Årsberetning som branding

Danske virksomheder bruger stadigt større summer på årsberetninger og årsrapporter, der ikke længere kun skal kommunikere virksomhedens nøgletal, men også virksomhedens identitet.

Af Henrik Skovmark
11.06.01

 

For Danmarks store børsnoterede virksomheder handler årsberetningerne ikke længere om udelukkende at præsentere tal og resultater. Det handler i lige så høj grad om at pakke tallene ind i en visuel stil, der ligger i forlængelse af den identitet som virksomheden gerne vil stå for.

 

For de danske virksomheder, der er på forkant med udviklingen, har årsberetningen udviklet sig fra at orientere om nøgletal, årets gang og forventninger til et avanceret kommunikationsmiddel, der også i artikelform skal tematisere de værdier, virksomheden gerne vil forbindes med. Således indgår årsberetningerne i dag som en del af virksomhedernes overordnede corporate branding - og det koster.

 

Selvom mange danske virksomheder selv laver det kommunikative benarbejde i de interne kommunikationsafdelinger, lægger de, ifølge Morgenavisen Jyllandsposten, mange penge uden for virksomheden for at få pakket årsberetningerne rigtigt ind. Således har Carlsberg for nylig lagt 1,5 mio. kroner uden for huset for at få lavet og sendt 20.000 årsberetninger.

 

Men Carlsberg er ikke alene. Danske Bank og Novo Nordisk melder om tilsvarende store eksterne udgifter for årsberetningerne.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job