Kforum er stedet for en levende debat og stedet, hvor folk fra forskellige grene af kommunikations- og medieverdenen mødes og udveksler holdninger. Vi hylder 2014's bedste indlæg, der er faglige og holdningsmæssigt udfordrende eller har en underholdningsværdi for folk, der arbejder professionelt med kommunikation og medier. Fælles for indlæggene er derudover, at de er velskrevede og har en skarp rubrik, der fanger.
Hvordan skriver du det gode indlæg? Læs med her, og lær af 2014's bedste læserindlæg. Kilde: Gettyimages/Andrea Samaritani.
1. Hvorfor vækker drabet på giraffen Marius så megen vrede?
Af Elin Brimheim Heinesen, journalist, redaktør og kommunikationsrådgiver
I januar skrev Elin Heinesen indlægget om giraffen Marius, der mistede livet i København ZOO. I indlægget spørger Elin, om det var en syg handling at aflive giraffen, eller om verden i stedet er syg? I indlægget tager Elin en analytisk tilgang til hele Marius-gaten, og tilbage i januar var indlægget højaktuelt.
2. Fem måder du kan benytte hashtags på (hvoraf 3 er #fails)
Af Thomas Bigum, partner & social media advisor
I dette indlæg præsenterer Thomas Bigum fem måder, hashtags kan benyttes på. To af dem er gode. Tre af dem er knap så gode. #Enten #er #din #brug #af #hashtag #umoden, #Eller også har du misforstået noget. Thomas præsenterer på en god og underholdende måde en lille guide til din fremtidige brug af hashtags. #justsaying.
3. Ytringsfriheden har andre grænser end den juridiske!
Af Roger Matthisen, selvstændig udviklingskonsulent
I dette indlæg tager Roger Matthisen afsæt i Dan Parks omtalte udstilling og sætter spørgsmål ved, hvorvidt udstillingen kan betegnes som kunst, provokation, propaganda eller værdiløst lort. Indlægget er debatskabende og var tilbage i oktober et meget aktuelt emne.
Hvorfor forsøger mange danskere at retfærdiggøre Dan Parks propaganda? Hvordan kan det egentligt endnu engang lade sig gøre, at danske meningsdannere, politikere og store dele af den danske presse håner svenskerne og himler op om ytringsfrihed og censur? Foto: Polfoto/Jens Dresling.
4. Studerende – dem taler vi da ikke med
Af Helge Kvam, underviser
Indlægget af Helge Kvam tager udgangspunkt i en e-mailkorrespondance mellem en journaliststuderende og et medlem af Folketinget, der oplyser, at han aldrig bruger tid på studerende. Indlægget fokuserer på, at journaliststuderende også bliver journalister en dag, og debatten er derfor relevant både for studerende, politikere, virksomheder og myndigheder.
5. Giv mig en svag kvinde
Af Finn Morsing, adm. direktør
I dette kritiske og aktuelle indlæg fra august sætter Finn Morsing fokus på gode og dårlige ledere i politik. Han konkluderer, at god kommunikation i bedste fald kan understøtte, skabe empati og gejst, men ikke kan redde et sygt produkt.
6. Åbent brev til Sofie Carsten Nielsen
Af Mark Guldholm Serritzlev, studerende
Indlægget af Mark Serritzlev er et opråb til Sofie Carsten Nielsen og tager afsæt i den aktuelle humaniora-debat. Indlægget tager et kritisk udgangspunkt i Sofie Carsten Nielsens udtalelser og sætter dem i forhold til erhvervslivets brug af humanister.
7. Et nej tak kan være penge værd
Af Karina Muriel Mimoun, ide- og konceptudvikler
I indlægget tager Karina Muriel Mimoun afsæt i sin egen oplevelse med jobsøgning og sætter det i forhold til virksomheders image. Indlægget er et opråb til virksomheder, der ikke tager sig tid til at svare jobansøgere. Det er ikke kun til gavn for ansøgeren at få et svar, det er også til gavn for virksomhedens image.
8. 14.500 lokale sider på Facebook – Det ER klogt, McDonald’s!
Af Tina Mellergaard Jensen, social media advisor
I dette indlæg ser Tina Mellergaard Jensen på McDonald's nye Facebook-strategi. Indlægget fremfører fem oplagte grunde til, at det er klogt af kæden at oprette 14.500 lokale sider på Facebook. Udover at påvise, hvorfor transparency er det nye buzzword, er indlægget også en opfordring til at holde øje med en af de mest modige og markante sociale medie-satsninger, der længe er set.
9. Lad mig komme i avisen
Af Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør
Når det kommer til PR, antager de fleste, at det handler om profilering. Om at komme i avisen, fylde i medierne, at eksponere sig selv og virksomheden. Det gør Kresten Schultz Jørgensen op med i dette indlæg, hvor han i stedet pointerer, at medieeksponering i visse tilfælde kan være en mulighed, men at der ofte er andre og bedre muligheder. Eksempelvis at være mindre på Facebook og mere på kontoret.
10. Livet bag betalingsmuren
Af Nynne Himmelstrup, cand.public
Indlægget tager udgangspunkt i Nynne Himmelstrups speciale, der omhandler netavisernes betalingsmodel og journalister og redaktørers reaktion på den ændrede medieøkonomiske situation. Indlægget tager en analytisk tilgang til et aktuelt emne og kommer med bud på vejen til en succesfuld betalingsmodel.
Skal du med på listen næste gang?
Find din K-profil her og skriv et blogindlæg med det samme, eller
opret en K-profil her.
Vi glæder os til at læse dine guldkorn, holdninger og tips og tricks. Vi glæder os også til at se dine grafikker, billeder og videoer. Om stort og småt, seriøst og humoristisk, selvproduceret eller lånt med kildehenvisning.
Uden reklamer, naturligvis, ren videndeling, til glæde for alle.