Årets mest læste på Kforum

De bliver læst flittigt. Nogle mere end andre. Få meget lidt. Mange rigtig meget. Vi har samlet årets mest læste. Fra alle, der kan skrive, til alle, der kan læse.

MEST LÆSTE ARTIKLER

 

Why World of Warcraft Works

31-01-07 | Esben Bock

World of Warcraft forkortes WoW, men det kan efterhånden godt udtales wauw, for spillet er blevet en succes i den tocifrede milliardklasse! Det går rigtig godt for firmaet Blizzard Entertainment, der står bag den verdensomspændende computerspilsucces. Kforum har undersøgt sagen og kommer her med tretten forklaringer på, hvorfor World of Warcraft virker.

 

Det er bare bryster

14-02-07 | Kristin Parello-Plesner

Alt skal være viralt i øjeblikket. Og det med rette. Ved at bruge viral markedsføring har man en chance for at markedsføre sit produkt til en stor forbrugergruppe til en billig penge med stor effekt på kort tid. Opskriften er at spille ind i forbrugernes egne sociale netværk, lade forbrugerne selv drive budskabet og starte en debat om produktet – noget, få andre kanaler kan.

 

The Dark Side of Coaching

28-02-07 | Brian Due

Coaching kan helbrede mange af den moderne virksomheds alvorligste sygdomme. Det kan skabe engagerede medarbejdere og finde nye ressourcer frem med et trylleslag. Det er dog ikke en medicin uden bivirkninger. Brugt forkert bliver coaching hurtigt til uetisk manipulation. Advarslen kommer fra filosoffen Ole Fogh Kirkeby. Han hader den lumre, amerikaniserede coaching og de mange plattenslagere. Løsningen er tilbage til de gamle grækere for at finde den sande lære om coaching. Det handler jo om at vende mennesket mod sig selv, ikke mod virksomheden. For det er sjældent dem, som har et præfabrikeret firmasvar parat, som stiller de bedste spørgsmål.

 

What’s up? Roundup!

25-04-07 | Signe Wenneberg

 

”Ungeren bli’r” – årets kampagne

25-04-07 | Michael Thouber

”Fuck dig Ruth, din Jesus-hjerne” står der på en lille seddel ude på tomten efter Ungdomshuset. ”Ground 69” har nogle af de kreative døbt den tomme grund med ironisk reference til ”Ground Zero” i New York. Jeg siger velkommen til reklamebranchen anno 2007, hvor Ungeren & Co. må være det mest efterspurgte bureau i København lige nu.

 

MUS til MUS

25-04-07 | Peter Gade Stendal

Hvad hvis MUS-samtalen selv skulle til MUS-samtale? Den ville tale over sig og afsløre, at den er den helt forkerte medarbejder i den forkerte rolle. Her ville det komme frem, at en hurtig afskedigelse er den bedste løsning for alle parter

 

De vigtigste 2.0 sider

23-05-07 | Esben Norrbom

Alle taler om 2.0. Men hvilke Web 2.0 sider er de vigtigste? Kforum har lavet en liste med de vigtige, visionære og velkendte. Tilføj selv flere til slut – sådan rigtigt 2.0-agtigt.

 

Logohjælp fra K til Khader

23-05-07 | Redaktionen

De ved ikke, hvem de er. De ved ikke, hvad de vil. Derfor har de udskrevet en logokonkurrence. Den vil Kforum naturligvis gerne vinde. Vi kommer nu til hjælp med tre gode logo-løsninger fra K til Khader, som helt unikt indfanger deres corporate brand internally and externally alignment to the core vision of the brand promise activated shareholder value increment platform.

 

K står for kerneforretning – 7 anti-bud på offentlig kommunikation

31-05-07 | Andreas Wester Hansen

Kursuskatalogerne bugner med tilbud i det seneste nye inden for krisekommunikation, digital kommunikation, brugerdreven innovation m.m. Også for kommunikationsmedarbejderen i de offentlige organisationer er der efterhånden frit valg på alle hylder. Den offentlige kommunikation bør professionaliseres og rykke tættere på toplederen, hedder det. Men det sker bare ikke. I stedet for alle de gode bud er der behov for at vende tingene på hovedet og se på, hvad man absolut ikke skal gøre, når man arbejder – eller gerne vil arbejde – med offentlig kommunikation. Her 7 anti-bud.

 

De 100 mest værdifulde brands 2007

27-06-07 | Anni Hornbak Sperling

Google stryger ind på førstepladsen efterfulgt af GE og Microsoft i BrandZ’ liste over de 100 stærkeste brands lige nu. Kforum har spurgt en række brandeksperter, hvad de tænker om rangordenen. En hæfter sig ved, at flere top 10 brands ikke er værdisat højt af aktiemarkedet på trods af, at de er kommet til tops på listen. En anden hæfter sig ved udeblivelsen af nogle af verdens allerstørste koncerner og fremhæver innovationskraft, dominans og synlighed som præmissen for en topplacering. Himmelstormeren Google kommer man ikke uden om, og de får en masse rosende ord med på vejen. Eksperterne er dog enige om, at det har umådelig stor betydning, hvilke parametre man spørger ud fra, hvem man spørger og hvad man spørger dem om, når man måler brandværdier. Tilbage står spørgsmålet, om man overhovedet kan måle et brands værdi?

 

Farvel til feministisk bøsseævl

15-08-07 | Esben Norrbom

Læserne flygter fra Politiken som aldrig før. Siden januar har lige under hver tiende sagt deres abonnement op. For at gøre ondt værre holder ærkerivalen Berlingske stand over for gratisavisernes hærgen, internettets uendelige muligheder og tossekassen. Andre klarer det altså bedre under de samme betingelser. Derfor peger pilen på Politiken, for et eller andet er tydeligvis gået galt på Rådhuspladsen. Hvad er eksperterne uenige om. Men enige er de til gengæld om, at Politikens relancering på en række punkter er slået fejl. Hvem og hvad der bærer ansvaret, må findes i avisens spalter. Noget tyder på, at Absolut Tøger og feministisk bøsseævl, som sloganet lød i den seneste kampagne, ikke længere er lykken og løsningen. Svaret kan være mindre menighedsblad og mere nyhedsmedie.

 

76 ideer til dit site

17-10-07 | Julie Hjordt Jensen

Hvordan kan du forbedre dit website? Et godt spørgsmål, som kræver mange og gode svar. Vi har derfor, med hjælp fra diverse web-eksperter, indsamlet en bunke gode ideer, som kan forandre dit site til det bedre – faktisk hele 76 af dem!

 

Facebook fænomenet

21-11-07 | Timme Bisgaard Munk

Sidste onsdag løb Anders Fogh rundt om Søerne med 200 af sine 4000 nye Facebook venner. Et tegn blandt mange på, at Facebook er hype. Ultra Hype. Ikke blot blandt politikerne, men hos danskerne som sådan. Hver dag opretter omkring 1600 danskere en profil, og nu er over hundredtusind danskere på Facebook. Astronomiske tal for en hjemmeside. Tal, som har fået eksperter til at tale om Facebook fænomenet, et social skift, som vil forandre, hvordan vi er sammen, mange år frem i tiden. Hvad er der så at sige om det fænomen? Kforum bad en af profilerne bag K-profiler få sit fjæs på Facebook for at forstå fænomenet.

 

MEST LÆSTE PIP

 

Google, løgn & logoer

24-01-07 | Timme Bisgaard Munk

Tilbage i 1997 sad en studerende en aften i en garage og tegnede et logo til sit lille nystartede firma. Han tegnede det i et gratis tegneprogram, han havde fundet på internettet. Logoet blev overpenslet med en masse grimme, glade klovnefarver, og bogstaverne var oven i købet sat forkert sammen. Hans navn var Sergey Brin, og på skærmen stod der i alle regnbuens farver skrevet: Google. Nu står det på alle verdens computerskærme og er et af verdens fem stærkeste brands. Moralen er, at man godt kan få succes, selvom man ikke har brugt 17 millioner på en grafisk identitet. Desværre er der mange, der tror, det er lige omvendt. Hvad der er løgn & latin for grafisk design, er omgivet af en række myter.

 

Second Thoughts about Second Life

14-03-07 | Niels Ole Finnemann

Mens virksomheder og institutioner flokkes om at etablere sig i Second Lifes fiktive univers, synes danske forskere, inklusive mig selv, overvejende at være skeptiske. Det er svært at pege på bemærkelsesværdige resultater af indsatsen, og der peges samtidig på en række begrænsninger og uafklarede potentialer. Derfor disse Second Thoughts about Second Life.

 

The No Asshole Rule

27-03-07 | Nils Schou

Virksomheder er fulde af røvhuller. Du kender dem alt for godt fra direktionsgangen, hjørnekontoret eller kantinen. Nu har videnskaben fundet formlen for dem. De har også fundet ud af, hvordan du kan slippe af med dem. Det eneste, der virker, er at opstille en No Asshole Rule. Giv dem det røde kort, for det er aldrig i orden at være et dumt svin.

 

Hul på bøssemyten om AFR

18-04-07 | Jarl Cordua

Den danske filminstruktør Morten Hartz Kaplers er nu kommet på den ”originale” idé – fiktivt – at tage livet af landets regeringschef Anders Fogh Rasmussen. Det sker i den nye film ”AFR – i sandhed en stor løgn”, hvor fiktionsgenren blandes med originale filmklip og billeder. ”Fiktion-dokumentariske” mord på en regeringschef har man netop også set i den amerikanske film ” Death of President”, hvor det er George Bush, der må lade livet.

 

10 grunde til at elske/hade Web 2.0

02-05-07 | Timme Bisgaard Munk

Ikke alle elsker Web 2.0. Gør du? Her er 10 grunde til at elske eller hade tidens største buzz word. Den tiltrængte demokratiske opdatering af internettet eller proletariatets digitale diktatur. Hvad syntes du selv? Eller mere præcist, hvad siger alle andre hele tiden til hinanden om det på nettet? Pro et contra 2.0.

 

A new one-hit wonder?

09-05-07 | Kristian Madsen

De politiske kommentator-lemminger var ikke sene til at kaste sig ud over klipperne med Khaders nye parti: Der er blevet dømt Danmarkshistorie over hele linjen i kommentarerne til dannelsen af Ny Alliance. Partiet har uden tvivl muligheder for at etablere sig i dansk politik. Men der er mindst lige så stor mulighed for, at partiet ender som det mest hypede politiske one-hit wonder siden Fælles Kurs. De to store usikkerhedsmomenter i Khaders i politiske gambling er, om partiet finder en klar eksistensberettigelse, profil og politik. Og om Khader personligt kan stå distancen.

 

Tv-værternes endeligt

13-06-07 | Joachim Sperling

Med Paula Larrains og Trine Sicks ankomst har tv-værternes invasion i K-branchen nået sit foreløbige højdepunkt.

 

Aldrig mere pinagtige pressemeddelelser

25-06-07 | Claus Sølvsteen

Erhvervslivet har fået sine egne succesfulde medier og har ikke længere behov for at udsende lidt ynkelige pressemeddelelser med ikke-historier.

 

Generaldirektør søges

27-06-07 | Redaktionen

Til stor offentlig medievirksomhed med kaotisk økonomi søges generaldirektør, som kan løfte en lang række opgaver i tæt samarbejde med kulturministeren, Folketingets kulturudvalg og virksomhedens mange andre interessenter.

 

Helle alene i verden

03-08-07 | Timme Bisgaard Munk

Helle Thorning Schmidt er mere alene i verden end nogensinde før. Ikke mindst efter, at hendes personlige rådgiver Lars Kaspersen flygtede over sommeren i ly af Tour de France. En flugt, som overhovedet ikke er i orden, hverken moralsk eller professionelt. Han brød spindoktorernes hemmelig moralkodeks mod bedre vidende, hvad der kun understreger, hvor galt det står til.

 

Jeppe Nybroes forkerte billeder

08-08-07 | Joachim Sperling

Jeppe Nybroe var på toppen af sin karriere, da sikringen sprang. Hvad gik galt?

 

Ny Alliance: Hvad gik der galt?

22-08-07 | Agnete Stoffregen

Ny Alliance lagde ud med en sensationel politisk start-spurt, en veltrimmet kommunikationsstrategi og en professionel fremtoning. Derefter har partiet stort set intet haft at byde på. Hvad gik der galt for det ambitiøse parti? Var de for dovne til at formulere en politik? Lod de sig lokke af sirenesangen fra for mange teorier om den refleksive modernitet? Eller blev de helt enkelt angrebet af akut magtforskrækkelse?

 

"Mogensen & Kristiansen" – krukkerne kommer!

28-08-07 | Kristian Madsen

TV2 News lancerede fredag sit nye magasin for political junkies, "Mogensen & Kristiansen". Konceptet er enkelt: Den tidligere Nyrup-rådgiver Peter Mogensen står ved den røde pult og analyserer den politiske situation set gennem den socialdemokratiske prisme, mens Foghs tidligere rådgiver Michael Kristiansen fra den blå pult procederer regeringens sag. Umiddelbart en opskrift på en sikker fredagssucces for de politisk interesserede. Desværre løber det ud i usammenhængende snik-snak, der reducerer politisk debat til politisk teater. Resultatet er, at "Mogensen & Kristiansen" får alvorlig iltmangel, når der lægger sig en dyne af tung herreværelsesfims i studiet, og værterne krukket klør hinanden på maven.

 

Tell me Y

04-09-07 | Holger Dahl

Endelig kom dagen, hvor Danmarks nyeste politiske parti kunne præsentere ikke alene sit partiprogram, men også sit partilogo – ja, hele sin grafiske profil. Og hvis valget kommer i løbet af efteråret, får Naser & Co. brug for et stærkt signal.

 

Lotte Hansen: Bluff eller indsigt?

01-10-07 | Henrik Dahl

Jeg læste engang en anmeldelse, der rent ud sagt forbløffede mig. David Rehling skrev i Information, at efter Kronprinsessen vidste vi, hvordan politik i virkeligheden var. Jeg tænkte: Okay! Betyder det så, at efter Dommedag Nu ved vi, hvordan Vietnamkrigen i virkeligheden var? Eller at efter The Untouchables ved vi, hvordan forbudstiden virkelig var?

 

Sådan er den gennemsnitlige læser af K-Forum! Du er osse med...

01-10-07 | Martin Kongstad

Her er Martin Kongstads liste over Kforums typiske læser. Vi går ud fra, at du kan nikke genkendende til samtlige punkter. Tilføj gerne flere.

 

YouSee. Alt er nyt. Intet er nyt.

16-10-07 | Holger Dahl

TDC prøver at lege med på 2.0 bølgen med deres nye YouSee brand. Det lykkes ikke, fordi det er et plat rip off af YouTube, der intet har at gøre med 2.0. Det er 2.0 indpakning uden 2.0 indhold. For mens Web 2.0 er dialogisk P2P, er TDC i neonstriber blot det samme monologiske Selector-flimmer sendt ud til familien foran fladskærmen. YouSee peger derfor blot på et cool firma, TDC gerne vil efterabe, uden at turde gøre det for alvor. Det vil sige, at YouSees eneste kommunikative indhold er at være en parasitisk rollator for en lam idé – som hvis man prøver at markedsføre nogle sportssko under navet Like. Som de så rammende selv skriver i deres YouSee reklamer: Alt er nyt. Intet er nyt.

 

Bluf wæbtuøv

23-10-07 | Claus Dahl

Internettet. Du har hørt om det. Du har fået en GMail. Og nu står der igen en smartass og siger, du er gammeldags. Frygt ikke. Du kan også være med. Sådan bluffer du dig gennem New Media Days som Web 2.0 ekspert.

 

Cand.comm.’ere er ikke bedre end journalister

19-11-07 | Roy Langer

Cand.comm.-uddannelsen er en af de mest veletablerede kommunikationsuddannelser i Danmark. Tidligere kandidater sidder i ansvarsfulde stillinger landet over og beviser dagligt deres værdi for arbejdspladsen. Jeg hører igen og igen, at man sætter pris på cand.comm.’ernes analytiske evner, samarbejdsevner og målgruppeforståelse. Men betyder det så, at cand.comm.’ere er bedre end journalister?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job