Årets kommunikatører: Ride the #shitstorm

Her er Kforums uforskammede, uforudsigelige og udskældte liste over årets kommunikatører. Læs den før Danske Banks first vice president head of corporate branding group communications laver nye debatskabende proofpoints sammen med den forvirrede shipping-elev. Til alle jer i the new normal, som sætter nye standarder dag efter dag.
Ride the #shitstorm med os.
 
Årets av-det-skulle-jeg-aldrig-havde-sagt
"Vi efterlyste en corporate story, der fungerede på tværs af landene. Og vi havde travlt. Mensch som kreativt lokomotiv havde reelt kun fra juni og indtil 15. november med en sommerferie ind i mellem. Samtidig vidste vi ikke på det tidspunkt, om vi i første omgang ’udkom’ med en ren intern kommunikation, eller om vi skulle skyde konceptet af på alle markeder samtidig. Men vi vidste til gengæld, at vi skulle rundt på alle markeder og teste fortællingen og retningen. Og det er lykkes over al forventning, så jeg er meget tilfreds med samarbejdet. Nu glæder jeg mig til at se modtagelsen," siger Camilla Dahl Hansen fra Danske Bank til bladet Markedsføring. – Lad os alle dele glæden med Camilla. Vi ser spændt frem til, hvad shippingeleven Kolding kan finde på næste gang.  
 
 
Årets IT-multimillionær-kommentar
“Nu er jeg kendt for at skabe og ansætte Steve Jobs-typer i Danmark.” Sagt af Thomas Madsen-Mygdal på konferencen DEL12.
 
 
Årets parkering i Middelfart
Det kan være svært at holde øje med trafikken, når man rådgiver om, kommenterer og analyserer sit eget spin på spin. Helt galt gik det for Michael Kristiansen, da han kørte i havnen i Middelfart i sin åbne Mercedes. Parking is reality.
 
 
Årets klogeste kampagne
Mindre skrald i København baseret på Spitzenklasse kognitiv filosofi og adfærdspsykologi. Det bliver ikke meget klogere. Det er ikke nuts, det er nudge.
 
 
Årets Outdoor
Hall Of Shame. Lær af disse fejl. 
 
 
Billedet er redigeret af Andreas Fredensborg Welin
 
Årets nye politiker
Fair forandret og fucking uhyggelig.
 
 
Årets politisk korrekte småkage
Regnbuefarvet med de sunde politiske holdninger.
 
 
Årets mest selvfedt selviscenesatte interview
Chr. Madsbjerg for Red Associates lever ifølge ham selv og Børsen hver dag af at rådgive verdens største virksomheder om, hvor og hvordan de tager fejl. Han læser også en hel bog hver eneste dag og er netop ved at udgive en kioskbasker-businessbog. Til lykke og tag ikke fejl – lad dig aldrig blive interviewet igen.  
 
 
Årets power brand-bang
René Retzepis rydder af forsiden på TIME magazine iført grønne gummistøvler og Sarah Lund-trøje.
 
 
Årets bedste kreative koncept
Afrika støtter Norge. Radi-aids kampagne.
 
 
Årets trekant
Børsens chefredaktør sådan lidt rygvendt i seng med læserne.
 
 
Årets tudefjæs
Tv-værterne på Fox News, da de indser, at Obama har vundet valget.
 
 
Årets nye medie
Slotsholmen er sjovt. Ha- ha og basta
 
Årets krammer
Qvortrup & son. Alle har brug for en krammer. Også Q-ball Qvortrup and family.
 
 
Årets overraskelse
Stephen Kinnocks hemmelige liv i den russiske filmverden.
 
 
Årets bedste bog
Det er jo det, som alting handler om lige nu. "It's the economy, stupid."
 
 
Årets nye begreb
Anti-fragile.
 
 
Årets bjørnetjeneste
Mensch' New Normal-kampagne.
 
 
Årets mest savnede medarbejder
Den tidligere koncernmarketingchef Joachim Rubow i Danske Bank. New Normal var aldrig sket med ham ved roret. Man kan sige meget om Rubow, men sans for corporate bank branding havde han.
 
 
Årets turn-around
Ole Sohn gik fra at kysse Erich Honecker til at kæmpe for lavere skat i Børsen. Det er årets ukammeratlige turn-around, som straks burde meldes til politbureauets disciplinære udvalg. 
 
 
Årets spinanalyse
Krause kan ikke stave til SF-formand Annemette Vilhjelmsens navn. No problem. Et fejlstavet navn skal jo nødigt slå en god infomedia optælling ihjel. Lige vores holdning.
 
 
Årets velkommen-på-forsiden
Prins Harrys privathed er ikke længere helt så privat. Større kan journalistik vel ikke blive.
 
 
Årets metamediedebat
Professor Meier Sørensens deleuzianske, mediekritiske diskursdebat om, hvem der vil i seng med hans miljøministerkone på Ekstra Bladets spiseseddel på Facebook og tilbage igen i Ekstra Bladet.
 
 
Årets mest irriterende internet-mem
Meddelelse til alle de k-folk, som ser lastbilen "Diller-trans" og deler billeder af bilen på Facebook: Stop! Diller-transen er ikke sjov længere.
 
 
Årets bedste oplæg
Stoltenberg-spindoktors oplæg om krisekommunikation og Utøya-massakren, holdt på konferencen DEL12.
 
 
Årets social media-fuckup
McDonald's Twitter-kampagne, hvor de bad folk om at skrive deres oplevelser om McDonald's på #McDstories. Det faldt ikke helt ud som ventet.
 
 
Årets bedste t-shirt i mediernes store t-shirtkrig
Bertelsens t-shirt med Lasse Jensen.
 
Årets heksejagt
Hetzen af Hellehviskeren Noa Redington.
 
 
 
Årets pitch
Hvor ville vi gerne havde været en flue på væggen, da Mensch solgte kampagnen til Danske Bank. Her er Mensch' mødelokale, hvor banken sagde ja til konceptet.
 
Årets bedste navn på ny italiensk elsker
Ninka-kerne-sund-families italienske elsker ved navn Gianfranco Di Vito. Gianfranco har en akademisk grad i kommunikation og var meget tæt på også at få en i filosofi. Han kommer fra Venedig. Sammen udforsker de det åbne ægteskab i konceptet Sex, Love & happiness.
 
 
Årets dårligste app
Apple Maps har svært ved at finde Christiania og meget andet vigtig. Det er sjovt, og det virker overhovedet ikke.
 
 

Årets bedste Elbæk-Powerpoint-Model
Uffe Elbæk har udviklet en berømt Powerpoint-model. Se den her, før hans næste show i AFUK. Find dig selv og din partner på modellen.
 
 
Årets bedste debatspor
Debatsporet under Kforums Ninka & Gianfranco Di Vito-artikel med Di Vito mod resten af verden. De fås ikke bedre.
 
 
Årets internet-trold
Mikael Lemberg fra Facebook Danmark. Ingen debat nævnt, ingen debat glemt.

Årets bedste FUCKING valgvideo for fuck's sake
Wake the fuck up og se Samuel L. Jacksons Wake The Fuck Up-video for fuck's sake.
 
 
Årets top secret hustler-tricks
CIA-direktør David Petraeus' brug af Gmails kladde-funktion for at kunne fixe affæren med Paula Broadwell.
 
Årets mest demotiverende medarbejderkommunikation
CEO-Koldings 3D-videohilsen til medarbejderne i Danske Bank. 
 
 
Årets bogtitel
All In: The Education of General David Petraeus. Se, det embedded journalism.
 
Årets bedste intertekstuelle skandalenavn
Petraeus-gate: Fifty Shades of Khaki.
 
 
Årets mest mystiske medieperson
Den homorygtespredende skatterevisor Frode Holm.
 
 
Årets bedste product placement
Red Bull-Felix i rummet.
 
 
Årets smådummeste place branding
"Flyt til Holbæk og din kone smiler"-kampagnen.
 
 
Årets største spild af skatteborgerpenge
Kolding Kommunes investering i at blive mere autentisk.
 
 
Årets bedste spindoktornavn
Slippert for Lippert.
 
 
Årets mest irriterende, nye reklameformat
Facebook-sponsorerede historier.
 
Årets trend
Redwashing.
 
 
Årets drilleri
Jyske Bank speaks Danish.
 
 
Årets drengestreg
Daværende spindoktor Peter Golls joke-ups, hvor han ved en fejl sendte en pressemeddelse ud med et forkert citat fra Enhedslisten. Fy fy, Peter ikke flere drengestreger fra nu af.
 
 
Årets bedste avis-slaglinje
Fra Thors hammer til Thors Lammer.
 
 
Årets mest irriterende reklametekst
D-fence.
 
 
Årets journalistiske svinestreg
Dovne Robert som eksempel på en typisk arbejdsløs.
 
 
Årets bedste social media servicedesign-koncept
Nomas Fuck You-Twitterbillede til alle kunder, som bestiller, men ikke møder op på restauranten. 
 
 
Årets social media-hero
Jonathan Wichmann fra Mærsk Line, som med rettidig omhu er gået linen ud på Instagram. Respekt.
 
 
Årets bedste nye spil
Designbranchen har fået et sandt folkeligt gennembrud med Logospillet.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job