Nu er der lige så stor forskel på bloggere, som der er på journalister, også selv om de ofte får en løn for deres arbejde. Og blandt traditionelle medier findes også såkaldt luderjournalistik, hvor artikler, som er udarbejdet ved hjælp af betalte rejser, produkter og lignende ikke nødvendigvis fortæller mediebrugeren, hvordan dét hænger sammen. De kunne også kaldes skjult reklame. Mens bloggere, der mærker deres indhold med ”annonce” i det mindste er fuldt ud åbne om deres kommercielle relationer.
Bloggere er dog en nemmere målgruppe for blød korruption, skriver Fredric Filoux på sin anerkendte blog,
Monday Note: “Many bloggers do a better job than presumed professional writers. Still, by construction, bloggers are more prone to serve third party agendas: many are penniless, young, untrained, unsupervised and their writing is unedited. A target of choice for manipulation.”
Samme observation gjorde mediemanipulatoren Ryan Holiday, der besøgte København i september. Han forklarede under sit besøg hos Berlingske, at en af de mest effektive måder at få såvel sande som falske budskaber ud i de traditionelle medier er at plante budskabet på en populær blog, hvorefter aviser, tv og radio ofte tager det videre derfra. Hør Holidays tale
her, og find hans præsentation
her.
Tillid er vigtigt for demokratiet
Troværdig information er altafgørende for debatten i et demokrati og ikke mindst for ”effektiv konkurrence”, der sikrer bedre og billigere produkter. Derfor er det vigtigt, at mediebrugere kan skelne mellem indhold online, der er skabt for at promovere et produkt eller en service eller indhold, der er skabt ”af hjertet” eller efter nogle etiske uafhængighedsprincipper.
Advertorials kan sagtens være en god læsning for mediebrugerne, så længe de ved, at det er promovering af et produkt. Mange virksomheder har en spændende historie at fortælle om deres produkter og services, så hvorfor ikke beskrive dem ved at bruge journalistiske virkemidler? Så længe det står tindrende klart for brugerne, at det er PR, er der intet problem i det.
Der findes desværre ingen danske undersøgelser af, om danskerne kan skelne advertorials fra uafhængigt indhold, men to forskere på CBS er for nylig gået i gang med at undersøge det. Undersøgelser i USA viser, at 60 procent af amerikanerne har svært ved at skelne. Og 66 procent af amerikanske voksne finder advertorials direkte misvejledende, viser en undersøgelse fra
Mediabrix.
For at øge troværdigheden blandt dem, der skaber uafhængigt indhold, anbefalede en ekspertgruppe i januar 2013 til EU i rapporten ”A free and pluralistic media to sustain European democracy” at trykke deres etiske retningslinjer på forsiden af deres website. Det mener jeg er en god ide, så længe de etiske retningslinjer er specifikke nok.
Medieansvarsloven dækker ikke alle
Traditionelle medier er reguleret af Medieansvarsloven, og ofre kan komme efter dem, hvis medierne overtræder den.
Virksomheder, universitetsforskere, kriminelle, teenagere og andre individer er i dag deres egne journalister – nogle af dem er mere magtfulde end et stort mediebrand. De har deres egne medieplatforme i form af en blog eller sociale medier-profiler – og de kan, hvis de ønsker det, tilmelde sig Pressenævnet og dermed blive reguleret af Medieansvarsloven.
Men den lov har en række mangler. Den regulerer primært brands, og ikke individer. Den forudsætter, at man altid arbejder som professionel journalist og kan efterleve en række principper såsom altid at høre den anklagede part. Den går ikke i detaljer omkring den enkeltes økonomiske interesser. Og der er intet om plagiering. Desuden er Pressenævnet offentligt – og staten har i forvejen stor indflydelse på så godt som alle medier, da de alle får eller vil få statsstøtte. Endelig har Pressenævnet i sig selv også nogle troværdighedsproblemer, da nogle kritikere opfatter det som et brancheorgan, der regulerer sin egen branche.
Derfor er der behov for noget ekstraordinært for at øge troværdigheden. Mit bud er, at bloggere, eksperter og journalister, der ønsker at øge deres troværdighed, etablerer og offentliggør en full disclosure – en åbenhedspolitik.
Danske journalister og bloggere har desværre ikke rigtig udmærket sig på den konto. Få har det, de kalder en disclosure, men den er ofte meget overordnet og uforpligtende – og noget, alle kunne skrive under på, såsom “Vi anbefaler kun produkter, vi kan stå inde for,” eller “Vi siger nej tak til partnerskaber, som ikke giver mening”.
Åbenhedspolitikken
Her er en skabelon til en full disclosure, der kræver mod og stiller krav til bloggeren og journalisten – og som forhåbentlig kan bidrage til at øge deres troværdighed. Min egen disclosure findes
her. Du udfylder selv (xxx) med dine informationer:
For at åbne åbninghedserklæringen i word dokument, klik på dette link
Udkastet har jeg haft til debat blandt en række danske studerende, bloggere og journalister – herunder senest
DONA – men jeg vil være meget taknemmelig for yderligere input. Man sætter nemlig meget på spil ved at åbne op, og en reaktion har da også været, hvorfor pokker vi skal åbne op, når for eksempel mange politikere lukker i og mildt sagt skal tvinges til full disclosure, som Lars Løkke Rasmussen er blevet det? Mit svar er, at nogle skal tage de første skridt, og så må vi se, om andre tør følge trop.
Kontrolinstans er næste skridt
Nu vil nogle mene, at det er alt for nemt at postulere, at man er ordentlig og hæderlig. Virksomheder, der hævder, at deres produkter fremstilles under ordentlige forhold i Bangladesh, får ikke megen kredit for det, medmindre de samtidig sikrer, at en uafhængig tredje instans kan blåstemple deres fine ord og se dem efter i sømmene. Det er netop det, mærker som for eksempel Fair Trade og E-mærket, sikrer; en uafhængig tredjeinstans tjekker ved uanmeldte besøg at det, de siger, er rigtigt.
Med inspiration fra sådanne ordninger planlægger jeg i løbet af mit fellowship at beskrive, hvordan et internationalt trustmark for indhold kan etableres og organiseres.
Har du input og ideer til åbenhedserklæringen og en trustmark-ordning, vil jeg blive dybt taknemmelig for en e-mail på
mail@digital-identitet.dk.