Viden giver magt til at træffe beslutninger
Da hjælpeorganisationen CARE skulle rejse midler til ofrene for tyfonen Haiyan i Filippinerne, blev kommunikationsafdelingen viklet ind i et politisk spil om interne interesser i organisationen.
”Som i alle andre organisationer har forskellige afdelinger mærkesager, som de forsøger at få kommunikationsafdelingen til at fremme, og vi har ikke ubegrænsede ressourcer”, forklarer Melanie Brooks, head of global communications i CARE.
Hendes afdeling havde via målinger forud for katastrofen kunnet fastslå, at for mange budskaber i forskellige retninger beviseligt kun skabte forvirring hos modtagerne og skadede mulighederne for at trænge igennem støjen og rejse penge til nødhjælp.
”Med vores dokumentation i hånden gik vi direkte ind og sagde: ’Hør her, lige nu er det afgørende, at det er disse tre budskaber, vi kører – og ikke andet’. På den måde fik vi reduceret ledelsens krav om 14 forskellige hovedbudskaber til kun tre, der fokuserede på det akutte behov for hjælp”, fortæller Melanie Brooks.
NATO – informationskrig i real-time
For en organisation som NATO har måling og dokumentation været uvurderlig i forhold til at kunne prioritere med sparsomme kommunikationsbudgetter. Organisationen udviklede for få år siden et omfattende målingsprogram, der koblet med monitorering dokumenterer, hvordan NATO trænger igennem med sine budskaber.
”Fordi vi repræsenterer hele 28 medlemslande, stilles der store krav til, at vi kommunikerer 100 procent korrekt og sandfærdigt. Der må ikke være fejl i vores oplysninger. Derfor kan vi sjældent melde lige så hurtigt ud som andre, og derfor skal vi på andre måder sørge for, at vores budskaber når ud, selv hvis vi kommer en halv nyhedscyklus for sent”, fortæller Kolinda Grabar-Kirarovic, assistant secretary general for public diplomacy i NATO.
En del af NATO’s kommunikation handler derfor også om at rette misinformation spredt af modstandere og forsøge at fremlægge dokumentation for forholdene i forskellige situationer. I hovedkvarteret i Bruxelles monitoreres der derfor på livet løs, og der måles på, hvor godt NATO trænger igennem med sine budskaber.
Fem globale trends i kommunikationsmåling
Fra ’measurement’ til ’insights’
Branchen er delt, når det gælder det primære formål med kommunikationsmåling. Nogle ønsker et fokusskifte fra måling (bagudrettet) som effektdokumentation til en mere proaktiv tilgang, hvor analysearbejdet skal give en indsigt, der er strategisk brugbar fremadrettet. Andre argumenterer for, at uden måling bliver KPI’er værdiløse, og så er alt overladt til tilfældigheder.
Konferencens mest imponerende fremlægning af mulighederne i fremtidens? målinger: Weber Shandwick demonstrerer hjerneforskning og psykologi som nogle af elementerne bag deres 'Science of Engagement'-koncept, og hvordan det kan kombineres med traditionel kommunikationsrådgivning
Kobling af kvantitativt og kvalitativt
Selvom specielt medieovervågning typisk opgøres kvantitativt (klip, bruttolæsere, positiv/negativ, PR-score osv.) er der en stigende tendens til at koble mere ressourcetunge kvalitative målinger til kommunikationsarbejdet også. Det kan for eksempel være brandmålinger, tracking af holdninger og årsager til ændret adfærd. Der er også en trend i retning af mange flere nulpunktsmålinger for mere effektiv benchmarking af indsatser.
Behov for standarder
I modsætning til marketingbranchen har PR- og kommunikationsbranchen ikke formået at udvikle branchestandarder for måling. Det skyldes måske de brede anvendelsesmuligheder for PR, men i dag er der bred enighed om, at manglen på standarder fra marked til marked – ja endda fra udbyder til udbyder – skader muligheden for at gøre måling og analyse til en naturlig del af kommunikationsarbejdet.
Kunderne vil have dokumentation
I årtier har der hersket en stiltiende aftale mellem klienter og PR-branchen i retning af: ”Spørg mig ikke, hvad PR er værd i kroner og øre – så giver jeg dig til gengæld en tyk stak presseklip!” Elendige måleparametre som estimeret annonceværdi (AVE) voksede ud af den desperation. Men i takt med nye, mere sofistikerede målemetoder er virksomheder og offentlige institutioner for alvor begyndt at kræve dokumentation for den forretningsmæssige effekt, PR-indsatsen påstås at have. Man taler om at måle ’slutresultater’ (outcome) såsom adfærdsændringer, frem for ’resultater’ (output) såsom presseklip, ”synes godt om” eller visninger.
Akanksha Foundation's PR-indsats for Classroom Mumbai på Teacher's Day er et eksempel på måling af outcome (læreransøgninger) frem for output (presseomtale)
PR-branchen holder igen
Hvorfor er vi så ikke i fuld gang med at give kunderne det, de efterspørger? Skal man tro PR-organisationer som ICCO, CIPR, PRCA og PRSA er en del af årsagen, at mange i PR-branchen tøver med at indføre måling og dokumentation, fordi de mener, at kunderne ikke vil betale, hvad det reelt koster. Nogle steder skræmmer det at skulle dokumentere konkret effekt, og der er en naiv tro på, at vi kan fortsætte, som vi plejer. Ikke desto mindre var de globale brands, de store PR-kæder samt målingsfirmaerne på AMEC overordnet enige om, at det kun går i én retning: mere dokumentation. Udfordringen for PR-branchen i fremtiden synes derfor at være, hvordan man bliver så god til at dokumentere den værdi, man skaber, at man også kan tage sig betalt for den.
Andy West fra Hotwire er dommer ved mange PR-prisuddelinger: "Vi er nået dertil i dag, at indstillinger til priser mange steder bliver afvist øjeblikkeligt, hvis de IKKE dokumenterer en klar effekt for kundens forretningsmål!"