Fra A til A/B-test

Ved at bruge A/B-tests er man næsten sikker på at forøge konverteringsraten på virksomhedens hjemmeside. I en hjemmesides opstartsfase er A/B-testning også et oplagt redskab til hele tiden at teste justeringer. Og ved at teste løbende kan den positive konverteringsrate fastholdes. Men hvad er en A/B-test?
En A/B-test har til formål at vise to forskellige versioner af en hjemmeside, hvor 50 procent af brugerne ser løsning A og 50 procent løsning B. Man opstiller nogle observationspunkter for at sikre præcise resultater for det undersøgte, og efter en periode med dataindsamling ved man således, nøjagtigt hvilken af siderne der konverterer bedst.
 
Se her, hvad en A/B-test går ud på:
 
Sådan laves A/B-testen. Illustrationen viser tydeligt, at design A konverterer bedre end design B – i dette tilfælde i forhold til besøgende
 
Derfor skal man A/B-teste
Har I ændret på design eller tekst på hjemmesiden ud fra antagelser og gætterier? Eller holder I fast i det samme layout – måske fordi I har brugt lang tid på det? Ved A/B-testning kan justeringer testes, og det kan være alt fra en anden opsætning, et andet layout, andre billeder eller markante tekstændringer.
 
I opstartsfasen af en hjemmeside er A/B-testning også et godt redskab til hele tiden at foretage justeringer og forbedringer. Ved at teste løbende kan man generelt fastholde en positiv konverteringsrate, hvor det præcist vises, når noget er godt, og når noget er mindre godt.
 
Hvis ønsket er at teste to forskellige sites, er A/B-testningen den mest oplagte af mange testmuligheder. Uden testning kan man reelt ikke vide, hvordan og hvad der skal til for at optimere brugeroplevelsen for dine besøgende.
 
Hvordan udføres A/B-testen?
Der er flere forskellige tests, men den mest brugte i Danmark er Googles eget værktøj, der hedder Google Analytics Content Experiments. For at udføre en A/B-test skal man indsætte en lille kodestump – fra Google – på dit website. Det skal fortælle, at man er ejer af siden og har tilladelse til at lave tests. Dernæst skal de sider og løsninger, der ønskes testet, angives. Når testen er sat i gang, kan man løbende tjekke målene. 
 
Kurver over to forskellige versioner af et nyhedsbrev, der løbende bliver evalueret og kan følges på nettet
 
Som billedet viser, kan man hele tiden følge udviklingen. Man kan for eksempel se, hvor længe folk bliver på ens hjemmeside eller se, hvor mange der trykker på ”Køb” frem for på ”Læg i kurv”, og hvad man ellers ønsker undersøgt.
 
Kritik og begrænsninger ved A/B-testning
A/B-testning har tre primære begrænsninger:
 
1. A/B-testen kan ikke benyttes i alle sammenhænge. Det er ikke muligt at måle succes med kommunikationen på en sådan måde, at det kan påvises, hvilken variant af hjemmesiderne der fungerer bedst, da testen kun viser, hvilken af hjemmesiderne der får flest konverteringer, og altså ikke hvorfor den givende hjemmeside får flest konverteringer.
 
2. A/B-testen er også kritiseret for i nogle sammenhænge at lede til falske resultater, fordi ændringer ofte kræver tilvænning hos målgruppen og derfor automatisk vil vise dårligere resultater i starten. A/B-testningen vil i dette tilfælde forkaste nye tiltag, selvom det muligvis kan vise sig at være den løsning, der i længden skaber flest konverteringer.
 
3. A/B-testning er kendt for at kunne hjælpe med at forfine et hjemmesidedesign, indtil testen når det punkt, der kaldes et ”lokalt maksimum”. Den kan derimod ikke i lige så høj grad bidrage til designet af en radikalt forbedret hjemmeside. 
 
A/B-testning kan hjælpe virksomheder med at forfine et allerede eksisterende design og nå et ”lokalt maksimum”, men vil ikke hjælpe med at designe en radikalt forbedret hjemmeside
 
”Lokalt maksimum” viser den mest optimale situation, som hjemmesiden kan få uden radikale redesigns. A/B-testen vil foreslå små ændringer, som kan få hjemmesiden tættere på ”lokalt maksimum” og ikke større ændringer, da større ændringer oftest kræver længere afprøvningsperioder end A/B-testning tillader.
 
Har I ikke allerede prøvet A/B-testning, så er det bare om at komme i gang!
 
 
_____________________________________________________________
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også