Måske den typografiske tilgang havde været værd at satse på i netop dette tema, som har ordet i sin magt?
 
Kvalitet frem for kvantitet
Som tags og håndtegn fra undergrunden kaster årets visuelle identitet rundt med en broget palet af komplicerede sort/hvide collage-illustrationer, der blandt andet er fordelt på de fem overordnede temaer og bruges flittigt i programmet og på hjemmesiden. 
 
 De fem overordnede temaer præsenteret med hver deres collage-illustration
 
Disse illustrationer er frygtelig irriterende og fungerer blot som støjende baggrundsmuzak til kampagnens primære fotostil, som bruges på plakater og på forsiden af programmet. Deres fotos er udført i forenklet reklameæstetik og viser forskellige drikkevare-emballager påført filosoffernes navne eller genkendelige filosofiske begreber. Det visuelle udtryk matcher fint kampagne-teaserne og er parafraser over klassiske cigaret- og kattemadsannoncer. Denne fotoide formidler tydeligt filosofien som mangfoldig – at filosofi nu er blevet lettilgængeligt, og at filosofi er livsnødvendigt, ligesom væske er det. Desværre giver de to meget forskellige stilretninger i billedmaterialet et kompliceret og fragmenteret billede af festivalen.
 
Filosofitemaet er gjort lettilgængeligt som drikkevarer fra supermarkedet. Eller formidler billedserien, at filosofi ligesom væske er livsnødvendigt?
 
 I august kunne disse to teasere skabe undren med link mellem filosofi og forbrug
 
Mon det er trangen til at være ung med de unge eller forsøget på at nå ud til alle, der er skurken bag dette billedkaos? Billedsidens elementer har fine kvaliteter hver for sig, men der skal ikke den store psykoanalyse til for at indse, at de tilsammen skaber et sandt mareridt. Billederne lever ikke værdigt sammen og kan aldrig få et godt liv i fællesskab, som Sokrates ønskede det. Billedsiden vil alt, alt for meget, de forskellige genrer udligner blot hinanden og skaber kaos.
 
At vove er at tabe fodfæste …
At genbruge den skarpe, gennemsyrende gule farve blev introduceret nogle år tilbage og er blevet en fast og markant bestanddel af Golden Days-festivalens visuelle identitet. Den sikrer genkendelighed fra år til år og stiller ”det gyldne” på spidsen i forholdet historie kontra nutid ... for er det gyldne mon rigdom i form af guld eller discount fra Netto? Den gule farve står for lærdom og stimulation og repræsenterer både positivitet, lys og håb. Men den vækker samtidig negative følelser som for eksempel misundelse og fejhed. Den er derfor spændende at bruge og giver rigtig god mening i Golden Days-sammenhæng.
 
Sat sammen med en rød logofarve og den sortsværtede typografi fremstår den skarpe, gule farve dog en kende angstprovokerende. Måske bliver den brugt for meget, måske er det fordi, den ikke har fået en rolle, der er aktiv nok, eller måske er det den forvirrende billedside, der blander sig og smitter af på helheden?
 
Som Kierkegaard siger det: ”At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at tabe sig selv”. Derfor stor tak til Golden Days for at vise mod og forsøge at bryde visuelle grænser år efter år. Men husk nu også konsekvens, kom ind til kernen, stol på den første ide, og stop, mens legen er god.
 

Giv din stemme

31 stemmer
2,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 22. september

Praktikant

Frist: 1. oktober

Demand Generation Manager

Frist: 2. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.