Præmien stiger ikke!

42 millioner. 60.606 kroner per kamp. 7,64 kroner per tilskuer. Det er den hurtige beregning på, hvad ALKA kommer til at betale de næste tre og et halvt år for at navngive ALKA Superligaen. Men sponsoratet skal i virkeligheden aktiveres blandt de mange hundredetusinde følgere af Danmarks bedste fodboldrække. Og hvordan gør man så det?
af Christian J. Schultz
Det er fjerde gang, Superligaen har en navnesponsor. Tidligere har SAS, Faxe Kondi og Coca-Cola lagt navn til Superligaen. Sidst, Superligaen havde en navnesponsor, var fra 2001 til 2010, hvor SAS betalte omkring syv millioner kroner om året. ALKA betaler altså fem millioner kroner mere om året, end SAS gjorde, og det er en heftig prisstigning, men eksponeringen af Superligaen er ligeledes steget markant.
 
Jacob Spangenberg og ALKA skal nok få mediedækning   men det er aktiveringen af sponsoratet, der er afgørende.
 
Besøgstallene på danske Superliga-stadions har som sådan ikke bevæget sig voldsomt meget, siden det hed SAS Ligaen, og i dag ligger man på et gennemsnitligt besøgstal til en Superliga-kamp på lige under 8.000 mennesker. I medierne er det dog stukket helt af. Superligaen har nemlig aldrig været mere eksponeret, end den er i dag. Landsdækkende tv-kanaler som DR, TV2, Viasat og SBS viser højdepunkter, debatprogrammer, live kampe og analyser hver uge. Alene Superligaens søndagskamp kl.19 bliver hver søndag set af en kvart million danskere.
 
DR Sporten og Radio24syv samt en række fodboldbloggere podcaster analyser af kampene ved hver af de 33 runder i Superligaen, og Liga på P3 sender live fra Superliga-kampene. Ja, udbuddet er enormt. For Alka er denne masseeksponering en fantastisk genvej til at blive kendt i befolkningen på ganske kort tid. Og det er netop også en af hensigterne, forklarer underdirektør for salg og marketing hos Alka, Jacob Spangenberg:
”Aftalen giver os øget mediebevågenhed, og det er en effektiv platform til at nå ud til kunder og kommende kunder. Det er også en aftale, der styrker vores forretning og giver os øget kendskab til markedet.”
 
Activation is God
Men uanset hvor stor og voldsom eksponeringen er, så gør mediedækningen det ikke alene for ALKA. Som ved alle andre marketingaktiviteter, så er det ikke størrelsen, men gørelsen, der er afgørende. ALKA må og skal ud og aktivere sponsoratet, for ellers vil de 12 millioner kroner om året være mange penge for et flot logo. Men vil ALKA lykkedes med at få aktiveret og lokket nye kunder ind i deres biks blandt de mange hundredetusinde danskere, som hver uge følger Superligaen på stadions og i medierne?
 
Hvad hvis ens hold vinder ALKA Superligaen, kunne scenariet så være en forsikring, hvor ALKA betaler for en fridag, så man kan fejre mesterskabet med maner?
 
Det er muligt, at 'content is king', men 'activation is God', når det gælder sponsorater. Vil vi derfor se ALKA indgå i et samarbejde med Divisionsforeningen og Superligaen og begynde at tilbyde skræddersyede forsikringsløsninger til fodboldpublikummet? Kunne man forestille sig forsikringer til sæsonkortholdere, så hvis man for eksempel bliver syg på kampdagen, men man allerede har købt færgebillet og har billet til kampen, så får man refunderet udgifterne? Hvis ens hold rykker ud af ALKA Superligaen, kan man så få en billigere forsikringspræmie næste sæson som et lille plaster på såret? Hvad hvis ens hold vinder ALKA Superligaen, kunne scenariet så være en forsikring, hvor ALKA betaler for en fridag, så man kan fejre mesterskabet med maner?
 
Fra buzzword til indtægtskilde?
Forebyggelse er et buzzword, som længe har eksisteret i forsikringsbranchen. Man vil i forsikringsbranchen nemlig meget gerne hjælpe kunderne med at undgå skader. Det giver god mening for begge parter. I ALKAs marketingafdeling ligger Superliga-sponsoratet derfor også lige til højrebenet, når man skal udvikle marketingplatformen de næste par år. Fodboldspillerne i Superligaen træner dagligt for at opbygge styrke og teknik, men netop også for at forebygge skader. Derfor vil der her være en oplagt parallel at drage mellem fodboldspillerne og ALKAs kunder. For jo færre skader, jo færre omkostninger har ALKA, og jo mindre præmier skal kunderne så betale.
 
Det kan godt være, at ALKA gør det enkelt  men gør de også oplevelsen bedre?
 
Det skeptiske bagland
Penge er vigtigt for kunderne. Og 12 millioner kroner om året på et navnesponsorat er mange penge. Rigtig mange penge. Især for ALKA, da de er ejet af blandt andet fagforbund under LO. ALKAs primære målgruppe er netop LO’s medlemmer. Og hos LO og fagforbundenes medlemmer bliver hver en krone målt og vejet, da man igennem mange år har oplevet en dramatisk medlemsflugt.
 
Et sponsorat til 12 millioner kroner er derfor ikke hverdagskost for de gode medlemmer hos LO. Partnerskabet mellem LO og ALKA er i sit fundament baseret på, at ALKA kan tilbyde LO’s medlemmer billige forsikringer. En win-win-situation for begge parter. Så når man indgår et samlet sponsorat på 42 millioner kroner, så skal man have sit bagland i orden. Det er man yderst bevidst om hos ALKA, og man har derfor også meget bevidst brugt en fjerdedel af teksten i den officielle udmelding om sponsoratet til at berolige de dele af baglandet, som ikke er overbeviste om, at pengene er givet godt ud. Man skriver blandt andet således:
 
Sponsoratet kommer ikke til at være årsag til præmiestigninger. Præmiestigninger og markedsføring har ikke noget med hinanden at gøre.
 
Set udefra kan det virke småkomisk, men med ALKAs ejerskab og målgruppe taget i betragtning, så giver det absolut mening, at man fortæller, at sponsoratet ikke giver anledning til præmiestigninger. Om baglandet stiller sig tilfreds, må de næste tre og et halvt år vise, men det er tydeligt, at LO-medlemmerne skal overbevises, og her er aktiveringen afgørende. Når ALKA Superligaen begynder forårssæsonen den 20. til 23. februar, glæder jeg mig derfor til at være til stede på stadion og foran skærmen for at se med egne øjne, hvordan ALKA er med til at gøre oplevelsen bedre. For jeg er altid på udkig efter en god og billigere forsikring.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job