Åh nej, ikke lyserød med nuttede runde hjørner

Fri os kvinder fra lyserød elektronik, siger den digitale forbrugerekspert Christiane Vejlø. Hun har netop udgivet en ebog om kvinders forbrugsmønstre og holdninger til teknologi. I dette interview fortæller hun, hvorfor hun hverken tænder på at sidde og konfigurere eller på at bruge elektronik, der ligner noget til 12-årige piger. Læs også, hvorfor hun nu med sine gode råd til producenterne kaster alle os arme kvinder for de glubske hunde i teknologibranchen.

Hej, du tjekkede Christiane. Du lader til at kunne svare på det gamle spørgsmål: Hvad vil kvinder have?
Kvinder vil have teknologi. Men det skal være no bull shit-teknologi, brugbart og nemt, så vi kan bruge vores tid på andet end at installere, optimere, konfigurere og alt det andet bras, som teknologibranchen sætter os til, blot vi har købt en elektrisk tandbørste.

Du opererer med forskellige teknologipersonas: en teknologi-elskende 'Elektronista', en almindelig 'Elektro-neutral' og en tilbageholdende 'Elektro-Not'. Hvilken en type er jeg, når jeg er 39, regner min iPhone for en af mine tætte venner, og har det herligt i online sociale sammenhænge. Jeg har en halvintelligent ovn, et hvidt fladskærms-tv, en elektrisk kaffemølle, en højhastighedsforbindelse, en hårtørrer der lugter brændt, en Dell printer der mangler toner, og en Dell Latitude grå bærbar, som er for tung til at tage med. Jeg læser af princip aldrig manualer og spørger helst ikke mænd til råds om teknik. Jeg sparer lige nu op til en Macbook Pro og en Mulberry-taske og har lidt på fornemmeren, at tasken vinder kapløbet?
Der er flere ting, som tyder på, at du er en Elektronista. Du er fremme i skoen med en iPhone, du ævler løs på sociale medier, du kender din båndbredde (høj), du læser ikke manualer og spørger ikke mænd til råds. Du løser ting selv, og du er forelsket i Apple-produkter. Det, der taler imod, er, at du er 39 år og derfor alt for gammel til at være del af online-generationen, som er vokset op med digitale medier. Du har et hvidt fladskærms-tv, som lugter langt væk af wanna-be Mac, og du har været for nærig til at købe en dyr model. Og så er du forelsket i den Mulberry-taske, hvilket mere gør dig til en velhavende humanist end en tilsvarende Elektronista.

Godt, jeg er en Elektronista. Det lyder meget tjekket. Hvad kan man så bruge den information til? Eller rettere: Hvem kan bruge den information til noget?
Du kan begynde med selv at være stolt af, at du befinder dig i gruppe med kvindelige teknologiske trendsættere. Men især teknologibranchen og medierne har godt af at vide, at kvinder ikke er dumme, og at mange af os faktisk bruger teknologi som et temmelig vigtigt redskab i vores liv. Derfor burde kvinder også inkluderes i målgruppen - og til mere end lyserøde mobiltelefoner.

Christiane Vejløs anmeldelse af MacBook Pro over for HP mini netbook Vivienne Tam: MacBook Pro er Elektronistaens digitale Landrover; man får aldrig brugt alt det, den er god til, men den sender de helt rigtige signaler om overskud og noget med medier. Og så er den sjov at "køre". HP's pink computer er (af uforståelige grunde) specielt målrettet professionelle kvinder på farten. HP formår at skjule en ellers hæderlig computer i et hæsligt omslag, der ligner et sommerhusbruseforhæng. Den er sjov i ca. 7 minutter. I bedste fald er denne bærbare en cute konfirmationsgave til den Elektro-neutrales 14-årige datter. I værste fald en voksen kvindes største fejlkøb


Ja, så kom det med de lyserøde produkter. Dem stejler du og dine informanter rimeligt meget over. Det er plat og kan nærmest afholde Elektronistaer fra at købe varen, mens design og funktionalitet er vigtigt. Ved moderne it-virksomheder virkelig ikke det? Altså voksne kvinder, der tager alle vigtige købsbeslutninger i hjemmet - der står vel ikke idiot med lyserødt på ryggen af dem?

Nej, det ved moderne teknologiproducenter åbenbart ikke. De markedsfører lyserøde produkter en masse, som om vi alle er 12 år og opfører os som Winnie og Karina fra 'Piger på prøveløsladelse'.

Du skriver, at gadgets og elektronik hovedsagelig markedsføres til mænd. Og at det er dumt, når kvinder udgør halvdelen af forbrugerne. Men skal kvinder egentlig ikke være meget tilfredse med, at de ikke anses for en primær målgruppe for deres elendige markedsføring, og hvorfor skal der være ligestilling i rek(v)alme? Har du ikke bare skrevet en guide til alle de væmmelige it- og telefonvirksomheder, så de kan snøre kvinder til at købe deres elendige produkter?
Jo. Jeg har netop skrevet en guide til dem, så kvinder fremover ikke skal udsættes for dårlig og stereotyp markedsføring. Og for produkter, som enten er kantede, sorte og sølvfarvede. Eller med runde hjørner, lyserøde og cute.

Kan du så fortælle, hvilke produkter der lige nu mangler på teknologimarkedet for kvinder?
Der skal ikke udvikles særlig mange produkter specielt til kvinder eller specielt til mænd. Jeg tror, at markedet for lap tops med indbygget sminkespejl er mættet. Der skal udvikles produkter til forskellige brugertyper med forskellige behov. For nogle kvinder er lykken et digitalkamera, der virker hver jul og påske. For andre kvinder er det en mobiltelefon med fuld 3G-dækning og et stort udvalg af applikationer. Personligt ville jeg lige nu blive glad for en universel oplader, så jeg ikke behøver at pakke 10 meter ledning for at tage to dage til London.


Christiane Vejløs anmeldelse af Apples iPad over for Amazons Kindle:
Den nye iPad er en ebog, men den er meget mere end en Kindle, som kun er en ebog. Med touch keyboard og muligheder for spil, applikationer, email, foto, video og generel netadgang, er spørgsmålet, om ebogen helt drukner i avancerede digitale oplevelser. Til gengæld kan iPad nærmest erstatte din computer, fordi alt er samlet på et sted. iPad er klart Elektronistaens valg, fordi den har så megen funktionalitet, hvor Den Elektro-neutrale ville vælge Kindle, fordi den kan det, den skal, uden for mange dikkedarer

Du vil gerne bygge bro mellem de teknologiglade kvinder og teknologibranchen - er det et ligestillingsmæssigt ønske eller et kommercielt? Og hvis du så opnår dit mål, så har både du og elektronikbranchen jo kommercialiseret på mig. Kort spurgt: What's in it for me?
Det er latterligt, at kvinder udgør halvdelen af befolkningen og ikke får noget, der ligner halvdelen af opmærksomheden i forsknings- eller produktudviklingssammenhænge. Der er et utal af undersøgelser - inklusiv min egen - der peger på, at kvinder har over halvdelen af købekraften, både fordi de står for indkøbene i hjemmet, og fordi mange kvinder bor alene. Så ja, jeg vil gerne slå et slag for, at kvinder bliver teknologisk ligestillede, men skal branchen også se de uudnyttede - ja kald dem bare kommercielle - muligheder. I sidste ende skulle de to ting gerne skabe mere respekt om kvinders krav og behov og resultere i produkter og markedsføring, der giver mere mening. Win win win.

Et af din undersøgelses resultater blandt 300 adspurgte kvinder er, at de hellere vil undvære sex i en måned end deres mobiltelefon. Det er sjovt. Men også sørgeligt. Er mobilen blevet den moderne tids massageapparat?
Hvis mobilen var vor tids massageapparat, behøvede de jo ikke at undvære nogen af delene.


Christiane Vejløs anmeldelse af Nintendo Wii over for Sony Playstation 3:
Wii er en spillekonsol for hele familien - som mange Elektronistaer jo også har. Den er lys og venlig og harmløs med populære spil som bowling, yoga og karaokelege. Noget man kan skylle ned med lidt Perrier og et fad med grøntsagssticks. Hvis man derimod ønsker sig spillekonsollernes Darth Vader, som nogle Elektronistaer også er til, skal man vælge Playstation 3. Sort, dyster og med en synlig "dark side" i form af spil med overskrifterne Kill, kill, kill, Mayhem, Speed og Fight. Begge konsoller er fedt designet og har en høj funktionalitet


Hvad er dit næste projekt? Du orker vel ikke kaste dig over mændenes behov, som jo blot er noget med fede, hurtige teknologier, der ligner biler og næsten kan flyve funktionalitetsmæssigt?
Skulle jeg skrive en bog om mænds teknologibehov, ville konklusionerne næppe adskille sig fra kvinders krav om brugervenlighed, funktionalitet der giver mening og lækkert design. For lige så meget, som det er en fordom, at alle kvinder er dumme til teknologi, lige så meget er det en fordom, at alle mænd kan finde ud af det.

Hvad ville du råde Steve Jobs til, hvis han stod over for at release en ny MacBook Pro til mig?
Steve skal bare fortsætte ud af det spor, han allerede kører på. Eftersom jeg har hørt et utal af Elektronistaer skamrose hans produkter, skal han nok også få dig ind i folden uden unødig smiger. Det nytter ikke noget at lefle for Elektronistaer. De vil bare have brugbar, lækker teknologi. Og have at producenterne respekterer dem.

Christiane Vejlø har en MA i medievidenskab og over 10 år på bagen som teknologiekspert - senest som underholdnings- og innovationschef for mobilselskabet 3. Hun driver sin egen digitale rådgivnings- og foredragsvirksomhed www.but-why.dk, udvikler digitale underholdningskoncepter og blogger om trends og livsstil. Du kan bestille en gratis kopi af e-bogen på www.but-why.dk. Du kan også melde dig ind i Facebookgruppen "Elektronista - Women who love technology".

Relaterede artikler

Hvorfor elsker Apple lysebrunt læder? - Apples kalender-app fremstår med lædersyninger, der er inspireret af de lysebrune læderstole i Steve Jobs' private jetfl...
One More Thing … Jony Ive the Crazy One? - Hvad sker der, når du lader en designer bestemme alt i din virksomhed? Det går galt? Du får et sandt kaos af alt for dyr...

Giv din stemme

8 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Project Manager

Se alle job Indryk job

Job

Leder og kommunikationsfagligt fyrtårn

Frist: 5. januar

Redaktør

Frist: 18. december

Presserådgiver

Frist: 10. januar kl. 9.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.