Og 2015's bedste k-speciale er...

'Specialeprisen' kulminerer hvert år i en stor prisuddeling, hvor alle de nominerede bliver hyldet og vinderne kåres. Og 'Specialeprisen'15' var ingen undtagelse. Der var rød løber, spændte k-kandidater, nedbidte negle, fest og fejring. I går rullede vi den røde løber ud for Danmarks dygtigste k-kandidater, da vi overrakte Specialeprisen for femte gang. Læs her, hvem der løb med titlen, æren og de 10.000 kr.
Med 61 skarpe, nytænkende og velskrevne specialer siger det sig selv, at det var sin sag at finde vinderen af Specialeprisen 2015. Ud af otte nominerede kårede vi i går første-, anden- og tredjepladsen – og ’Publikumsprisen’ - ved en fornem prisuddeling.
 
#Specialeprisen på Instagram.
 
Det er spot on!
Førstepladsen, 10.000 kr. og titlen 'årets k-speciale' gik til Mathilde Ramsdal Tavenard og Karina Kjær med specialet 'Social valuta: Når relationer bliver betalingsmiddel'. Som forbrugere bliver vi og vores købekraft ikke længere alene målt på antallet af kroner på bankbogen, men også i stigende grad på antallet af følgere og venner på vores sociale platforme. Der er altså opstået et ganske nyt betalingsmiddel – en valuta udsprunget af ideen om værdibegrebet social kapital. Specialet undersøger, hvordan værdien genereres og anvendes fra et forbrugerperspektiv, og hvilken indvirkning det har på eksisterende forbrugsmønstre.
 
Om specialet sagde juryen blandt andet: ”Interessant og relevant problemstilling. Det er spot on! Specialet giver læseren konkret viden og leverer et originalt bidrag til forståelsen af et nyt fænomen på de sociale medier. Velskrevet, veludført og en velfortjent vinder”.
 
Specialet skiller sig ud ved at skabe et eksemplarisk teoretisk overblik, og specialet formår gennem de 136 sider at bygge et stærkt og solidt argument op – afsnit for afsnit. Det er et veludført, klassisk speciale, hvor særligt sidste del af specialet har et højt fagligt og akademisk niveau. Juryen savner dog, at specialet er mere praktisk-orienteret i tilgangen og eksemplificerer, hvordan specialet bidrager med et nyt perspektiv på forbrug.
 
De to vindere af årets specialepris 2015, Matilde Ramsdal Tavenard og Karina Kjær. Til venstre stifter og bestyrelsesformand for Kforum, Jesper Højberg. Helt til højre: Jurymedlem og chefredaktør for Kforum, Timme Bisgaard Munk. Foto: Adam Garf
 
Innovativ, relevant og interessant andenplads
Andenpladsen gik til Rie Grønbeck Bing, Malte Lebahn og Nicolaj Harbo Christiansen med specialet 'Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne'. Specialet tager udgangspunkt i, at hospitalsinfektioner er et af de mest komplekse og omsiggribende problemer på vores hospitaler i dag, hvor hver tiende patient ender med en hospitalserhvervet infektion. Specialet undersøger løsninger, der griber fat i grundlæggende kommunikations- og organisationsformer på hospitalerne.
 
Om specialet sagde juryen: ”Det er et fremragende projekt, og for kommunikationspraktikeren er det yderst relevant. Selvom specialet ikke lægger direkte op til, at metoderne og resultaterne kan benyttes af PR- og kommunikationsfolk, bringer det relevante og spændende fund til bordet. Specialets emne er utraditionelt, modigt og meget relevant, og specialet er på en og samme tid både virkelighedsnært og akademisk". 
 
Specialet er baseret på et kæmpemæssigt og grundigt arbejde med mange væsentlige perspektiver. Specialet er lækkert layoutet med egne modeller, der sammen med specialets velskrevne indhold gør læsningen til en fornøjelse. Specialets metodiske tilgang er velfunderet og gennemført, men juryen efterlyser kommunikationsvinklen i problemformuleringen, ligesom at specialet med fordel kunne have benytte sig af mere kommunikationsfaglig litteratur. 
 
2. pladsen gik til et innovativt speciale om kommunikation om håndhygiejne: Rie Grønbeck Bing, Malte Lebahn og Nicolaj Harbo Christiansen. Foto: Adam Garf
 
En modig og nytænkende tredjeplads
Tredjepladsen i årets specialepris gik til Anita Lykke Klasen med specialet 'The Social Fix - The Role of Dopamine in Social Media Interaction & CRM'. Sociale medier kan være en tidsrøver, men der er ingen videnskabelige beviser på, at de kan skabe afhængighed. Alligevel er der inden for de sidste par år opstået en formodning om, at brugen af sociale medier er dopaminstimulerende. Specialet undersøger, hvordan denne stimulerede adfærd kan bruges af virksomheder til relationsskabelse på SoMe. 
 
Om specialet sagde juryen: "Det er frækt og spændende! Specialet er smukt formidlet, og brugen af illustrationer skaber overblik og struktur. Emnet er modigt, relevant og aktuelt og specialet integrerer på en overbevisende måde forskellige fagligheder og binder bro mellem to videnskaber”.
 
Juryen karakteriserer særligt specialet som modigt og nytænkende, da det forholder sig til et umodent felt og bidrager med spændende muligheder og perspektiver. Juryen hæfter sig især ved specialets innovative metodiske tilgang og stærke litteratur-review, men savner kobling mellem metode og teori, og at specialet forholder sig mere praktisk til, hvordan resultaterne kan bidrage i kommunikationsfaglige sammenhænge.
 
 
Fra venstre Timme Bisgaard Munk og vinderen af 3. pladsen Anita Lykke Klausen. Foto: Adam Garf
 
Publikumsprisen
For anden gang har vi givet publikum en stemme og har ladet dem beslutte, hvilket af de otte nominerede specialer, de mente skulle løbe med sejren. Publikumsprisen gik til Stine Lundov og Sarah Tarp Logis og specialet ’The Rise of the Empowered Consumer’. Med hjemmesider som Trustpilot, Facebook og Tripadvisor har forbrugere fået et utal af muligheder for at udtrykke og dele deres oplevelser og holdninger til brands, og specialet undersøger, hvordan nutidens magtfulde forbrugere påvirker, hvordan virksomheder skal tilgå kommunikation.
 
Publikums favoritter Stine Lundov og Sarah Tarp Logis. Foto: Adam Garf
 
Sociale medier, digitalisering og deleøkonomi
Hos Kforum er vi hvert år imponerede over de specialer, vi får i hænderne. Den kommunikationsfaglige vinkel er bred, og specialeemnerne spændende og nytænkende, hvilket årets 61 specialer klart vidner om. Specialerne har handlet om så forskellige emner som: SMS-marketing, træningsblogs, cookies og privatliv på internettet, cykelsports-sponsorater, studieliv på Instagram, online streaming, podcast, wearables, klart og tydeligt sprog, autenciteten på sociale medier, nudging og manipulation, mad-kommunikation, storytelling i reklamekampagner, AirBnb, Gomore, User Experience … og meget, meget mere.
 
 
Mellem 70 og 80 studerende var mødt op for at heppe på deres favoritter. Foto: Adam Garf
 
Fra k-speciale til k-job
Som optakt til selve prisoverrækkelsen havde vi i år fået sidste års vindere af 'Specialeprisen' til at dele ud af deres erfaringer om rejsen fra specialeskriveriet til arbejdslivet. Julie Elina Johnsen og Julie Cornett gjorde os alle klogere på, hvordan man skriver et speciale, som ikke kun får ros i den akademiske verden, men også blandt praktikere, og de delte ud af deres erfaring med at lande det første job. 
 
 
Sidste års vindere af 'Specialeprisen', Julie Elina Johnsen og Julie Cornett, kom med gode råd til jobsøgning for dimittender. Foto: Adam Garf
 
Det er femte år i træk, Specialeprisen løber af stablen. Og det er takket være alle jer dygtige specialeskrivere derude, at vi år efter år får udvidet vores kommunikationsfaglige horisont og får den sidste nye viden om kommunikation fra et hav af kommunikationsstuderende landet over. Herfra skal lyde et stort tillykke til årets vindere og en kæmpe tak til alle jer, som har været med i konkurrencen.
 
Foto: Adam Garf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også