Skurken er kloge-ågerne

Vil du have ridset de største udfordringer op, som kommunikationschefen står over for, så se her. "Farvel til flokken" er en ny bog af Mikkel Jørnvil Nielsen der selv er tidligere kommunikationschef fra Handelsbanken. Det er en praktisk håndbog, hvor skurken er kloge-ågerne og helten er dig, som virkelig forstår at eksekvere. Fokus i bogen er, hvordan du internt i organisationen får succes med din kommunikation. Her får du nogle af bogens hovedpointer.
af Ulrik Grimstrup
 
 
Begynd med at tage udgangspunkt i din virksomheds egen situation. Da virksomheder er forskellige, bliver du nødt til at gøre op med flokmentaliteten i vores fag. For vi tænker alt for ens og kopierer hinanden i et væk. Vi skal derimod skræddersy løsninger, som lige passer til vores virksomhed. Vi skal gøre op med trenden om, at vi skal måle alt, hvad vi gør. Vi skal derimod gøre os mærkbare frem for målbare. Vis dit og afdelingens værd, frem for at forsøge at bevise det.
 
 
Det nye sort i vores fag er at gå fra at være producent til at blive strategisk rådgiver. Det er finest at lave strategiplaner, tale om værdier og udforme forkromede planer. Men vi glemmer vores grundlæggende håndværk, som er vores fundament. Og det er bl.a. at skrive en god pressemeddelelse, lave den fede tale eller den fængende artikel. Eksekvering! Det er her, at du kan gøre en forskel i virksomheden, så derfor skal du som kommunikationschef hylde driften. Træk i arbejdstøjet og gå forrest. Det holder ikke i 2012, at kommunikationschefen ikke kan eksekvere.
 
 
Som kommunikationschef er det også vigtigt, at du erkender, at den økonomiske krise også har konsekvenser for din afdeling og rådgivningen af din direktør. Hav stort fokus på at arbejde effektivt og bruge så få penge som muligt. Og glem ikke symbolhandlingerne. Find hellere en brugt kontorstol frem fra kælderen, i stedet for at købe en ny. Og hav mod til at udfordre direktørens dyre valg af firmabil. For har vi ikke krise?
 
 
70 kommunikationschefer bliver spurgt, hvilken udfordring der er vigtigst at få styr på lige nu. I top ligger behovet for at synliggøre kommunikationen og de opnåede resultater i organisationen. Og først på en 8.-plads ligger behovet for at få bedre forretningsforståelse. Puha, vores interesse for at forstå vores forretning fylder ikke meget. Sådanne analyser må give anledning til kollektiv faglig tåkrumning. Er vi ikke nået længere, end at det vigtigste for os er at gøre reklame for vores gerninger?
 
 
Bogen slutter af med at give anvisning på, hvordan du som chef kan gøre kommunikationen tidssvarende. Og det gør du ved at sætte de gamle dyder i arbejde: ydmyghed, langsigtet tænkning og kunden i fokus for kommunikationsarbejdet.
 
Bogen er velskrevet og giver et godt indblik i de konkrete udfordringer, som en kommunikationschef i 2012 står over for i en virksomhed. Ikke lange teorier, men konkrete udfordringer med ideer til konkrete løsninger.
 
Så hvis du er kommunikationschef eller drømmer om at blive det en dag, så læs bogen.
 
Farvel til flokken af Mikkel Jørnvil Nielsen. Gyldendal Business. Se mere her
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job