Vi kører den ind med memes

Memes er internettets undergrunds-kommunikation fuld af indforståede koder og interne jokes. Her får du tre strategier til, hvordan din virksomhed kan kommunikere på genrens præmisser. Og hvorfor det er – when done right – en ret sikker metode til at ramme folk lige i maven.
Først starter vi lige med det evige problem, når vi taler med folk over 25 år –  det kunne for eksempel være Leonardo DiCaprio. I vores firma arbejder vi nemlig stadig på den ene sætning, som vil gøre, at folk med det samme forstår det abstrakte fænomen 'memes'.
 
Memet Must Dig Deeper stammer fra filmen Inception og viser altid noget, Leo ikke helt forstår.
 
Det er dog lykkedes os at forklare en komiker, vi arbejdede sammen med, hvad et meme er. Hans aha-øjeblik lød:
“Så det er ligesom et callback, når jeg laver standup?”
Præcis. Først laver komikeren en joke, folk forstår den og griner, og når han senere punchliner en anden joke med reference til den første joke, så er det ekstra sjovt, for nu har publikum og komikeren en intern joke. Sådan fungerer memes også.
 
For den uindviede er både et callback og et meme lidt mærkeligt, og personen står med en fornemmelse af, at noget er fløjet over hovedet på vedkommende. Men dem, som er med i joken, får en følelse af fællesskab og af at være in-the-know. Og det er lige præcis det, du skal spille på, når du bruger memes i din kommunikation.
 
Hvis du allerede er helt med på, hvad memes er, så spring dette afsnit over. Til dig, der er lidt hægtet af, kommer her vores definition: Et internet-meme er en ide, stil eller handling, som spreder sig i online-forums eller på sociale medier blandt almindelige mennesker. Det originale koncept bliver efterlignet eller remixet, så memet udvikler sig og spreder sig videre på internettet.
 
 
Første meme-lektion nærmer sig sin afslutning.
 
Nok om, hvad et meme er, nu skal vi til teknikken med at benytte dem til at kommunikere til digitale indfødte. Der findes tre strategier:
 
Stjæl stilen
Om morgenen den 29. august 2012 tweetede Barack Obama, at han samme eftermiddag ville deltage i en AMA på Reddit. En AMA betyder Ask Me Anything og er et voldsomt populært koncept, hvor brugerne kan stille en spændende person spørgsmål. Og hjemmesiden Reddit er den tiende mest populære side i USA med en brugerbase primært bestående af millennials, det vil sige unge mellem 18 og 34 år. Tråden med verdens mest magtfulde mand blev enormt populær, og den massive trafik fik endda dele af Reddit til at gå ned. Der lå mere bag Barack Obamas handling end at gøre sig tilgængelig for sit folk: Han var i gang med at prøve at vinde sin anden periode i Det Hvide Hus og var på stemmejagt blandt de unge.
 
For at sætte en streg under, hvor dygtig han er til at kommunikere i øjenhøjde med den unge målgruppe, formidlede han sin AMA-optræden i en stil kendt fra meme-genren Advice Animal. Den er kendetegnet ved, at teksten står i skrifttypen Impact med tekst øverst, som sætter scenen, og en punchline i bunden af billedet. 
 
Opbygning med et set-up øverst og en punchline nederst er kendt fra meme-genren Advice Animal, og skrifttypen er altid i hvid Impact med sort stroke.
 
Nogle andre, som har forstået, at meme-stilen er lig med ungdomskultur, er mobilvirksomheden 3 i England. I foråret havde firmaet et stort viralt hit med videoen Sing It Kitty, fyldt med internetske stilarter som lip sync, regnbuer og ikke mindst katte. Universet fungerede også fantastisk på sociale medier, hvor de også brugte skrifttypen Impact på deres billeder. 3 UK bruger endda den fjollede internetkultur til at positionere sig på det proppede tele-marked med deres pay off “We all need silly stuff”. 
 
Katte er det mest åbenlyse symbol på internetkultur, og sproget og skrifttypen er også 100 procent internetsk.
 
I DR er man også begyndt at bruge forskellige meme-greb. Her bruger DR Sporten på Twitter det oprindeligt brasilianske meme Tenso, hvor man zoomer mere og mere ind for at fortælle … noget … tjah, faktisk bare for at give et grin.
 
DR Sporten bruger memes til at dyrke communitiet og deltage i dets ånd – med flere følgere som virkning.
 
Hop med på vognen – memejacking
En anden strategi er, når brands benytter et enkelt konkret meme til at piffe sin reklame op – enten på sociale medier eller som mere traditionel reklame. Inden for denne disciplin er der to veje at gå. Én måde er at hoppe med på en trend som for eksempel #vasegate, som ofte opstår ud af en nyhed ­– det såkaldte newsjack. Vi kalder det et trending meme, den anden version er at kommunikere med et mere klassisk og langtidsholdbart meme, som når Kforum.dk kommunikerer med Batman Slaps.
Og så er der også den helt store satsning, som kun kan lade sig gøre med klassiske memes: At gøre internetfænomener og -kendisser til hovedpersonerne i sine virale videoer eller endda hele kampagnen, som eksempelvis kattemadsproducenten Friskies gør. Her er deres julereklame med fem kendte LOL-cats.
 
Internet-berømtheden og memet Grumpy Cat har fået en kontrakt med kattemadsproducenten Friskies, og katten skulle ifølge New York Magazine være over en million dollars værd.
 
Du har to skud
Inden du tænker, at det er helt fjollet at bruge memes i sin kommunikation, fordi det da kun virker til netop de indviede, vil vi introducere vores begreb 'Dobbeltløberen'. Det betyder, at brug af memes faktisk giver dig to skud til at ramme målgruppen, i stedet for ét. Det første skud rammer dem, som kender memet i forvejen – de indviede. Den går rent ind.
 
Anden gang skyder du mere med spredehagl, som formentlig vil ramme et eller andet hos den sekundære målgruppe. For et populært meme har allerede bevist, at det fungerer overmådeligt godt til at kommunikere med. Det er blevet testet som intet andet materiale og har bestået den ultimative prøve – popularitet på nettet gennem flere år. Et klassiker-meme rammer altså folk lige i maven. Så selvom du bruger et meme, der er meget indforstået, så har det stadig en menneskelig appel, som vil slå igennem hos mange på trods af det manglende kendskab. For eksempel stod Storstockholms Lokaltrafik bag denne outdoor-kampagne i sommer med sidste års nok største meme: Doge.
 
Storstockholms Lokaltrafik brugte sidste års formentlig største meme, Doge, til at fange de unges opmærksomhed – det lykkedes, for plakaterne var så populære, at de blev stjålet.
 
For de indviede er reklamen med Doge mega LOL. For de uindviede er reklamen hel sort. Men kig nu efter … Er reklamen egentlig ikke ret sjov og dybt kreativ?
Sandheden er, at den ikke er dybt kreativ, da der ikke er ændret på noget som helst i forhold til det originale meme, men netop dét ved den uindviede intet om.
 
Så 'bang, bang!', nu har du både ramt den del af målgruppen, som kender memet – og fået alle andre til at kigge.
 
Skab dit eget meme
Den tredje strategi er i stil med at anbefale folk at lave en viral video: Sindssygt svært, og du får klart de bedste odds med et stort seeding-budget. Når den præmis er på plads, mener vi dog stadig at have en pointe, og den er: Når du kaster dig over et projekt som en viral video, kan du lige så godt prøve også at gøre den til et meme, for så øger du potentialet for, at udbredelsen bliver endnu større. For eksempel havde det hidtil største video-meme, Harlem Shake fra 2013 – et 75 gange større reach på Twitter end den mest sete video på YouTube, nemlig giga-hittet Gangnam Style, ifølge videoanalyse-firmaet Visual Measures. Siden er Harlem Shake ifølge YouTube blevet overgået af ALS Ice Bucket Challenge som det største video-meme. De største memes er altså langt mere sociale end de største virale videoer.
 
Ingredienserne i et video-meme
Der er nogle ting at tænke over, hvis du vil lave et meme. Og som kommunikationsuddannet skal du glemme alt om VISA K-kriterier. Memes er antitesen til journalistik og kontrolleret kommunikation. Den ultimative video-meme-opskrift lyder: En meget almindelig, gerne umaskulin, mand skal gøre noget spøjst igen og igen foran én simpel kameraindstilling – og det skal være sjovt!
 
Sådan lyder vores parafrasering af de seks træk, som forskere fra Hebrew University i Jerusalem analyserede sig frem til, var fremtrædende for de 30 mest populære video-memes på YouTube. De seks komponenter er: humor, almindelige mennesker, skæmmet maskulinitet, finurligt indhold, gentagelse og enkelthed. Der er dog intet krav om, at alle seks træk er til stede på samme tid.
 
Overordnet gælder det simpelthen om, at memet skal være ukontroversielt, mærkeligt og sjovt at efterligne i en video, for folk er ikke interesserede i at stå som afsender på noget med en holdning, når det handler om at gøre noget 'for the lulz'; det vil sige internettets terminologi for at gøre noget for sjov.
 
Lav-dit-eget-meme-strategien er klart den sværeste at benytte, men der er bestemt nogle indsigter, som er værd at tage med. Hvis du aktivt giver dig i kast med en viral video, så overvej at gøre den memeable. Som for eksempel Volvos Epic Split eller First Kiss med deres enkelte indstillinger. På den anden side kan du også benytte indsigterne til at tænke over, om din kapagne netop er for nem at efterligne, hvis du helst vil have, at internettet holder nallerne fra din kampagne – som Børsen måske kunne have ønsket? 
 
Dødssynden
Hvis du i memevertising skal sikre dig mod at skræmme den unge målgruppe helt væk, så må du aldrig bruge et konkret meme eller genre, medmindre du har fuldstændig styr på, hvad det betyder. Ellers risikerer du at blive til grin i hele målgruppen. Derudover kan det også gå grueligt galt, hvis du uforvarende kommer til at inddrage et meme med uheldige konnotationer til misbrug, kriminalitet eller undertrykkelse.
 
Gå selv på opdagelse i den mærkværdige, fascinerende meme-verden på autoriteten inden for området: knowyourmeme.com eller makeameme.org.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job