Youtube VIP-safari

Du har helt sikkert hørt om fænomenet youtubere, og hvis du har børn, der går i folkeskole eller gymnasiet, har du garanteret hørt dem fortælle om en eller flere, som de troligt følger. Hvis ikke, tyder alt på, at du helt sikkert vil støde på dem på en eller anden måde.
OOTD-videoer, Gameplay tutorials og søster-tests. Danske youtubere har i øjeblikket kronede dage, da antallet af subscribers stiger eksponentielt. Kilde/Getty Images
OOTD-videoer, Gameplay tutorials og søster-tests. Danske youtubere har i øjeblikket kronede dage, da antallet af subscribers stiger eksponentielt. Kilde/Getty Images
YouTube har over 2.000.000 månedlige brugere i Danmark, og interessen for platformens stjerner er steget eksponentielt de seneste par år. I 2014 var det ifølge Google, Gallup og analysefirmaet Ipsos 75 procent af danskerne mellem 13-64 år, der brugte YouTube, og 29 procent af danskerne på 15 år og opefter så YouTube dagligt. Det er især drengene, der elsker YouTube, men pigerne er også flittige brugere.
 
Også youtuberne oplever en stigende opmærksomhed. Sidste år sagde den 19-årige beauty- og mode-youtuber Simone Wulff, der pt. har 89.769 abonnenter på sin kanal, i et interview til TV 2, at hun havde fået 40.000 subscribers alene i de første ni måneder af 2016. Det var godt og vel en fordobling af hendes daværende antal følgere, som hun ellers havde brugt tre år på at få, lyder det i det korte video-interview.
 
Simone Wulff t.h. og Julia Sofia t.v., som hun gav interview med. Kilde: Simone Wulffs Instagram
 
Youtubere som content creators
Interessen for YouTuberne kan ikke benægtes, men hvad er det egentlig, de kan, og hvorfor tiltrækker de især de unge?
 
Youtubere er indholdsskabere, content creators, der laver videoer til YouTube. Indholdet kan variere og kan være alt fra en udfordring, hvor de spiser noget klamt og gerne kaster op, en ”hvad har jeg i min taske”-video, ”gør dig klar med mig”-video, en ”OOTD”-video (outfit of the day) eller en tutorial til et spil, for eksempel Minecraft.
 
Tidligere skuespillerinde Carla Mickelborg laver typisk makeup-tutorials for sine følgere.
 
Det kan også bare være en sjov video, eller en video med youtuberens personlige holdninger. Pointen er, at der er noget for enhver smag, og at seerne bliver inviteret ind i youtuberens hverdag. De taler både i øjenhøjde med og forstår deres følgere. De underholder og skaber autentisk indhold, og der er en høj grad af troværdighed.
 
Det er altså især de unge, som youtuberne har fat i. En ny spørgeskemaundersøgelse af YouTube-parret Robin og Samrita på henholdsvis 23 og 21 år, måske bedre kendt som RobinSamse, viser, at 80 procent af deres følgere er 10-14 år. Der opstår en slags virtuelt venskab eller et digitalt søskendeforhold, fordi youtuberne ofte er lidt ældre end deres følgere, som med RobinSamse.
 
Men det er ikke altid tilfældet. Tag for eksempel den bedårende Naja Münster på bare syv år. Naja får hjælp af sin (rigtige) storebror youtuberen Morten Münster, der producerer og klipper videoerne sammen, men det er altid Naja, man kan følge, og hun har pt. 156.490 abonnenter på sin YouTube-kanal. Hun vandt derudover ”Årets Stjerneskud” til Guldtuben 2016, der er et awardshow - kun for youtubere. Der synes derfor ikke at være en grænse for, hvor gammel man kan være for blive et kendt ansigt på video-platformen.
 
Naja Münster på syv år. Kilde: Hendes YouTube-kanal
 
Det rejser måske nogle spørgsmål i forhold til, hvad en syvårig i virkeligheden kan lave af indhold, der er interessant at følge med i, som jo netop er det, youtubere kan. Men Naja taler i øjenhøjde med sine følgere og laver indhold, de kan relatere til.
 
Kigger man hendes kanal igennem, finder man blandt andet en video med en søskende-test, hvor hendes anden bror Max, der også er youtuber (ja, det er en hel familie af dem), skal besvare nogle spørgsmål for at finde ud af, hvor godt han egentlig kender hende, og både belønningen og straffen for hans svar er en lammer af Naja. Det går blandt andet galt for Max, da han skal svare på, hvad Naja bedst kan lide at tegne. Av!
 
Naja Münster i fuld gang med at slå sin storebror Max. Kilde: Hendes YouTube-kanal.
 
Den video har alene 466.701 visninger. Og selvom man ikke er hendes primære målgruppe, er det svært ikke at trække på smilebåndet, mens Naja charmerer i 2 minutter og 32 sekunder. Derudover laver hun videoer, hvor hun svarer på spørgsmål fra sine seere og giver sin helt ærlige mening om drenge, og den er naturligvis ikke positiv, fordi de ”slosser mod piger”, og hun skal i hvert fald aldrig bo sammen med en dreng, hævder hun i videoen.
 
Det er helt sikkert noget, andre piger på hendes alder kan genkende, og det er en anden vigtig pointe med youtubere. Det er den her genkendelighed og spejling i forhold til deres seere. Youtuberne bliver en slags forbilleder på samme niveau som tv-stjerner, men relationen er mere nær og fascinationen måske større, netop fordi youtuberne er så involverende og kommenterer på følgernes kommentarer, svarer på fanbreve eller laver meet-ups.
 
Video af meet-up, hvor masser af unge fans er mødt op.
 
 
 
 
De største influencere
Danmarks største youtuber er uden tvivl gameren Mr. Crainer på 22 år. Han har over to millioner abonnenter og laver kun videoer på engelsk, hvilket måske kan forklare, hvorfor hans følgerskare er så stor i forhold til de andre, fordi han netop rammer et større publikum med de engelske videoer.  
 
En anden af de store danske youtubere er Rasmus Brohave. Rasmus har over 100.000 abonnenter og vandt ”Årets YouTuber” og ”Årets Serie” til Guldtuben 2016. Han lavede nemlig en række videoer, der handlede om, hvad man kan arbejde som, hvor han blandt andet havde fokus på det at være steward, dyrepasser og kontorassistent.
 
Nogle af videoerne er lavet i samarbejde med virksomheder, der tilbyder uddannelser inden for de forskellige fag, Rasmus havde fokus på. For det er ikke kun youtubernes følgere, der bliver mere og mere interesseret i dem. Virksomhederne har også fået øjnene op for den værdi, youtuberne kan tilføre deres forretning. For det er da guld værd at kunne anvende den tillid, der er til de unge stjerner, og samtidig bryde igennem den gennemsigtige mur af støj, der alligevel er så tyk, at især de unge forbrugere er svære at ramme med reklamebudskaber.
 
 
Det har også medført, at det at være ”influencer” efterhånden er blevet til en hardcore business, hvor youtuberne er repræsenterede af bureauer som Splay eller Gonzo Media, der godt ved, hvad et samarbejde med en virksomhed skal koste. Og hvis du tror, at Rasmus Brohaves følgere for eksempel mister tillid til ham, fordi han laver videoer, der indeholder reklamebudskaber, kan du godt tro om igen. Undersøgelser viser nemlig, at abonnenterne godt kan gennemskue, når der er tale om reklame, og at det tilsyneladende ikke påvirker tilliden, så længe det sponsorerede indhold ikke tager overhånd.
 
Følgerne kender youtubernes videopersonlighed og kan derfor se, når adfærden eller stilen i videoen afviger fra normalen. Derfor skal du som virksomhed, der ønsker at samarbejde med en youtuber, ikke bare tvinge et budskab ned over vedkommende. Det opdager målgruppen lige med det samme. Du skal derimod embrace youtuberens viden om hans eller hendes abonnenter, samt den kreativitet og personlighed, der har medført, at de er blevet så populære. På den måde skabes der mest værdi for begge parter.
 
Nogle af de største danske youtubere er:
 
  1. Mr. Crainer, 22 år, 2.036.659 abonnenter.
  2. Armin, 18 år, 245.223 abonnenter.
  3. Morten Münster, 18 år, 220.088 abonnenter.
  4. Eiqu Møller, 23 år, 214.609 abonnenter.
  5. Kristine Sloth, 17 år, 197.973 abonnenter.
  6. Alexander Husum, 19 år, 175.909  abonnenter. 
  7. RobinSamse, 23 og 21 år, 170.153 abonnenter.
  8. Naja Münster, 7 år, 156.496 abonnenter.
  9. Julia Sofia, 17 år, 153.644 abonnenter.
  10. Albert Dyrlund 18 år, 112.784 abonnenter.
  11. Astrid Olsen, 17 år, 106.276 abonnenter.
  12. Rasmus Brohave, 18 år, 101.241abonnenter.
  13. Simone Wulff, 18 år,  89.769 abonnenter.
  14. Carla Mickelborg, 28 år, 56.479 abonnenter.
 
Millioner af subscribers:
Men det er ikke kun danske youtubere, der er populære. Takket være digitaliseringen har danske børn og unge også adgang til en hel verden (bogstaveligt talt) af internationale YouTube-stjerner. Nogle af de helt store navne er blandt andet den svenske PewDiePie på 26 år, der har over 52 millioner abonnenter. Yes! Over 52 millioner! De internationale youtubere er altså i en helt anden liga end de danske.
 
PewDiePies gameplay-videoer, hvor han kommenterer, vejleder og anmelder computerspil, sideløbende med at han spiller, kickstartede hans popularitet på YouTube.

Så hvis du ikke har overvejet at følge eller lave samarbejde med et af de unges idoler, var det måske på tide, du gjorde det nu. Youtuberne er nemlig kommet for at blive. Om de vil blive ved med at overtage de unge danskeres computer- og mobilskærme, er svært at sige med sikkerhed. Det er både det smukke og det frustrerende ved den digitale verden. Men som det er nu, er der i hvert fald ingen tvivl om, at youtuberne har et fast greb om de unges hjerter, og noget tyder på, at de digitale venskaber, der er opstået, ikke afsluttes i den nærmeste fremtid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job