En flad 40. plads

YouGov har på vegne af Ugebrevet A4 og Avisen.dk spurgt danskerne om, hvilke jobtitler der er mest prestige i. Her dumper informations- og kommunikationsmedarbejder ind på en kedelig 40. plads. Til sammenligning er det mere sexet at være ”akademisk fuldmægtig i det offentlige”, og dette sprudlende job kommer derfor ind som nummer 25 på listen. What?
Nummer 40 ud af 99. En flad fornemmelse. Som at hænge til tørre ved en high-five.
Nummer 40 ud af 99. En flad fornemmelse. Som at hænge til tørre ved en high-five.
af Kristoffer Høst Madsen
Danskerne er generelt enige om, at vejret er noget, alle taler om, men ingen gør noget ved det. Sådan er det åbenbart også med kommunikation. Danskerne er enige om, at der absolut ingen prestige er i at være kommunikationsmedarbejder, men ingen gør noget ved det.
 
Jeg er selv kommunikationsarbejder - eller kommunikationskonsulent, som vi plejer at kalde os over en bred kam. Men alle i branchen vil nikke genkendende til, at man overhovedet ikke kan snakke om kommunikation ”over en bred kam”. Vi har faktisk utroligt mange discipliner indenfor fællesbetegnelsen kommunikation.
 
Hvad producerer kommunikationsarbejderen?
Og her ligger nok en af forklaringerne på den dårlige placering til kommunikationsarbejderen. Den almindelige dansker ved ganske enkelt ikke, hvad arbejdet går ud på. Og vi er heller ikke særligt gode til at forklare, hvordan vi bidrager til virksomheden eller organisationen. Men det samme problem formoder jeg, at ”akademisk fuldmægtig i det offentlige” har. Jeg ved i hvert tilfælde ikke, hvad en fuldmægtig bruger 37 timer i det offentlige på.
 
Det er næsten lige så sexet at være akademisk fuldmægtig i det offentlige som fotograf. Rangliste over prestigefyldte jobtitler fra Ugebrevet A4.
 
Men embedsmændene er sjældent kendt for noget dårligt. Og det er vi til gengæld mange kommunikationsfolk, der er. Jeg har igennem mine 15 år med professionel kommunikation blandt andet beskæftiget mig en del med pressekommunikation. Senest godt fire år i et energiselskab. Her var tommelfingerreglen, at den presseansvarlige udtalte sig om alle de dårlige sager på virksomhedens vegne, mens den ansvarlige direktør var talsperson på gode sager.
 
 
En fin opdeling i forhold til at opretholde den ansvarlige direktørs brand, der jo er nært forbundet med opfattelsen af virksomheden. Men der er ingen, der fortæller den måbende offentlighed, at når den ansvarlige direktør kan tone frem på tv-skærmen i de små hjem, så har kommunikationsarbejderen som regel brugt lang tid på forberedelse og pleje af relationer til mediet.
 
Til gengæld var jeg selv mest kendt for dårlige sager og min entusiasme med at holde kritiske journalister fra døren. Det problem har den akademiske fuldmægtig ikke.
 
Nordeas chef for Private Banking, Thorben Sander, ville i den grad have nydt godt af en presseansvarlig. Måske Nordeas krisekommuniktion var faldet bedre ud?
 
Virksomhedens tarv
Et andet eksempel fra det virkelige liv er kommunikationsafdelingens arbejde med årsrapporter. Der kan snildt ligge tre måneders hårdt arbejde med at planlægge, skrive og producere indhold og design bag en årsrapport. Og når det økonomiske resultat oven i købet er godt, så er det en dygtig direktør og en stolt virksomhed, der får æren for publikationen.
 
Når vi så mødes med andre kommunikationsfolk, klapper vi hinanden på skulderen for veludført arbejde. Vi nikker anerkendende, for vi ved godt, hvor meget hjerteblod og hårdt arbejde, der ligger i en publikation som årsrapporten. Men den almindelige dansker ved det ikke. Og vi fortæller det heller ikke til omverdenen.
 
Jeg mødtes for kort tid siden med kommunikationsfolk, der havde speciale i en anden af vores kommunikationsdiscipliner, som jeg ikke selv har den største erfaring med, nemlig kampagner.
 
Det var til et gå-hjem-møde hos Dansk Kommunikationsforening, hvor kollegerne fra Det Kriminalpræventive Råd (DKR) fortalte om deres arbejde med kampagner.
 
Det var en øjenåbner. Selv for en kommunikationsarbejder. Mange måneders forberedelse og undersøgelse af målgruppe og virkemidler, pre-test, test i kampagneperioden og efterfølgende evaluering. Når DKR’s kampagner virker, og kriminaliteten falder, så er det de ansvarlige politikere, der tager æren. Men hvis en kampagne dumper, så er det rådet og kommunikationskollegerne, der sidder med aben.
 
Man skal næsten halvvejs ned af ranglisten, før man falder over K-medarbejderen. Kommunikationens sidemakker - HR - rangerer tre placeringer højere. 
 
Firmaets mand
Det er vel derfor ikke helt forkert, når jeg påstår, at vores placering som nummer 40 er selvforskyldt. Vi er jo ”firmaets mand”. Vi sætter en ære i, at vores arbejdsgiver er berømt. Og vi tager gerne tæskene i offentligheden, hvis det gavner virksomheden.
 
Og alle de kommunikationsfolk, jeg kender, er vildt entusiastiske og engagerede i arbejdet. Selv har jeg prøvet kræfter med de fleste discipliner i faget, og jeg elsker det. Det er altid udfordrende, spændende og nyskabende. Faktisk er der ikke to opgaver, der er ens. Kommunikation er som fag i konstant bevægelse, og vi udvikler hele tiden nye metoder og værktøjer.
 
Hvis danskerne vil placere kommunikationsarbejderne på en fyrretyvende plads, så skyldes det udelukkende deres egne fordomme og uvidenhed.
 
Bag enhver stor direktør står en... K-medarbejder. Adm. direktør for Lego Group, Jørgen Knudstorp - hvem står bag Legos gode brand? Lego var i 2015 Danmarks bedst omtalte brand. Polfoto/ Tobias Nicolai. 
 
Det har jeg det helt fint med. Jeg ved jo, at danskerne elsker eksempelvis Lego, Danfoss og Novo Nordisk. Den almindelige dansker behøver ikke at elske mig, for jeg ved, at danskernes kærlighed til vores erhvervsikoner skyldes, at dygtige informations- og kommunikationsarbejdere har udbredt kendskabet til disse virksomheder.
 
Det er godt arbejde af kommunikationskollegerne - men måske skulle vi overveje at skillinge sammen til et hold kommunikationsarbejdere, der kan gøre noget ved vores prestige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job