Føljeton og Zetland: fremtidens journalistik?

Zetland drømmer om en handymand, der kan erstatte den administrerende direktør som radiatoransvarlig, og har det meget Mads-Skjern-agtigt med at ansætte 12 nye journalister på én gang. Føljeton kalder sig journalistkikkens svar på LæderLand, og glæder sig over evnen til at skelne lort fra lagkage, når de nu skal kaste alting op i luften og gøre tingene anderledes. De to unge medier har både flugt fra dagbladenes deprimerende oplagsfald og oprør mod den hurtige, klikhungrende journalistik til fælles. Med Kforums hjælp får de stillet deres nysgerrighed om hinanden.
Dansk journalistiks helt nye dreng i klassen, Føljeton, går i luften med en beta-version d. 5. november, men er stadig i opstartsfasen. Mediet har droppet alt, hvad der hedder papir og net, men satser i stedet på at levere længere, perspektiverende nyhedsartikler til læsning på mobilen.
 
Zetland dyrker også et længere format, end vi normalt ser i moderne, dansk journalistik. Siden mediets lancering i 2012, har Zetland gjort sig bemærket med deres dybdegående feature-artikler, de såkaldte singler, og mediet blev skabt med tanken om at være laboratorium for udvikling af dansk kvalitetsjournalistik.
 
Zetlands Lea Korsgaard og Føljetons Lars Trier Mogensen klar til kamp om den kreative klasses læsetid
 
Zetland består i dag af de fire partnere Silke Bock, Hakon Mosbech, Lea Korsgaard og Jacob Moll, der alle indgår i redaktionsledelsen, samt en digital chef, en redaktionsassistent, en Zetland Live projektleder og to praktikanter, men er på udkig efter 10-12 nye journalister.

Redaktionen på Føljeton består indtil videre af fire herrer: Lars Trier Mogensen, der kommer til at være chefredaktør, tidligere redaktør og udviklingschef på dagbladet Information, Nikolai Thyssen og de erfarne journalister, Oliver Stilling, Lasse Lavrsen og Johannes Wehner.
 
Da Kforum bad Zetland-redaktionen og Føljeton-redaktionen om at stille hinanden fem spørgsmål, var begge redaktioner nysgerrige om to af de samme ting: Hvad bruger I fra den etablerede mediebranche? Og hvordan fik I fat i pengene? 
 
Begge: Hvad tager I med jer fra den etablerede mediebranche, og hvad lader I blive tilbage?
Føljeton: "Tilsammen har vi vel 60 års erfaring fra den etablerede mediebranche. Det betyder, at vi har et håndelag – at vi kan skelne lort fra lagkage på to et halvt sekund. Vi kan kaste alting op i luften og bruge alle vores kræfter på at gøre tingene anderledes. Det, vi lader blive tilbage, er vanetænkningen og den tunge organisation. Vi skal ikke overholde en tosset, gammeldags depecheorden, som stikker en kæp i hjulet. Her er der ikke nogen, som siger 'Det HAR vi prøvet, det kan ikke lade sig gøre'".
 
Zetland: "Vi tager traditionen for den velfortalte featureartikel med os, inspirationen fra Herman Bang, Cavling, Ringsted, alle de store koryfæer. Vi efterlader den der sindssyge idé om, at festerne bliver sjovest, hvis dem fra marketing-, salgs- og teknik-afdelingen ikke er med."
 
Føljeton tager ikke white boards med fra den etablerede mediebranche. De har i stedet to gammeldags tavler
 
I forhold til penge spørger Føljeton Zetland:
 
Var det nemt for jer at finde investorer? Hvordan fandt I dem? Altså, flere millioner fra grundlæggeren af et gulvvarmefirma i Jylland, det er da fantastisk!
Zetland: "Det ville være løgn at sige, at det var let. Alle begavede investorer vil have en sund skepsis over for at investere i journalistik, så der lå et enormt arbejde i at lave en solid forretningsplan og en præsentation, der var så gennemarbejdet og overbevisende, at vi selv troede fuldt og fast på den. Undervejs skulle vi lære, hvordan investeringsrunder fungerer, og hvor i kapitalmarkedet vi skulle lede. Derefter bankede vi på en masse døre og fortalte om vores planer til enhver, der havde lyst til at høre mere. Vi fandt tre fabelagtige mennesker, der er vilde med kvalitetsjournalistik og tror på os og vores forretningsidé: Ditlev Bredahl er digital serieiværksætter og bor i London, hvor han er stifter og CEO for OnApp, Annemette Færch er privat investor, uddannet skolelærer og tidligere leder i det offentlige, og Ebbe Knudsen (det må være ham, I tænker på) er forretningsmand fra Fyn og var med til at vende det fallitramte gulvvarmefirma DEVI A/S til en stor succes."
 
Zetland-redaktionen fejrer crowdfunding-succes
 
Zetland spørger om lidt af det samme, men det spritnye Føljeton er lidt mere hemmelighedsfulde indtil videre...
 
Vi er vildt nysgerrige: Hvem står bag de tre millioner kroner, I har rejst fra private investorer?  
Føljeton: "Den afsløring gemmer vi lige lidt endnu. Men det er gode folk."
 
Der blev dog uddybet lidt., da Zetland spurgte: 
 
Hvad oplever I, er det sværeste ved at være medieiværksættere? Og det sjoveste?
Føljeton: "Det sværeste er at finde de rigtige penge. At finde folk med samfundssind, der har mod og mandshjerte til at investere i et journalistisk produkt, som de ikke kan være 100 procent sikre på, at nok mennesker vil betale penge for. Vi har jo ledt efter investorer, som kom med mere end penge, folk med kompetencer, folk som kan udfordre os, så Føljeton kan blive en succes. Det sjoveste er, at vi kan gøre alt det, som er umuligt, når man sidder i et stort mediehus. Der er ikke langt fra tanke til handling."
 
Føljeton, som stadig er i opstartfasen, var nysgerrige efter at vide noget om Zetlands forestående, meget markante vækst personalemæssigt...
 
En arbejdsdag på Føljeton-redaktionen i sommers, da de havde et kontor på 11 kvadratmeter ude på Refshaleøen
 
Vi tager hatten af for, at I skaber 10-12 journalistiske arbejdspladser. Er I så klar til alt, hvad der hører med, når man fastansætter - vagtplaner, medarbejderudviklingssamtaler, efteruddannelse og alt det der? Eller er det det mindste af det?
Zetland: "Takker. Det føles også meget Mads Skjern-agtigt på den gode måde. Alt det, I nævner, er ikke det mindste af det. Det er noget af det sjoveste af det. Vi er ved at udvikle det, som vi (yes, lidt prangende) kalder Zetland-modellen – en måde at organisere redaktionen på, så den arbejder mere smidigt, tidssvarende og sjovere end rundt omkring på de etablerede redaktioner. Vagtplaner er gode at have, hvis man også vil udkomme i ferierne, så dem kommer vi ikke uden om. Og vores MUS-samtaler kan i dag forløbe som en snak om, hvem man ville være som medarbejder, hvis man var en Dungeons & Dragon-figur. Det har vi tænkt os at forfine yderligere. I skulle tage at prøve det. Lars Trier Mogensen, du ville klart være en trubadur. Nikolai Thyssen, du ville være en form for troldmand."
 
Prototype på goodiebag til Føljetons premierefest i samarbejde med CPH:DOX den 5. november 2015
 
Føljeton vil også vide noget om Zetlands mere fjerne fremtid...
 
Hvor er Zetland om 20 år?
Zetland: "Vi er et stort dansk mediehus, der hele tiden morfer derhen, hvor det giver bedst mening for vores medlemmer, at vi er. Og så har vi fået råd til en handyman, der tømmer vores radiatorer for luft, så det ikke længere er en af den administrerende direktørs hovedopgaver."
 
Da Føljeton ikke sådan rigtig er udkommet med noget endnu, går Zetlands spørgsmål til Føljetons fremtid mere på indholdet. Lars Trier Mogensen, Føljetons chefredaktør, er bl.a. kendt for hyppigt og passioneret at dele sine holdninger på tryk og tv. Måske derfor spørger Zetland: 
 
De sociale medier er begejstrede for kommenterende journalistik – hvor meget skal jeres skribenter mene?
Føljeton: "Vi er politiske, men ikke partiske, og vi er nysgerrige, før vi er kritiske. Vi har som alle andre holdninger, men ufiltrerede meningstilkendegivelser kommer der ikke til at være noget af i Føljeton. Det har vi jo Facebook til. Til gengæld vil vi gerne have, at vore leverandører skriver med autoritet."
 
Noget bygges hos Zetland. Drømmen om handymand ligger stadig ude i fremtiden
 
Og til sidst muligvis de allervigtigste opklarende spørgsmål:
 
Hvis Zetland var en kropsdel på en splitternøgen vinterbader på vej ned i det iskolde vand, hvilken kropsdel ville I så være?
Zetland: "Vi stak vel storetåen i for fire år siden, da vi besluttede at blive iværksættere. Nu er vi vel nået til numseballerne?"
 
Hvis Føljeton var en dagligvarekæde, hvilken dagligvarekæde ville I så være?
Føljeton: "I virkeligheden skal vi nok uden for dagligvarebranchen for at finde noget, vi minder om. En butik som LæderLand kan et eller andet. Vi snakker ÆGTE læder. Inde på LæderLands hjemmeside nævner de, at møbelbranchen gennem de seneste år er 'blevet tilført nye læder-lignende produkttyper, der ikke selv med den bedste vilje kan betegnes som ægte læder', altså produkter, 'der ligner ægte læder, men slet ikke har de egenskaber, der forventes af læder'. Sådan er det også med mediebranchen."
 
Læs mere om Zetland og Føljeton.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også