Rasmussen Global

Tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen er netop holdt op med at være generalsekretær for NATO. Nu starter han karriere som international konsulent. På engelsk og med sit eget firma endda. Det nye konsulentfirmas navn og logo er designet af reklamebureauet Mensch.
Præcis hvad Mr. Rasmussen vil med sit ny logo og dét navn, er lidt svært at forstå. Firmaets største attraktion må da være manden selv, så et portræt på forsiden ville måske gøre det nemmere at regne ud, hvem man snakker med – vi har trods alt tre tidligere statsministre fra Danmark, der alle hedder Rasmussen.
 
Fogh Rasmussens globale erfaringer resulterer nu i konsulentfirmaet Rasmussen Global.
 
Men altså: Det er naturligvis professionelt arbejde og har den form for autoritet, den slags har – uanset hvilken politisk holdning man måtte lægge ind i det. Så selv om det er vanskeligt, vil jeg forsøge at holde mig på designanmelderens smalle sti og udelukkende kigge på Rasmussen Globals identitet, som man ville kigge på ethvert andet internationalt rådgivningsfirma. Ikke desto mindre er en af grundkvaliteterne ved godt design, at afsender og budskab passer til hinanden. For eksempel skal en Nettoreklame se billig ud for at virke overbevisende og så videre.

Med den kasket på må jeg sige, at logo og iscenesættelse passer utrolig godt til firmaets grundlægger, og det hjælper i hvert fald danskere til at identificere den rette Rasmussen.
Lad os først tage navnet: Rasmussen Global (established 2014) virker sådan lidt bonderøvsagtigt på en hyggelig måde. Nærmest som noget, Finn Nørbygaard kunne have fundet på til en sketch. Det der med at skilte med global er som at skrive “vi har computere”. Verden i dag er global – det behøver man ikke skrive.

Den lille fodnote med stiftelsesåret minder om noget, som kun fjollede modefirmaer gør. Hvorfor Mr. Rasmussen har fundet dén nødvendigt, er svært at forstå, men det er måske mest af alt for at forklare sin tidligere arbejdsgiver, at der ikke har været noget køkkenbordsarbejde, mens han var NATO-chef.
 
Kranium eller rodebunke?
Så er der den grafiske iscenesættelse, der netop har det nålestribede, stenhårde action man-udtryk, Fogh også yndede at omgive sig med i sin tid som dansk statsminister. Selve bomærket ligner ved første øjekast et kranium – en af disse medicinske tegninger, man ser i gamle stik eller på væggen i lægekonsultationer. 
 
Den kaotiske verden som en del af logoets udtryk.
 
Når man ser nærmere på krimskramskraniet, kan man se, at tegningen er alle verdens landes omrids smidt i en stor rodebunke – et præcist billede på det kaos, der er blevet resultatet af mange af Foghs aktivistiske indgreb, men måske ikke det bedste billede til de kunder, der leder efter overblik og klarhed. Som grafisk håndværk er et bomærke i sådan en tynd streg et problem. Det er svært at reproducere, forsvinder i fotokopier og mangler desuden den helt simple kvalitet, som alle gode logoer har: At det kan aflæses hurtigt.
 
Logoet har den kvalitet, at det er overraskende – og modigt for en mand som Anders Fogh Rasmussen, som man normalt ikke ville tiltro en avanceret grafisk smag. Jeg forstår også godt pointen med at præsentere verden som et uoverskueligt kaos, som Rasmussen Global (established 2014) så kan hjælpe en med at rydde op i.
 
Men rent brandingteknisk forstår jeg ikke pointen med kun at sælge problemet – altså rodet. En reklame for Ajax viser altid det rene badeværelse til sidst, LEGO-pakken viser det færdige hus og så videre. Jeg ville som potentiel kunde være mere tilbøjelig til at kontakte firmaet, hvis det virkede, som om det havde en ide om, hvad der kan skabe orden i det præsenterede kaos.
 
11. september
Det lidt uhyggelige kranielogo er placeret på et lige så uhyggeligt dommedagsbillede af New Yorks skyline i mørk blåt og sort røgsværte – et billede, der ikke kan undgå at bringe tankerne i retning af den 11. september 2001. Den dystre stemning skal være blå og business – det forstår jeg godt, men for mig ligner det noget, der kunne være udsigten fra pilotsædet i en kapret flyver. Naturligvis blev den 11. september det definerende øjeblik for den Rasmussenske udenrigspolitik, men igen – måske er det ikke den bedste reference i 2014 (som er firmaets stiftelsesår, hvis nogen skulle være i tvivl).

Hvis baggrundsbilledet ikke skal pege på 9/11, er det under alle omstændigheder et eksempel på Mr. Rasmussens anakronistisk amerikafikserede verdensbillede og derfor måske endnu en grund til bekymring for fremtidige globale klienter. Selv kunne jeg forestille mig, at et baggrundsbillede, der spillede mere sammen med bomærkets ide om mash-up, ville fungere bedre og i højere grad ville kommunikere budskabet om en mand, der kan skabe orden i kaos. 
 
 
Er logoet den nye grænseløst kaotiske verdensorden, et hekseansigt, et uhyggeligt kranie, Dødsstjernen fra Star Wars eller de fire ryttere fra Apokalypsen? Rasmussen Global er redningen.Tegning: Albrecht Dürer 
 
Den sortblå storby og det sammenfiltrede logo skaber sammen en stemning af kaotisk uhygge – en verden af i går, der er ved at forsvinde, Untergang des Abendlandes. Skræmmebilleder kan nogle gange være en god taktik, men i dette tilfælde ville en mere faktuel tone (der ikke behøver at være optimistisk lalleglad) efter min mening være et stærkere budskab.
 
Rasmussen Globals website. Fogh håber, at brugerne vil finde websitet nyttigt, mens de overvejer vor tids internationale udfordringer. Se filmen med Fogh her.
 
Typografien er standard businessorienteret antikva, og selve hjemmesiden virker som en sjusket implementeret standard-template. Begge dele unddrager sig derfor bedømmelse.
 
Alt i alt: Interessant, men ikke helt overbevisende efter denne anmelders mening. Jeg ønsker Anders Fogh Rasmussen velkommen hjem og held og lykke i sin nye karriere, men jeg tror, at en eventuel succes vil komme mere på trods af end på grund af firmaets designmæssige iscenesættelse.
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job