Grundfos er pressens bedste ven

Så er det her: årets PR Barometer fra Aalund. De danske journalister har talt, og vi har nu et klarere billede af, hvilke virksomheder der har styr på deres PR. Vi ved nu, hvem der er bedst til at interagere med medierne, og hvem medierne bedst kan lide at interagere med. Fem virksomheder skiller sig ud i årets undersøgelse, men særligt én har over tid vist sig konsekvent at imponere journalisterne. I det sidste halve årti har Grundfos altid været at finde i toppen af Aalunds PR Barometer; en stime, virksomheden fortsætter i år. Læs med, og se hele listen over årets vindere, samt hvilke virksomheder der over de sidste fem år har haft det bedste forhold til pressen.
Se listen over årets vindere af Aalunds PR Barometer. Hvilke virksomheder er pressens bedste venner?
Se listen over årets vindere af Aalunds PR Barometer. Hvilke virksomheder er pressens bedste venner?
Aalunds PR Barometer Business er en årlig undersøgelse, der går i dybden med danske journalisters opfattelse og bedømmelse af de største virksomheders interaktion med medierne. For 18. gang har Aalund, med udgangspunkt i ca. 250 journalisters besvarelser, dannet et komplet overblik over danske virksomheders forhold til pressen og dermed blotlagt de største PR-succeser i Danmark.
 
Barometeret er inddelt i fem kategorier, der hver især indgår som en del af et helhedsbillede af virksomhedernes PR-arbejde. Tilsammen giver kategorierne indsigt i, hvad den danske presse mener,  de forskellige virksomheder har af kvalitet i deres gensidige samarbejde. Kategorierne dækker over aktiv pressekontakt, generel pressekontakt, image, topledelsen og til sidst – en ny kategori – virksomhedens generelle ordentlighed.
 
Without further ado, lad os se på de respektive vindere af årets PR Barometer! 
 
Aktiv pressekontakt – Det kører som på skinner for DSB
De Danske Statsbaner, DSB, har haft et fremragende PR-år, i hvert fald når det kommer til forholdet med pressen. Danmarks journalister har samlet set, ud af alle virksomheder, været mest tilfredse med den primære pressekontakt fra DSB samt kvaliteten og relevansen af de historier DSB’s presseafdeling har leveret.
 
2019 har været et hæsblæsende år for DSB’s presseafdeling. Der har været utallige strejker, fyringer i administrationen, og så har man skullet håndtere den forfærdelig togulykke på Storebæltsbroen, der kostede otte mennesker livet. Det har været et år fyldt med krisekommunikation, og lige præcis dér er det vigtigt have et velfungerende forhold til pressen. Så hatten af for DSB.
 
Selv siger DSB’s kommunikationschef, Niels-Otto Fisker: “Det er vores oplevelse, at journalisterne i undersøgelsen kvitterer for, at DSB målrettet og løbende tilbyder nyttig viden og brugbare historier, der passer til de konkrete medier og den enkelte journalists behov. Det gælder positive såvel som kritiske historier om alt fra punktlighed og sporarbejder til regnskaber og passagertal. Vi har med andre ord en god dialog, hvor vi ikke udelukkende optræder som sælgere af ”corporate” varm luft.”
 
DSB’s kommunikationschef, Niels-Otto Fisker. Billedet er fra 2003. 
 
Derudover ligger DSB også nummer to i kategorien om den generelle pressekontakt. Overordnet må man derfor sige, at det har været et godt år for DSB, der for første gang i fem år kommer på listen over virksomheder i top-5.
 
Til det siger Niels-Otto Fisker: “For begge kategoriers vedkommende gælder det, at vi arbejder hurtigt og med respekt for journalisternes arbejdsvilkår og deadlines. Vi prioriterer historier, der handler om vores kerneydelse: drift og kundeservice. Der kan du få hurtigt svar fra os døgnet rundt – året rundt. Vi bliver ikke tøsefornærmede over kritik, men vi foretrækker, at kritikken kommer åbent og gennem hoveddøren. Så stiller vi op. Kodeordet for os er respekt for hinandens rolle og vilkår i det daglige arbejde.”
 
Generel pressekontakt – Rockwool har bygget nyt PR-hold, der varmer pressen 
Ingen har den samme forståelse for journalister som Rockwool. 2019 blev året, hvor Rockwool for første gang i fem år kom ind i varmen blandt pressens favoritter. Virksomheden topper nemlig listen i kategorien generel pressekontakt og vinder i hele fire ud af seks af kategoriens parametre.
 
Verdens førende producent af stenuldsprodukter mestrer altså mere end isolering af bygninger. Rockwool er ifølge undersøgelsen både den virksomhed, der er mest åben over for journalister; den, der svarer hurtigst på henvendelser – hvilket undertegnede kan bakke op om; den, der er bedst til at skaffe kontakt til relevante personer, og minsandten også den virksomhed, der har bedst forståelse for mediernes dagsrytme.
 
Rockwools flotte præstation kommer oven på en udskiftning i toppen af kommunikationsteamet. I 2017 snuppede virksomheden nemlig Vestas' pressechef Michael Zarin og gjorde ham til kommunikationsansvarlig. Og nu, næsten tre år senere, topper virksomheden listen.
 
Michael Zarin, kommunikationsansvarlig hos Rockwool.
 
Michael Zarin siger til Kommunikationsforum, at de både er stolte og ydmyge over for den anerkendelse, der ligger i at blive rated så højt af danske journalister. “Vi gør vores ypperste for at sætte os selv i journalisternes situation. Vi ved, at hurtige svar, der matcher det efterspurgte og i et tilpasset format, hjælper journalisterne med at udføre deres job og formidle korrekt, brugbar viden til deres læsere,” udtaler han.
 
Virksomhedens image – Danfoss udvikler powerbrand blandt pressen
For fjerde år i træk er Danfoss på listen over virksomheder med det bedste forhold til pressen, og for anden gang topper virksomheden listen i en kategori. I 2017 havde Danfoss’ topledelse det bedste forhold til pressen, og i år er Danfoss den virksomhed, de danske journalister har mest respekt for.
 
Image-kategorien er baseret på fire parametre, hvoraf Danfoss topper to af dem. Ifølge den danske presse er Danfoss den mest veldrevne og innovative/nyhedsskabende virksomhed i hele landet.
 
2019 har da også været et fremragende år for virksomheden. Trods global usikkerhed på markedet har Danfoss formået at vækste med hele 4 %. Og i en verden, hvor alle efterhånden leder efter bæredygtige løsninger, har Danfoss så sent som i går annonceret, at virksomheden er blevet valgt som leverandør af central teknologi til de millioner el- og hybridbiler, der i de kommende år skal produceres.
 
I en kategori med meget konkurrence kan man alligevel godt forstå, at den danske presse har vurderet Danfoss til at have det bedste image. Der er vist ingen tvivl om, at det er en veldreven innovativ og nyhedsskabende maskine i det danske erhvervsliv.
 
 
Kenth Kærhøg, kommunikationsdirektør hos Danfoss.
 
Til Kommunikationsforum skriver Kenth Kærhøg: ”Vi er selvfølgelig stolte og glade for den fornemme placering. Vi tager det som udtryk for at ikke bare vores kommunikationsindsats, men at hele Danfoss er på rette kurs. I virkeligheden har Danfoss aldrig været mere relevant end vi er netop nu. Hele verden er i gang med en grøn omstilling og overalt er der fokus på, hvordan vi kan nedbringe det globale CO2 udslip. Danfoss udvikler og producerer løsninger, som reducerer eller helt fjerner CO2 udledningen, og som er en del af fundamentet for den grønne omstilling og en fossilfri fremtid. De historier gør vi meget for at få fortalt, for der er et stort behov for at være konkret og anvise løsninger på klimaudfordringerne. Vi er stolte over, at vores virksomhed er med til at løse et globalt problem og ikke mindst til at gøre livet bedre og nemmere for mennesker over hele verden.”
 
Topledelse – Jyske Bank: Historien om en bank, der toppede en PR-liste
2019 har været et ekstremt dårligt år for de danske bankers image. Først historien om hvidvaskning, så de store gyldne håndtryk, og oven i det involveringen i sagen om udbytteskat. Langt fra alle banker har været involverede, men alle disse sager har tilsammen kastet en lang skygge over bankverdenen. Men alligevel ser vi Jyske Bank på toppen af en PR-kategori – helt uden overhovedet at have en presseafdeling. Banken vinder sikkert kategorien om pressens forhold til virksomhedens topledelse.
 
Erik Qvirin Hansen, direktør for kommunikation og marketing i Jyske Bank.
 
Erik Qvirin Hansen siger således til Kommunikationsforum: “Vi har ikke en presseafdeling, og måske er det netop en af forklaringerne på, at vi ligger så godt. Vi bestræber os på, at topledelsen – og ofte den ordførende direktør – er tilgængelig og kan besvare journalistforespørgsler samt stille op til interview, også med kort varsel, når kalenderen tillader det. Desuden er det nemt at komme til at tale direkte med vores ledere og specialister, når der er tale om konkrete faglige spørgsmål.”
 
Jyske Banks topledelse har ifølge de danske journalister den bedste evne til at kommunikere med pressen, til at være tilgængelige og til at bidrage positivt til profilering. Det eneste parameter i kategorien, hvor banken ikke topper listen, er topledelsens troværdighed.
 
Ordentlighed – Der er ingen så samfundsansvarlige som Grundfos
I dette års undersøgelse har Aalund inkluderet en ny kategori: ordentlighed. Her har den danske presse vurderet Grundfos til at toppe listen. Ifølge de danske journalister er Grundfos den mest ansvarlige virksomhed ud fra et socialt og samfundsmæssigt samt klima- og miljømæssigt perspektiv.
 
Når det kommer til klima og miljø har Grundfos, verdens største pumpeproducent, bl.a. i 2019 lanceret en ny strategi, der frem mod år 2025 skal være med til at reducere vandforbrug og CO2-aftrykket med 50 procent i forhold til virksomhedens forbrug i 2008. Grundfos har med andre ord været en af de danske virksomheder, der har taget teten på klimaområdet.
 
Derudover har Grundfos i det seneste år fejret 50-året for at drive virksomhed med social ansvar. Med det henvises der til, at det nu er mere end 50 år siden, at Grundfos var den første private virksomhed i Danmark til at oprette et beskyttet værksted. Fejringen fandt sted i Grundfos’ afdelinger overalt i verden og satte dermed to streger under virksomhedens lange engagement med socialt og samfundsmæssigt ansvar.
 
Peter Trillingsgaard er ny i Grundfos. Han tiltrådte den 1. juni 2019 og kom fra et tidligere job som Vice President i LEGO, hvor han var i 14 år.
 
Peter Trillingsgaard, Group Vice President i Grundfos, skriver til Kommunikationsforum: ”Vi er meget stolte over at ligge øverst i netop den kategori. Ordentlighed, social ansvarlighed og bæredygtighed er afgørende værdier for os og vi mener, at vi har et stort ansvar i forhold til at vise at virksomheder både kan og skal tage ansvar. Og så er det jo heller ikke nyt for os. Vi har igennem snart 75 år taget det ansvar på os og vi har tænkt os at fortsætte med at være aktive, måske endda aktivistiske”.
 
Grundfos har haft et konsekvent godt forhold til pressen
Vi har set på årets vindere, men hvilke virksomheder har konsekvent været at finde i toppen af Aalunds PR Barometer? Hvem har haft et godt forhold til pressen ikke bare i år, men i de sidste fem år?
 
Vi har samlet en komplet liste over alle virksomhederne, der i de sidste fem år har været at finde i top-5 i en af Aalunds kategorier. Det samlede billede af pressens forhold med de største virksomheder over det sidste halve årti. Særligt én virksomhed skiller sig ud: Grundfos.
 
 
 
Over de sidste fem år har Grundfos permanent været at finde i toppen af Aalunds PR Barometer. Det er blevet til hele 14 top-5-placeringer i en af kategorierne. Grundfos har altså konsekvent fastholdt et godt og stabilt forhold til den danske presse.
 
Til de flotte præstationer over flere år skriver Peter Trillingsgaard til Kommunikationsforum, ”Vi gør en dyd ud af at have et tæt forhold med pressen. Vi ønsker, at være en åben virksomhed der tager del i samfundsdebatten og vi ønsker, at kommunikere både succeserne og de svære beslutninger. Det tror vi på er det rigtige. Det har mine forgængere været fantastisk dygtige til at håndtere og jeg håber, at jeg kan bære stafetten videre. Heldigvis er vi et stærkt team, som gør det helt fantastisk og derved gør mit arbejde nemt”.
 
Dog er det LEGO, der flest gange har vundet en af Aalunds kategorier. Ud af ni top-5-placeringer (næstflest) har LEGO vundet hele fem gange. Fra 2015 til 2018 var LEGO hvert år den virksomhed, den danske presse vurderede til at have det bedste image. I år er LEGO faldet til en 4.-plads i kategorien, men bliver stadig vurderet af de danske journalister til at have det bedste omdømme.
 
Jonas Søndergaard, der er pressechef i LEGO, skriver til Kommunikationsforum: “At have gode relationer til dansk presse er meget vigtigt for LEGO-koncernen, og vi er rigtig glade for år efter år at blive anerkendt for vores omdømme og gode medierelationer. LEGO-brandet har jo et stærkt globalt image, og det er et privilegium at have det som afsæt i vores relationer med omverden og ikke mindst medierne. Med mængden af pressehenvendelser kan det være svært at imødekomme alle forespørgsler, men vi forsøger altid at forstå journalisters behov og indgå positivt og fleksibelt i alle relationer.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også