A better job a better place for at better world

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

Grøn, grønnere, grønnest. Better Place er det grønne STED at være lige nu. Det kan ikke være mere funky. Amerikansk it-milliardær vil gøre Danmark til et bedre sted. Stedet, hvor elbilen for alvor tegner trafikken. Hvem har så fået jobbet som kommunikationsdirektør for dette über trendy projekt og firma? Det har Sara Helweg-Larsen. Tidligere Microsoft. Tidligere FIH. Nu Better Place. Store udfordringer er ifølge hende selv den røde tråd i karrieren og motoren i skiftet til Better Place. A better job a better place for at better world. Endelig et job i kommunikationsbranchen, alle kunne tænke sig. Øv, gid det var mig, og tillykke.


Sara ved en af Better Place funky elbiler et sted i USA

Hvad er Better Place? The short story

Helt kort fortalt er Better Place’s mål at reducere verdens afhængighed af olie og begrænse udledningen af CO2 ved at bygge et netværk af ladestandere og batteriskiftestationer til elbiler med strøm fra bæredygtige energikilder. Man kan læse meget mere om, hvad Better Place er, og hvad visionen er, på www.betterplace.com eller på  www.betterplace.com/danish.

Hvorfor rykker du til Better Place? Hvorfor lige der?
Fordi jeg hos Better Place har fået en mulighed for at blive en del af et projekt, der har vidtgående visioner og perspektiver, som det var umuligt for mig at sige nej til. Muligheden for at være en del af en virksomhed, der byder ind med en del af løsningen på klimaudfordringen, har på et personligt plan i den grad tiltalt mig. Der er en helt særlig energi i en virksomhed, der er sat i verden for at ændre den. Jeg tror på, at projektet vil lykkes, og er sikker på, at kommunikation bliver en afgørende forudsætning for, at det lykkes. Ambitionsniveauet er højt og mandatet klart, og det tiltaler mig i den grad. Samtidig er Better Place endnu i opstartsfasen. Ved min start blev jeg medarbejder nr. 8 i den danske organisation. Det giver mig en unik mulighed for at sætte mit præg på både kommunikation og organisation.

Hvorfor var du så forholdsvis kort tid i FIH Erhvervsbank?
Mit jobskift handler mest af alt om, at Better Place har haft en nærmest magnetisk tiltrækningskraft på mig, fra jeg første gang hørte om visionen og virksomheden for mere end 15 måneder siden. For at Better Place skal lykkes, skal vi ændre konventionel tankegang om transport, og her bliver kommunikation helt afgørende. Kommunikationsudfordringer af den kaliber findes der ganske få af, og jeg er meget glad for at have fået muligheden for at løfte opgaven.

Hos FIH har jeg oplevet den finansielle sektor på nærmeste hold i en tid, hvor finanskrise blev hverdagssprog, og hvor der blev skrevet verdenshistorie. Jeg har fået en masse erfaringer med mig, og det er jeg taknemmelig for. Men udfordringen hos Better Place var for interessant til, at jeg kunne sige nej.

Hvad er de væsentlige kommunikative forskelle på banksektoren og det entreprenante erhvervsliv?
Den primære forskel ligger i den særlige energi, der ligger i innovationsdrevne virksomheder. Banker kan naturligvis også have fokus på innovation på deres område, men banker skal først og fremmest kommunikere stabilitet, og det giver en vis konservatisme. Fra mine oplevelser i min tid i Microsoft og med den ånd, jeg kan se, der hersker hos Better Place, er der her langt større fokus på at vinde nyt land. Det afspejles naturligvis i kommunikationen.  

Hvad kommer du til at lave i den nye stilling?
Som kommunikationsdirektør er det mit ansvar at planlægge og varetage den eksterne kommunikation og naturligvis at bygge den relevante organisation til at håndtere opgaven. Jeg skal sætte retningen og sørge for, at vi når de mål, vi har sat os for kommunikationen.
Hvad er de kommunikationstrategiske muligheder, svagheder, trusler og styrker?
Der er et enormt fokus på de teknologier og løsninger, der kan hjælpe os med at imødegå de klimaudfordringer, vi står over for. Better Place er blandt de mest revolutionerende og vidtrækkende løsninger på CO2-udledningen og afhængigheden af olie og møder derfor stor interesse rundt om i verden og i Danmark. Min vigtigste opgave bliver at lokalisere og afdække vores muligheder og lægge den kommunikationsstrategi, vi fremover skal følge, så vi kan de resultater, vi ønsker, i Danmark .

Hvad er visionen for Better Place, og hvordan skal du bidrage til at nå den?

Better Place blev etableret med missionen om at ”gøre verden til et bedre sted”. Helt konkret ønsker Better Place at mindske verdens afhængighed af olie ved at muliggøre kørsel i elbiler, der er komfortable, sikre, økonomiske, og som giver samme personlige frihed, som vi er vant til - men med markant lavere CO2-udledning og med muligheden for at udnytte vores vedvarende energi bedre, end vi gør i dag. Det er en stor vision. Jeg skal bidrage med at kommunikere den vision ud, så den giver mening for alle målgrupper. 
 
Projektet er blevet mødt med kritik om at være ude af proportioner ( http://ing.dk/artikel/95648-fagfolk-batteri-stationer-til-elbiler-er-spild-af-penge ). Hvad skal til for, at virksomheden bliver en succes?
Et projekt som Better Place’s kan ikke undgå at møde kritik. Sådan er det, når man, som vi, ændrer ved konventioner, der har eksisteret i mere end 100 år, som tilfældet er med benzin/diesel-drevne biler. Vi tror absolut ikke på, at Better Place’s vision er spild af penge, og det er der heldigvis allerede rigtig mange, der støtter os i. Jeg tror personligt på, at verden vil lære at elske elbilen lige så meget som benzin/dieselbilen, fordi den vil kunne det samme og give den samme personlige frihed. Better Place er godt eksempel på ”problem til profit”-tendensen, hvor vi i stigende grad ser erhvervslivet skabe en forretning på at levere produkter og løsninger, der efterspørges af kunderne og tackler klimaudfordringerne – det er win-win-win.   

Virksomheden er en del af den grønne bølge/hype. Hvordan forholder I jer til risikoen for at lave greenwash?

Jeg mener ikke, at vi på nogen måde risikerer at lave greenwashing i Better Place, for elbiler er grønnere end benzin- og dieselbiler, og samtidig arbejder vi benhårdt på at gøre Better Place’s vision til virkelighed – både herhjemme og i andre lande. I min optik er greenwashing i sin reneste form defineret som virksomheder, der præsenterer holdninger, aktiviteter eller produkter som grønne, selv om de ikke er det, eller ikke er det i samme grad, som der slås på tromme for. Klimaet er endelig kommet langt op på agendaen, og derfor tales der også om greenwashing. Hypen og debatten om klimaet er vigtig, for den får os til at tænke og handle anderledes og til at forbruge anderledes. Det er der i høj grad behov for.

Hvad er den røde tråd i din karriere?

”Kommunikation og store udfordringer” samler det godt, synes jeg. Om tråden er decideret rød, ved jeg ikke, men det har heller ikke været et mål i sig selv. Jeg har undervejs i min karriere ladet mig styre af lysten til at lære og udvikle mig, og jeg er glad for de muligheder, jeg har fået og grebet undervejs. Sådan vil det også være fremover.
Hvad er de vigtigste erfaringer, du har gjort dig i din karriere?
Alle nye erfaringer er vigtige. For mig har min personlige udvikling i forhold til at påtage mig stadig større opgaver været afgørende, ligesom jeg har et udtalt behov for at gøre en målbar og synlig forskel.



Hvor er du henne om fem år?
Den 1. juni starter jeg hos Better Place, det glæder jeg mig til, og det er mit fokus. Om 5 år laver jeg fortsat noget, der inspirerer mig, og er i en sammenhæng, hvor jeg kan gøre en forskel. Det er så meget, jeg tænker om det. Jeg forholder mig kun i begrænset omfang til så lang en tidshorisont.

I forhold til sidste gang, du blev interviewet på Kforum, http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=13264, er der så noget, du nu vil sige anderledes?
Nej, det er der ikke som sådan. Siden er vi alle blevet klogere, men sådan er det jo altid at se tilbage, ikke mindst fordi den seneste tid har vist, at fremtiden var endnu sværere at fremskrive og forudse, end langt de fleste havde forestillet sig.

Hvad er din yndlings el-drevne bil?

Udvalget af elbiler er ikke så stort endnu, men det bliver det med tiden. Jeg tror på, at vi kommer til at se et fuldt ”line-up” af biler, både hvad angår mærker, typer og størrelser. Da jeg for et par uger siden var i USA, havde jeg lejlighed til at prøvekøre en elbil. Det var en stor - og helt stille - oplevelse. Elmotoren har et suverænt bundtræk og moment, så den kunne virkelig flytte sig.
Når jeg skal vælge min egen elbil, vil jeg nok vælge en, der giver mig frihed, ved at vælge en model med udskifteligt batteri. På den måde får jeg ubegrænset rækkevidde, fordi Better Place’s batteriskiftestationer giver mig mulighed for at køre ind og få et nyt batteri, hurtigt og nemt. Præcis hvilket mærke jeg vælger, ved jeg ikke endnu.

Relaterede artikler

På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Digital projektleder

Se alle job Indryk job

Job

Digital Kommunikation

Frist: 31. juli

Digital chef

Frist: 5. august

Projektleder

Frist: 13. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.