Ægte ledere leder ægte

Ledelse er kommunikation. Og effektiv ledelse kræver autentisk kommunikation. Sådan starter bogen ”Autenticitet – moderne ledelseskommunikation” af Charlotte Mandrup. Hun beskriver, hvordan man som leder styrker sin autenticitet ved kompromisløst at finde den kant og den nerve i en selv, der inspirerer andre. Og ved at være tilstrækkeligt nærværende og fokuseret til at formidle den. Det er næppe noget, vi som kommunikatører ikke har hørt før. Det nye i bogen er en række spændende interviews med ledere, der tør være autentiske.


Charlotte Mandrup
Autenticitet - moderne ledelseskommunikation
Jyllands-Postens Forlag
236 sider


Anmeldelse
Med en stadig mindre arbejdsstyrke og en ny generation af medarbejdere, der stiller endnu større krav til virksomhederne, og som prioriterer personlig karrieredyrkelse frem for virksomhedsloyalitet, handler det om at kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere i virksomheden. Det stiller krav til lederen, også selvom det er krisetider, og jobmarkedet har ændret sig drastisk.

Som Christian Stadil, ejer og bestyrelsesformand for Hummel, beskriver det: "Ud over at lederen skal være kommunikatør af virksomhedens værdier, så skal han eller hun også sætte den følelsesmæssige tone i organisationen. Og det starter med en erkendelse af, at medarbejderne er den allervigtigste råvare."

I de seneste år er ledelseskravene således accelereret. Engang var det nok at være fagligt kompetent for at være en god leder. Så kom der fokus på personaleledelse, men især med fokus på at få medarbejderne til at fungere som et kollektiv. I dag skal en leder kunne kommunikere stærkt, personligt og individuelt med medarbejderne, og samtidig have en personlig ledelsesstil, hvor kommunikationen virker vedkommende for den enkelte medarbejder.

Hvordan kommunikerer du autentisk?

Bogens indeholder interviews med en række ledere, der på hver deres måde kommunikerer autentisk:

  • Christian Stadil (Hummel)
  • Charlotte Münter (Økonomistyrelsen)
  • Steen Hildebrandt (professor ved Aarhus Universitet)
  • Flemming Østergaard (Parken Sport & Entertainment)
  • Peter Mogensen (redaktionschef Politiken)
  • Martin Hall (forfatter, sanger og komponist)
  • Margrethe Vestager (Radikale Venstre)
  • Christian Have (Have PR & Kommunikation)
  • Alfred Josefsen (Irma)
  • Agnete Gersing (Konkurrencestyrelsen)
  • Mads Mikkelsen (Forsvaret)

Det er meget forskellige mennesker med hver deres ledelsesstil, men som alle har det til fælles, at de har skabt resultater gennem deres personlige måde at kommunikere på. interviewene giver gode input til, hvordan du kan gribe kommunikationen an som leder. Men hvad er hemmeligheden bag personlig og autentisk kommunikation? Ser man på tværs af interviewene handler det blandt andet om at besidde nedenstående fem egenskaber:

  • God følelsesmæssig kommunikation
  • God plads til andre mennesker
  • Integritet
  • Nærvær
  • Unik personlighed

1. Du skal flytte organisationer og mennesker med følelser, ved at kommunikere og formidle gennem dine følelser. Tillade din organisation og medarbejdere at få et glimt af, hvad der rører sig i dig, men tænk også over hvilke følelsesmæssige signaler og stemning, du udsender og spreder.

"Så man kan sige, at feltet for et følelsesmæssigt udtryk indsnævres som chef. Jeg har ikke længere retten til at være helt mig selv, til at give udtryk for alle mine følelser. Og det har da været en balance jeg skulle finde, fordi jeg netop tilstræber at være meget naturlig, meget mig selv i min ledelse. Men det har været nødvendigt for mig at finde netop det felt, hvor jeg er autentisk og ægte uden at skabe unødig følelsesmæssig støj i organisationen. Den balance må enhver chef jo finde for sig selv. Jeg synes efterhånden, jeg har fundet den." (Charlotte Münter, Økonomistyrelsen)

2. Du skal have en god intention og give plads til forskellighed. Give dine medarbejdere plads til at ånde. Udfordre dine egne grænser for adfærd og holdninger og vurdere mennesker ud fra deres behov og ønsker.

"Mennesker er forskellige, og derfor er det også nødvendigt at kunne kommunikere forskelligt for at trænge igennem. Den eneste måde, du kan behandle mennesker ens på, er ved at behandle dem forskelligt." (Flemming Østergaard, bestyrelsesformand i Parken Sport & Entertainment)

3. Bevare din integritet og hvile i dig selv. Det er nemt at være god i en verden uden fristelser og hvor ens synspunkter, værdier og overbevisninger ikke udfordres. Men det sker sjældent. Du har som leder for eksempel brug for din integritet, når dit behov for at varetage dine egne interesser støder sammen med medarbejdernes.

"Jeg tænker ikke så meget over, hvordan jeg kommunikerer. Forstået på den måde at jeg kommunikerer på den måde, der er naturlig for mig. Så jeg skal ikke huske mig selv på at sige bestemte ting. Der er ingen spil, ingen roller. Det orker jeg simpelthen ikke.
… Så i min erfaring er det spildte kræfter at bruge en masse tid på at iscenesætte sin virksomhed ud fra politiske eller taktiske hensyn. Livet er for kort til spin. I stedet er det helt afgørende, at man som leder bevarer sin integritet. At man bevarer nærheden til sig selv." (Alfred Josefsen, Irma)

4. Du skal være nærværende, fokuseret og opmærksom. Pas på at din kommunikation ikke bliver rutine, så du holder de samme foredrag, har de samme konflikter og agerer ens i alle situationer. Vær opmærksom på virkningen af din kommunikation og hvordan den bliver modtaget.

"Vi har alle hørt foredragsholdere, som kører et helt færdigindstuderet show af, så det bliver automatisk og livløst. Hemmeligheden ligger i at gentage sine budskaber, men vide og agere på, at det er et andet og nyt publikum, og at nøglen til en ny oplevelse ligger i interaktionen. Man må søge den disciplin og professionalitet i sig selv, der hedder: "Selv om jeg siger det her for 30. gang, så er det til nogle nye mennesker, og de fortjener min fulde opmærksomhed og energi." Man kunne også vende den om og spørge: Hvorfor ulejlige sig med at stille sig op på podiet, hvis man alligevel ikke tager det seriøst nok til at gøre sit bedste?" (Peter Mogensen, redaktionschef på Politiken og politisk kommentator på TV2 News)

5. Du skal være inspirerende og skabe en unik og personlig stil, som ikke er i konkurrence med andres ledelsesstil. Andre kan kopiere din strategi, dine slides og dine ideer, men ingen kan konkurrere med dit autentiske selv. Find din egen niche og spred dit eget budskab. Find det der er dig, din egen kant, dine egne værdier, dine egne synspunkter i stedet for at kopiere andres.

"Jeg har for eksempel valgt at være åben omkring min interesse for buddhismen og være fortaler for, at vi så vidt muligt skal opføre os ordentligt over for hinanden. … I virkeligheden bør man lave en form for manifest, både som menneske, som leder og som virksomhed. Noget, der beskriver, hvad man vil forpligte sig til. Ikke bare for at skabe interesse, men for at give sig selv og omverdenen et løfte om, hvad man vil leve op til. " (Christian Stadil, Hummel)

Den autentiske leder adskiller sig fra den uautentiske leder ved at opfylde de fem ovenstående punkter. Men det handler også om, at man ikke opfatter ledelse som noget, man gør oven på eller ved siden af andre ting, og ikke tilsidesætter det ansvar der påhviler én som leder. Ledelse er en måde at være på, et udtryk og en rollemodel, og det giver ikke mening at tale om det som en separat aktivitet. Selvom der findes mange gode værktøjer, teknikker og metoder, man kan lære som leder, så er ægte ledelse uløseligt forbundet med vores væsen, personlighed og vores autenticitet.

Ægte ægthed
Bogens første del indeholder en række temaer om ledelseskommunikation, og hvordan den praktiseres. For eksmepel om hvordan du som leder styrker din selvindsigt. Bogen forklarer effekten af fokus, nærvær og følelsesmæssig kommunikation. Temaerne er teori på et niveau, hvor alle kan være med. I denne del af bogen er der ikke meget nyt stof, som ikke er skrevet i andre bøger om ledelseskommunikation, selvom denne bog er en af de bedre af slagsen. Her savner man klart fornyelse fra Charlotte Mandrups side.

Alligevel har Charlotte Mandrup skrevet en vedkommende bog om moderne ledelseskommunikation takket være de 11 interview, hun har lavet til den sidste del af bogen. Sjældent har jeg læst en managementbog med så meget personlighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også