Absolut Jøp

Kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthu har tjent millioner på at rådgive de største danske virksomheder. I branchen har man altid spurgt sig selv om, hvad hemmeligheden bag succesen var. Var årsagen deres enestående netværk fra Børsen og TV-avisen? Deres håndværksmæssige og no nonsense-attitude til topledelser? Deres tro på at erfaring gør en forskel? Ny selvbiografisk debatbog skrevet af selveste Jøp kommer med en del af svaret.

Fra provinsen til golfhotel i Skotland
I bogen følger man karrieren fra lærepladsen på provinsavisen til Børsen og Ekstra Bladet frem til det succesrige partnerskab i Jøp, Ove & Myrthu. Naturligvis slutter karrieren som ejer af et hotel et sted i Skotland. Her driver Jøp den dag i dag et hotel for rige golfturister. Det er dette job, der har givet ham tid til at samle op på sit liv, sin karriere og debatten om spindoktorer.

Selvbiografi og fagligt testamente
Jøp vil mange ting på samme tid. Bogen vil være et fagligt testamente for kommunikationsbranchen og en retfærdiggørelse af kommunikationsrådgivning som profession. Men den vil også fortælle en livshistorie og give et portræt af en profession, som blev forgyldt ved indgangen til informationssamfundet. Alt dette lykkes, som alt andet altid er lykkes for Jøp. Selv om man kan mærke, at de traditionelle journalisters had, misundelse, ambivalens og nedgørelse af PR-branchen har gjort ondt. Det prøver forfatteren at imødegå gennem et langt forsvar for professionen og arbejdet i firmaet. Kulminerende med det afsluttende moralske opråb om faren for Spin. Et lidt traditionelt og kedsommeligt forsvar. På den måde kan man se, at han er fanget i en traditionel journalistisk selvforståelse, som ellers aldrig har været et problem for de mange akademikere, som gik ind i PR-branchen. Pointen er, at hvis man har læst på universitet, ved man godt, at virkeligheden er en social konstruktion, og at sandheden ikke findes. Derfor har man det lettere med at iscenesætte, fordi forskellen mellem løgn og sandhed er en teoretisk diskussion. Mens hvis man som Jøp er udlært på en provinsavis, er det svært at få den journalistiske selvforståelse til at passe med topledelsens virkelighed og sandhed. Der kan det derfor være nødvendigt at fortælle de misundelige kollegaer fra pressen Jøps sandhed.

Pondus og erfaringer
Bogens styrker og svagheder følger meget godt firmaets bedste og værste sider. Bogen er god, når den fortæller om håndværket og erfaringerne, men mangler den teoretiske skarphed, som heller aldrig har været Jøp, Ove & Myrthus kernekompetence. Det betyder, at den samfundspolitiske debat af spindoktorens rolle i postmoderniteten falder lidt sammen, fordi der aldrig har været særlig højt til loftet ude i det gamle bryggeri på Aldersrogade 5, hvor Jøp, Ove & Myrthu bor. På den anden side er bogen god, når den beskriver de konkrete erfaringer med top 100 virksomhederne i Danmark. Jøp er en skarp iagttager med pondus. Han ved noget om kriseledelse og stakeholder kommunikation, som man ikke kan lære på RUC. Firmaet har gjort en forskel i dansk erhvervsliv, og det giver erfaring og tyngde til bogen.

Hemmeligheden
Efter læsningen af bogen står det klart, at firmaets succes kan tilskrives tre ting i den rette kombination. For det første et ufatteligt godt netværk. Firmaet har tjent millioner på deres Old Boys Network i toppen af dansk erhvervsliv. For det andet pondus. Firmaet har satset og vundet på erfaringen. Gamle gråhårede mænd med erfaring er nu engang det naturlig udgangspunkt for en god dialog med Mærsk. Tankevækkende for alle dem, som satser på de billige og uerfarne medarbejdere, selvom ti år på TV-avisen giver mere pondus end en masse gå på mod. Det ved topledelsen, og her burde resten af branchen også lære lidt af Jøp, Ove & Myrthu. Det er naturligvis kun, hvis man vil bedrive egentlig rådgivning på et strategisk niveau frem for at skrive pressemeddelelser for et dødsygt firma. For det tredje har deres no nonsense-attitude været den perfekte indgang til et fagligt diffust og umodent marked. Da markedet for 30 år siden blev skabt, var det kun journalister, som med en hvis vægt kunne sige, at de vidste noget om kommunikation. I efterkrigstiden fik journalisterne som faggruppe derfor en uhørt magt. Dette udnyttede Jøp, Ove & Myrthu til at omsætte deres journalisterfaring til salgbar PR. Strategien lykkes over al forventning. Journalistik kan føre til alt – bare man holder fast i håndværket. Det er hemmeligheden.




Pris: 299 kr.
Titel: Spindoktor manipulation
Forfatter: Jørgen Pedersen (Jøp)
Forlag: Børsens Forlag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også