Anmeldelse af Golden Days' design 2012
Trygt = frygt

Det lykkelige ægtepar på plakaten kaster en dyster skygge, nemlig paddehatteskyen fra en atombombe. Plakaten stiller spørgsmålet, om ’trygt’ og ’frygt’ er to sider af samme tidsperiode, 1950'erne. Golden Days' design i 2012 er atter en gang godt grafisk arbejde fra Kontrapunkt. Og det er lykkedes at kombinere et kedeligt logo med en spændende billedflade.
Den årlige, historiske Golden Days-festival i hovedstadsområdet er i fuld gang. Festivalen, som afholdes af netværksorganisationen Golden Days, havde oprindelig fokus på Guldalderen (ca. 1800-1850), men har siden 2002 haft skiftende temaer fra år til år –  enten tidsperioder eller emner som kroppen gennem tiden og begrebet tro.
 
Pang på kontrasterne i årets Golden Days-design om 1950'ernes samfund
 
Designbureauet Kontrapunkt har gennem mange år stået for temaernes forskellige visuelle identiteter, en opgave der er løst lige så forskelligt som indholdet. Fælles for dem alle er, at det er lykkedes at formidle festivalens historiske temaer meget legende og eksperimenterende, på en måde der er acceptabel for den brede målgruppe, men stærkt appellerende til ungdommen. Det er råt, og det er godt. I levende collagestil blev mellemkrigstiden fx formidlet jazzet og frisindet med en bananskørtsklædt Josephine Baker i centrum.
 
Kontrapunkts gennemgående collagestil, her illustration fra Golden Days 2008 med temaet Mellemkrigstiden
 
 
Datidens typiske udtryk inddraget i årets event-identitet
Dette års tema om 1950’erne sætter fokus på modsætninger. Forstæderne blomstrede op i brun sovs og kartofler – mens den kolde krig blev fulgt i radioen, og ungdomskulturen bød på forløsende og faretruende rock’n’roll-rytmer, flagrende skørter og stramme jeans.
 
Datidens visuelle udtryk var meget grafisk og bestod typisk af store, rene farveflader som miljø til de fritlagte, dokumenterende fotos. Farvebrugen symboliserede optimismen: Glad plastic!
 
Plakatserien (midterste lodrette række) fremstår markant i gadebilledet med den skrå, gule flade suppleret af et foto eller tekst
 
Den gule hemmelighed
Det er lykkedes at ramme kontrasterne godt i festivalens visuelle identitet. I aviser og outdoor støder man på den karakteristiske gule farve, som skarpt skærer en diagonal linje ned gennem layoutet og danner par med den sorte, markante og kantede typografi, UnitedSansCond. Det gul-sorte match bruges konsekvent og er meget genkendeligt. Det kan derfor sagtens stå alene, og det er taknemmeligt at folde identiteten ud på mange forskelligartede elementer som plakater, standere og skilte, bannere, t-shirts, website, motion graphic, annoncer, tryksager og penne.
 
Banner: Den karakteristiske gule farve og det sværtede skriftbillede er i sig selv let genkendeligt
 
Når layoutet tillader det, er der tilført illustrationer øverst på den gule flade, som var de påsat toppen af kransekagen. Fx udklip af Bellahøj-husenes stringente, moderne linjer, eller det opstillede billede af et lykkeligt ægtepar – fotos der kaster en skygge, som illustrerer tidens uhyggelige og skjulte sider. Og rigtig kvalmt bliver det, når de sarte pastelfarver i skyggebillederne, møder den citronkage-gule farve. At matchet med sort og gul i sig selv kan give signal om fare er de fleste bekendt med, men den gule får her et ekstra pift i retning af falskhed, jalousi og misundelse, mens billederne klæber til den.
 
Der er tydelige henvisninger til 1950’ernes grafiske univers, men disse transparente, gulnede billeder er konstrueret i computeren og hører vores tid til, en kommentar fra 2012.
 

Ligesom illustrationerne viser denne typografiske ordleg 1950’ernes dobbelttydighed. En sproglig genistreg på linje med den visuelle
 
Det typografiske skriftbillede får ekstra fokus på den ene af de tre plakater, hvor der leges med ordparret: TRYGT/FRYGT. Ligesom illustrationerne er det en pointe, der kommer snigende, mens den får sin beskuers opmærksomhed. Hvor hurtigt, det går, kommer nok an på beskuerens oplevelse eller opfattelse af 1950’erne.
 
 
 
Den røde farve og en typografi med seriffer kan give associationer til magasinerne The Economist og det engelske Time
 
Småkedeligt logo i spændende kontrast
Golden Days logo fremstår som en korrekt og høflig hilsen, en fremmed i dette boblende univers. Det engelske udtryk i de skarpe seriffer og det gnidrede skriftbillede bliver en lidt for selvhøjtidelig afsender, og man får i værste fald associationer til magasiner som The Economist eller Time.
 
I år er logoet sat i en rød kasse, hvilket hjælper det godt på vej i denne 1950’er-sammenhæng. Det røde felt får en markant og væsentlig betydning i layoutet og farven er rigtigt valgt, da det hæver det hårde gule og sorte Netto-look op på et mere intellektuelt niveau. Men må selve organisationen Golden Days ikke have mere nerve?
 
Trods denne lille indvending må årets Golden Days-design samlet have en flot pris. I superduperplastic.
 

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.