De nye -oomer-segmenter
Zoomer Doomer Bloomer Boomer

Doomers, bloomers, boomers og zoomers? De populære meme-baserede segmenter, du bør kende.
Først var det baby-boomer-generationen, der fik meme-stemplet ”OK boomer.” Det var en video med en gråskægget herre i poloshirt, der proklamerede, at ”Millennials og generation Z lider af Peter Pan-syndromet [...] de nægter at blive voksne,” der fik ”OK boomer” til at gå viralt.
 
@linzrinzz

mom can you pick me up the old art teacher is going at it again ##foryoupage ##genz ##foryou

♬ original sound - old_school_is_not_so_bad
Og da alle jokes med ungdommen-nu-til-dags-typerne var brugt op, blev det zoomers, doomers og bloomers’ tur. De forskellige ”–oomers” er alle opstået på 4chan og har siden fundet vej ind i den digitale mainstreamkultur via memes og internetslang. 
 
Nogle er mere uskyldige end andre, men de fleste tjener samme funktion som karikaturen, der overdriver og forsimpler med formål, der kan være underholdende, politisk eller ideologisk motiveret.    
 
En doomer er en person, der er strandet i et rabbit hole og dyrker sin weltschmertz i internettets afkroge. Hvor den ekstroverte såkaldte ’incel’-type (aka "involuntarily celibate") eksplicit diskriminerer og troller i ekstreme udbrud blottet for selverkendelse og i underskud af basal almenviden, så er doomers den introverte mainstreamudgave, der i stedet for at bitche lytter til Radiohead.
 
En doomer er typisk klædt i en sort hoodie og sort hue. Nogle gange med skægstubbe og rande under øjnene, altid med en smøg i munden. 
 
Undergangen er allestedsnærværende, og den eneste lindring ligger i benægtelsen af alle forsøg på at forstå eller undgå den. En doomer bekender sig ikke til nogen tro eller løsning, men til anonyme platforme og finder trøst i stimuli fra gaming og porno. Den gamle gamercomputer bruges kun til 4chan og YouTube. 
 
En doomer er masochisten, der insisterende har skrumpet verden ind til en kynisk og ekstrem filterboble. Nattevandring er en essentiel del af et doomer-univers: den ensomme gåtur med eller uden destination; til og fra busstoppestedet eller kiosken efter cigaretter og øl.
 
Doomers portrætteres ofte i memes som en hvid mand med skægstubbe, sorte rande under øjnene og evigt storrygende. Men det kunne lige så vel være en 64-årig kvinde, der har et udsyn som et offer for den verdens elendighed, hun møder på nettet. Doomer-memes har fået skyld for at gå til grænsen, hvad angår had, højreekstremisme og antisemitisme.
 
Doomer-motto: “Has a Tinder – but too disgusted to use it”. En doomers mareridt er at risikere henvendelser på den inaktive Tinder-profil eller en samtale med en bloomer.
 
Bloomers er i modsætning til doomers en omvandrende ’motivational speak’ – et øgenavn til den type, der feeder på den nyeste TED-talk og finder trøst i new age-guruer og wellness. En bloomer er ikke isoleret i uvidenhed som doomers, men har aktivt valgt et positivt udsyn. 
 
En bloomer har næsten samme beklædning som en doomer, dog er hans hoodie mere farverig, og han går altid med et smil på læben.
 
For at undgå at drukne i verdens elendighed klamrer en bloomer sig til sin redningsvest, der er et storforbrug af selvhjælpsbøger, retreats og apps.  Det er en dyr strategi og anstrengende konstant at skulle holde sig opdateret på diverse trends. Men det er en livsstil og et brand. 
 
Motto: ”Don’t ruin a good today by thinking about a bad yesterday. Let it go.” eller ”I never lose. Either I win or I learn.” En bloomers mareridt er at blive misforstået som privilegeret egoist: at blive hængt ud på de sociale medier for fx at flyve på yoga-retreat til Goa. 
 
Boomers er de lykkeligt uvidende, der bor i en tidskapsel og lige så insisterende som doomers surfer i en filterboble parallelt med udviklingen. En boomer lever i fortiden og tror fuldt og fast på, at det er resten af verden og ungdommen-nu-til-dags, der er galt på den. Boomers er ikke kun dem, der er født i efterkrigstiden, de såkaldte baby boomers. Det er et ’entitled’ mindset, der tillader en at være nedladende, fordi man trods alt har mere erfaring og ved bedst.  
 
Boomeren ligner en gammel mand med små hårtotter iført solbriller. Han kan tit ses med en Monster energidrink. 
 
Motto: "Unge i dag laver ikke andet end at spille Fortnite og se TikTok-videoer!" En boomers mareridt er ikke at have ret og verden kollapser helt, hvis det viser sig, at man har taget fejl. 
 
Zoomers – afledt af ’boomers’  – med henvisning til dem, der er født i slutningen af 90’erne, generation Z. En zoomer er i sammenhæng med de øvrige livsstils-memetyper doomers, bloomers og boomers typisk beskrevet som den karikerede gamer, der er vokset op på Minecraft og i det skjulte øver Fortnite og TikTok-moves. 
 
Zoomeren er klippet tæt i siderne med længere brunt hår på toppen. Han har altid briller på og kan tit ses med tårer ned ad kinderne. 
 
En zoomer har sin egen YouTube-kanal og hader veganere og hestepiger, fordi det er det, man gør for at få mange følgere på Twitch. Der bælles energidrikke, fyres edgy memes af og surfes på PornHub – og sidder du for længe, bliver du til en doomer.
 
Motto: ”Fuck hipsters”  og ”Memes er sjælens DNA”  En zoomers værste mareridt er ikke at have wi-fi. 
 
Der findes utallige meme-øgenavne, og der kommer hele tiden flere til – doomer har affødt nye typer som fx gloomer, der er den lidt mere artsy weltschmertz-type, og zoomers har mange variationer som fx den lidt for gamle zoomer, der minder om en doomer. Og så er der de mange zoomer vs. boomer-memes.
 
 
At være ”-oomer” er en attitude, et mindset, men mest af alt er det internetjokes. De er en del af en trend og en humorkultur, der bruger karikaturen som skabelon. De er karakteriseret ved at gøre grin med en gruppe. Og som det er med memes, så vil der altid være nogle, der forsøger at udnytte sarkasmen til at fornærme, ekskludere, diskriminere eller promovere had. 
 
Det er ofte umuligt at gennemskue, hvilke interesser der ligger bag denne type memes. Og netop derfor har humor og slang vist sig fordelagtige i forsøget på at påvirke og skubbe til grænser og promovere ekstreme holdninger.
 
Oomer-trenden er i sit udgangspunkt spundet af generations-hate, men sporene af højreradikal ekstremisme i særligt doomer-ironien er ifølge Miles Klee brændstof til det globale og voldelige white supremacy-netværk. ”At det er udtrykt i 'ironi', gør det ikke mindre farligt.” Ved at pakke ideologiske eller politiske budskaber ind i jokes og visuelle trends bliver påvirkningen subtil og svær at afkode.

Relaterede artikler

Sådan knækker du TikTok-koden - TikTok har fået en rekordstart på 2020. Men hvordan fungerer platformen præcis, og hvordan kan du bedst udnytte den voks...
SoMes ni største coronatrends - 2020 blev året, hvor vi alle lærte at holde onlinemøder og webinarer, at internetshoppe og forsøge at få vores staycatio...
5 mænd, du bør undgå - De fleste er i dag bekendte med ordet mansplaining – men har du mon hørt om de andre beslægtede mandetyper: Den Bekymred...

Giv din stemme

83 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Communication Manager

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedhjælper

Frist: 26. oktober

Applikations-ejer

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.