Mirakler i Mærsk var årets hit

Maersk Line har succes på Facebook. Men hvordan? Det skrev Mærsk-manden Jonathan Wichmann om på Kforum og høstede rekord-antal røde hjerter for sine råd. Genopfrisk rådene og se, hvad der ellers fik masser af anbefalinger med på vejen.
Medie-miraklet i Maersk Line
Jonathan Wichmann, 7. november 2012
570.000 fans på Facebook og rekordhøj engagement-score - det har Maersk Line skaffet sig på sit første år på de sociale medier. På Facebook, Pinterest og Twitter vælter det ind med kommentarer, billeddelinger og likes til Maersk Line. Mirakuløst? Måske ikke helt, snarere resultat af systematisk indsats. Jonathan Wichmann giver her opskriften på Maersk Line's succes på de sociale medier. Det er lean. Det er brugerstyret. Det er eksperimenterende. Og det er billedrigt.
 
R.I.P. Social media
Martin Sønderlev Christensen, 29. februar 2012
Sociale medier er farlige. De har givet mange virksomheder og bureauer krampagtigt tunnelsyn. Man spejder snævert mod platformene og muligheden for opmærksomhed til billigere kontaktpriser. Og det er måske fint nok. Hvis det ikke var, fordi de sociale medier forleder os til at tro, at det hele handler om at være til stede i mediet. Vi glemmer, at det handler om innovation, værdiskabelse og relevans igennem digitale produkter og services. Vi går tilbage med sociale medier, ikke fremad. Derfor skal vi begrave de sociale medier. R.I.P.
 
Dovne Robert
Knud H. Nielsen, 10. september 2012
Denne weekend gik en historie i båndsløjfe i de danske medier. Det var øjensynligt lykkedes DR at finde en bistandsklient, der åbent indrømmede at han var doven og nærmest havde gjort det til en karriere at nasse på systemet. I løbet af ganske kort tid skyllede forargelsen over kongeriget. Både Venstres Ellen Trane Nørbye og Liberal Alliances egen kuglestøder Joakim B. Olsen meldte sig øjeblikkeligt under avisernes forargede faner og den politiske kommentator Lotte Hansen kunne fortælle, at regeringen nu stod med en ny ’Carina-sag’.
 
Journalistisk udannelse
Nis Peder Kolby, 11. april 2012
Hvad er Påskefredag? Og ligger Finland virkelig i Skandinavien? Er det uvidenhed eller ligegyldighed, der gør, at journalister laver de små fejl, der gør os alle lidt dummere, hvis vi tror på det, vi læser?
 
Skriv aldrig at du brænder for PR
Pia Hammershøy Splittorff, 22. februar 2012
Rigtig mange ansøgere ”brænder for PR”, ”har en skarp pen” eller ”er vant til at jonglere med mange bolde i luften”. De udtryk er desværre bare mugne klicheer. Men kan det da være så svært at skrive en god ansøgning? Ja! Og det gør det ikke nemmere, at man med ansøgninger er ude i en smagsdommer-kategori, hvor man aldrig kan gøre alle glade. At selv habile tekstforfattere ikke altid slipper godt fra deres ansøgninger er derfor hverken nyt eller overraskende. Her er et dusin gode råd til din uopfordrede jobansøgning.
 
Tak for denne gang, Telenor
Trine-Maria Kristensen, 7. august 2012
Det er, som om der bliver slået hul på et dige og ud strømmer den ophobede utilfredshed. Én kritiker får pludselig følgeskab af tusindvis, der endelig tør stå frem og støje i protest. Her kommer seks råd til, hvordan Telenor bør reagere på den kritiske bølge, der har ramt selslabet i de sociale medier. Et af rådene er ikke at undskylde sig med, at selskabet har meget travlt. For hvem har ikke travlt?
 
Et brøl af Benetton-bankbranding
Timme Bisgaard Munk, 21. november 2012
En benløs sprinter, fattige og sultne afrikanere, Occupy-demonstranter, en lesbisk tungeslasker og kampklædte politibetjente. Det er blot nogle af chokelementerne i en ny imagekampagne af Mensch for Danske Bank. Ganske overraskende og overmodigt har banken med årtiers forsinkelse kopieret de berømte Benetton-reklamer på et uklart mandat i en forvirret tid og branche. Vi lever i en ny normalitet, lyder forklaringen.
 
Gratis til grin
Signe Wenneberg, 11. september 2012
Good old arbejdskamp rammer k-branchen. Freelancerne har fået nok. Gratisterne er gået over stregen. Der trues med ”svesken på disken” og ”velkommen på forsiden”. En side, hvor alle k-virksomheder outes, hvis de forsøger at hyre gratis arbejdskraft.
 
Kony: Genial kampagne for militær intervention
Anders Colding-Jørgensen, 8. marts 2012
Klokken 7:35: Jeg bliver vækket af en journalist fra Berlingske som spørger: “Har du en kommentar til den Kony-video, der går viralt lige nu?” jeg indrømmer at jeg ikke har set den, men siger, som jeg altid gør i den slags situationer, at der ikke er ret mange videoer der “går viralt” uden at det er fordi pressen er gået i selvsving over den og har spredt den flittigt. Derfor kan man ikke forstå den slags fænomener uden at se på pressens rolle.
 
Mensch er Mensch
Asger Liebst, 5. december 2012
Tiderne skifter, kunderne skifter, men Mensch er Mensch. Altid den samme pakke fyldt med kanter, konflikt og politisk korrekthed. Lad os kalde det Preisler-pakken. Preisler-pakken landede fint hos Mobilix. Og hos Information. Og hos Politiken. Men så gik der lort i den henne hos landbruget. Og nu har Preisler-pakken mødt bankpakken i form af Danske Bank. Man tror, det er løgn. Det er det måske også.
Læs artiklen her
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også