Årets Kommunikatører

Kforums uforbeholdne, ufuldstændige og uforudsigelige, uvidenskabelige vurdering af årets kommunikatører. Fra Søren Ryges Round Up til Kolinds kamikaze-blog.

Årets bedste produkt PR: Søren Ryges what’s up - Round Up-lancering i egen baghave

Produkt PR er en sur opgave, som aldrig lykkes helt. Journalister gider sjældent skrive om produkter, og produktchefer tror, deres produkt er en god historie. Det er den ikke. Det er Søren Ryge til gengæld. Hans on national tv brug af Round Up i sin egen baghave var genialt produkt PR. Det er noget, som flytter Round Up ned fra hylderne i supermarkedet og videre ned i grundvandet.

 

Årets mærkeligste issues management håndtering: Plummers Cartoon Crisis

Plummers angreb på vittighedstegneren Roland Als fra Politiken var ikke blot uprofessionelt, det var mærkeligt. Her for Plummer i flint over at blive fremstillet som en hund i Brians lænker.

Raseriet blev til et top-pinligt brev til Thøger. Med tanke på hele Muhammedkrisen virker det brev som mangel på politisk situationsfornemmelse. Noget, vi så igen under Roskildefestivalen, hvor Plummer bar Ungdomhusets forever T-shirt. Det burde have været game over forlængst som i et af hans elskede PS2 spil. Vi slog generaldirektør jobbet op i 2007 og slår det naturligvis op igen i 2008 plus menneskechefstillingerne.

 

Årets rise & fall: Lotte Hansen

Lotte er en flink pige, som bare ikke kan håndtere spinnet omkring Lotte. Sjældent har man set en ung kvinde komme så hurtigt ind og med røven ud igen af kommunikationsbranchen. Måske ramte hun blot spinbølgen for sent og forkert. Ingen ved, hvad der er fair, falsk og fakta i Lottesagen, men det er vel essensen af spin snik-snak.

 

Årets flopper team: Ny Alliance

Ingen fik så god en start, og ingen har nogensinde sat så mange penge, mandater og godwill over styr. Det kan ikke gøres meget dårligere. Ingen glemt. Alle er de medskyldige. Naser, Jønsson, Poulsen og Kolind i uskøn amatøristisk alliance. Nu ser det sort ud frem til 2011.

 

Årets flopper team special prize: Kolind

Erhvervsfolk har det med at blive meget imponerede over sig selv, hvis de tjener over 20 millioner kroner på ATP aktieopkøb. En af dem, som er mest selvimponeret, er Kolind. Helt præcist så imponeret, at han besluttede sig for at redde Danmark og ikke mindst Fyn. Naturligvis uden at det skulle komme i vejen for det voldsomt vigtige bestyrelsesarbejde og livet på det fynske gods. Resultatet blev skattefri zone Fyn konceptet plus Kolinds kamikaze blogangreb på ledelsen i NA. Ikke særlig imponerende.

 

Årets mest opmærksomhedskrævende medieperson: Paula Larrain

Paula Larrain, Paula Larrain og Paula Larrain. Vi er ikke vilde med hende, men hun fylder vildt meget i medierne.

 

Årets mediemord: Lækre ”Mr. News” Jeppe i mediemøllen ud og/eller ind af Irak.

Jeppe skulle gå, men DR handlede for sent og nølende, da det gjaldt deres kerneprodukt troværdighed. Det er utroværdigt.

 

Årets platteste virale kampagne: Speed Bandits

RFSF skal naturligvis få alverdens motorbøller til at køre forsigtigt. Det kan man godt gøre på en fin måde uden at få en masse kvinder til at blotte brysterne og sende det rundt på nettet. Her vælter de farlige motorbøller jo allerede rundt i bryster. Plat var det og retrospektivt lige i målgruppen, men uden pli eller stil.

 

Årets imagetab: Jørgen Poulsen

Kan man gå fra at være Danmarks mest troværdige til mindst troværdige på tre uger? Ja, det kan man tydeligvis nu. Griskhed er en dødssynd, og 2 millioner som fuld bonus ved fyring er også en slags penge.

 

Årets bedste spin

Helles evne til at sælge Socialdemokratiets største nederlag siden 1920’erne som en halv sejr eller en remis. ”Vi vinder næste gang” er ikke godt nok. Slet ikke næste gang, hun taber igen.

 

Årets mediestunt: Bøv-angrebet i Parken

Elsebeth Gerner Nielsens tørklædesignal på Gammel Strand kommer tæt på, men bøv-angrebet i Parken er i en klasse for sig. Sjældent har man set en så klar udmelding om danske værdier. Kombineret med Lomborg og Cartoon-krisen tegner der sig et stærkt nationalt DK brand omkring, at vi er pisse ligeglade med alle andre end os selv. Ikke mindst, hvis nogle internationale regler eller myndighedspersoner skulle komme i vejen. I et sådant tilfælde giver vi dem, der bestemmer, en på tæven. Hali hali hallo.

 

Årets tankevækkende brandnedlæggelse: BG bank

I 2007 blev BG Bank nedlagt. Hvad der peger på, at al den snak om værdier og corporate branding har været varm luft. Medarbejdere og kunder i BG bank blev holdt for nar i alle de år på alle de værdiseminarer. Penge er den eneste sande værdi i bankverdenen. Hvis nogen nogensinde har været i tvivl. RIP BG bank.

 

Årets bedste kampagne: Ungeren blir

Vi har skrevet det før, men vi mener det stadigvæk. De autonomes Ungeren Blir kampagne med 69 logoet er noget af det bedste, vi har set i mange år. De fortjener Årets Guldkorn.

 

Årets mest udbredte følelse: Network fatigue. Symptom: Facebook fever

 

Årets mest forslidte buzz: Employer branding

 

Årets centrale issue: Dræbersnegle

 

Årets bedste citat: Kristian Madsen om Naser Khader

”Tillad mig at udfordre det dogme: Khader er ingen blændende kommunikator. Han er rodet, usammenhængende og meget lidt original – undtagen i én sammenhæng: udlændingedebatten. Det, Khader har kørende for sig rent kommunikationsmæssigt, er en fascinerende livshistorie og personlig troværdighed – altså det, de gamle grækere kaldte ethos – omkring tidens mest brændende politiske emne: integration, islamisme og den deraf følgende værdidebat. Når Khader går imod tørklæder og islamisme, ved vi som modtagere, at det sker i skyggen af to bredskuldrede PET agenter – at Khader har bragt store personlige ofre for sine meningers mod. Når Khader taler om integration, ved vi, at det er knægten fra Damaskus, der voksede op på Istedgade, blev cand.polit. og medlem af Folketinget, der taler. Her kan man mærke en engageret politiker, der kender stoffet og har noget på hjerte. I de fleste andre politiske spørgsmål lyder Khader som en elev til studentereksamen i samfundsfag, der har trukket spørgsmålet, han ikke lige fik læst på”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også