Ørsteds stakeholder-direktør: Vi skal arbejde politisk

Virksomheder bliver nødt til at være en del af den politiske proces, og det inkluderer at forholde sig til bæredygtighed, mener Ingrid Reumert, direktør for globale stakeholder-relations i Ørsted.
Ingrid Reumert mener, at virksomheder skal bruge deres muskler til at engagere sig i de relevante politiske emner, der dukker op – både under og efter valgkampen. Foto: PR
Ingrid Reumert mener, at virksomheder skal bruge deres muskler til at engagere sig i de relevante politiske emner, der dukker op – både under og efter valgkampen. Foto: PR
Flere virksomhedsledere har meldt sig ind i den politiske debat under valgkampen med alt fra klimaopråb til konkrete ønsker om, hvordan en kommende regering skal se ud.
 
Det er da også helt nødvendigt, at virksomhederne tager del i de politiske diskussioner – også mellem valgkampene, mener Ingrid Reumert, der er direktør for globale stakeholderrelationer og kommunikation i Ørsted og for nylig blev en del af koncerndirektionen. 

Det sagde hun til Kforum, da vi fangede hende ved arrangementet brunch og bæredygtighed, som rådgivningsbureauet We Love People står bag. Nogenlunde samtidig meldte Venstre ud, at nogle af statens andele af Ørsted bør sælges for at finansiere en klimaplan, men det ønskede Ingrid Reumert ikke at kommentere.
 

Virksomheder skal bruge deres muskler

 
Hvordan definerer du politisk engagement, når det gælder virksomheder?
 
”Det handler om, at man skal gøre noget konkret i sin virksomhed, hvis vi taler bæredygtighed, så man reelt viser handling,” siger Ingrid Reumert og tilføjer:
 
”Men det handler også om, at man skal være en del af en politisk proces og bruge den muskel, man har som privat virksomhed, organisation eller kommune, til at skabe en forandring, som er bredere, end den man direkte har kontrol over.”
 
I Ørsteds tilfælde gælder det blandt andet at påvirke rammebetingelserne for at opsætte havvind, siger hun med henvisning til de seneste politiske udmeldinger om markant mere havvind i Nordsøen og Østersøen med henholdsvis Esbjerg-erklæringen og Marienborg-erklæringen.
 
”Det er vores ansvar som virksomhed at få kommunikeret, hvad der skal til, for at det kan ske i virkelighedens verden,” siger Ingrid Reumert og nævner en række eksempler.
 
”Det vil sige: Hvilken regulering skal der kigges på, hvilke processer skal der til, og hvordan sikrer man en tilstrækkelig tilførsel af midler? Det er kun os i Ørsted og andre inden for branchen, der kan svare på det.”
 

Er tidligt med på ny dagsorden

 
Ud over de meget virksomhedsnære politiske emner som regulering skal virksomheder også i stigende grad have forståelse for de dagsordener, der er på vej, og som kan påvirke dem og deres forretning, også selvom svarene på dem ikke er grydeklar, mener Ingrid Reumert.
 
”Vi har alle set plastik i havene, og det kan vi forstå. Men at hav, klima og natur hænger sammen, er stadig ret nyt. Samtidig er det enormt vigtigt, fordi biodiversitetskrisen er irreversibel; det vil sige, at hvis en art uddør, kommer den ikke igen.”
 
Ifølge det nyeste ESG-barometer fra rådgivningsbureauet We Love People har fem af virksomhederne i C25-indekset et nyt eller øget fokus på biodiversitet, mens kun Ørsted rapporterer på sin performance og opstiller mål for området.
 
Hvordan griber I den dagsorden an?
 
”Biodiversitetskrisen er en brændende platform, men samtidig er den et umodent område, hvor vi ikke har målemetoderne på plads. I sådan et tilfælde kan man som virksomhed blive ramt af apati og beslutte sig for at vente tre til frem år, indtil der er en metode klar,” siger Ingrid Reumert og fortsætter:
 
”Det vil vi ikke vente på, så vi har taget en eksplorativ tilgang, hvor vi går i gang med konkrete projekter i samarbejde med dygtige, grønne NGO'er. I Danmark laver vi desuden et forsøg med DTU Aqua med fokus på torsken i Nordsøen, så vi er med til at skabe den viden, der er behov for.”
 

Intern opbakning er afgørende

 
Det kalder hun populært for ”salamimetoden”, forstået som en måde at få hul på konkrete initiativer. Det er nemlig vigtigt både eksternt og for den interne opbakning, mener Ingrid Reumert. Særligt sidstnævnte kan være en udfordring, erkender hun.
 
”Rollen som ansvarlig for kommunikation, public affairs og bæredygtighed kan være svær, fordi man skal bringe perspektiver fra omverdenen ind i virksomheden. Det kan være alt fra politiske trends til nye udviklinger i NGO-miljøet. Det er nødvendigt for at komplementere den kommercielle virkelighed, som virksomheder typisk er dygtige til at fange ind, når det gælder konkurrenter, og hvad investorer ønsker.”
 
Ikke desto mindre starter virksomhedens politiske gennemslagskraft med de interne stakeholdere, mener Ingrid Reumert.
 
Hun kom til Ørsted i februar fra en lignende stilling i Velux. Der arbejdede man i flere år internt på en omfattende klimaplan om blandt andet at indfange virksomhedens historiske CO2-udledninger, der siden blev meldt bredt ud i offentligheden.
 
”For at have en samlet stemme må man arbejde sammen i sin organisation, så man får en stærk fællesposition, der dækker over det, man vil både kommunikativt, kommercielt og bæredygtighedsmæssigt,” siger Ingrid Reumert.
 
Hun vurderer, at politikerne i endnu højere grad end tidligere byder erhvervslivets indspark velkomne. 
 
”Et eksempel på det er jo de 14 klimapartnernskaber, som regeringen nedsatte. De handlede både om, hvad brancherne selv skal sætte gang i, men også om, hvilke lovgivningsmæssige krav og ønsker man har som branche,” siger Ingrid Reumert.
 

Stærkt signal når erhvervslivet står sammen

 
Den samlede front har en særlig gennemslagskraft, mener hun. Senest har Ørsteds topchef, Mads Nipper, været en af de 12 topchefer, der er kommet med et klimaopråb til politikerne på Finans.dk.
 
”Når man gør det, og når man særligt gør det på tværs af brancher, er det et afsindigt stærkt signal, som giver det politiske niveau den tryghed og ballast, der gør, at de kan træffe de svære politiske beslutninger.”
 
Hvad er den største udfordring for virksomheder, når det gælder den politiske stillingtagen, oplever du?
 
”Mange virksomheder har en distance i forhold til at blande sig direkte i den politiske proces. Det kan der være mange gode grunde til. Det er også derfor, vi har interesseorganisationer, som kan være tydeligere i deres kommunikation,” siger Ingrid Reumert og tilføjer:
 
”Men jeg oplever, at man godt kan være en del af en politisk proces, hvis man gør det på en ordentlig og saglig facon, uden at det betyder, at man bliver taget til indtægt for politiske standpunkter. For det skal man være meget opmærksom på.”
 
De store linjer og politiske dagsordener er jo ofte båret af topchefen. Har du et råd, hvis man har en topchef, som ikke er så tilpas med det?
 
”CEO'en er ansigtet på virksomheden både udadtil og indadtil. De fleste ledere er bevidste om, at det ikke handler om dem personligt, men om virksomheden.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job