Kommuner får profiler på kontroversiel platform

Nye profiler på det mest populære sociale medie for unge skal understøtte kommunerns strategiske mål, fortæller to kommunikationschefer.
Datasikkerhed har været en vigtig overvejelse for to kommuner, der lancerer profiler på populært socialt medie. Grafik: Alexander Nordahl Jensen
Datasikkerhed har været en vigtig overvejelse for to kommuner, der lancerer profiler på populært socialt medie. Grafik: Alexander Nordahl Jensen
TikTok og kommunal kommunikation lyder umiddelbart som hinandens modsætninger. Alligevel gør to danske kommuner nu forsøget med at bryde igennem til de yngre målgrupper på det populære sociale medie.
 
Viborg Kommune lancerede sin TikTok-profil denne uge, med 28 følgere i skrivende stund, mens Helsingør Kommune går live med sin profil i begyndelsen af det nye år.
 
Et levende lokalmiljø, hvor man har lyst til at blive boende eller flytte tilbage til, flere unge i uddannelse og flere ansøgere til børne- og ældreområdet er nogle af de mål, de to kommuner har med at gå på TikTok.
 

Datasikkerhed vejer tungt

Men det er ikke risikofrit. I TikToks tilfælde fremhæves det kinesiske moderselskab Bytedance jævnligt som en sikkerhedsrisiko i forhold til brugernes data. 
 
”Datasikkerhed er den største barriere, der har været for os i forhold til at komme på TikTok. Det skal vi være meget opmærksomme på,” siger Rune Jungberg Pedersen, kommunikationschef i Viborg Kommune.
 
Kommunens første TikTok gik live i mandags med Rune Jungberg Pedersen og en af hans kollegaer som medvirkende.
 
 
@viborgkommune #viborg #viborgkommune #chefen ♬ Made You Look - Meghan Trainor
 
 
 
Overvågning og datasikkerhed er en problematik, som også er aktuel på de andre sociale medieplatforme, som kommunen bruger. Derfor har man en vis erfaring med det, fortæller Rune Jungberg Pedersen.
 
Samme pointe har Martin Deichmann, kommunikationschef i Helsingør Kommune, som arbejder på at lancere en TikTok-profil i begyndelsen af det nye år. Her er man i forvejen på Facebook og Instagram.
 
”Vi er ikke ligeglade med, om hverken kinesere eller amerikanere overvåger os, men vi regner med, at vi fortsat kan styre ud fra de forsigtighedsprincipper, vi altid har haft,” siger Martin Deichmann.
 
Det gælder især i forhold til GDPR-reglerne, der kræver tilsagn fra borgere, der optræder på skrift, video eller billeder i det materiale, kommunen deler.
 

Når ikke de unge via traditionelle kanaler

Begge kommuner har opvejet gevinsterne op mod risiciene.
 
”Det er vigtigt, at vi kan komme i kontakt med de unge, for som kommune skal vi være relevant for alle borgere. Vi er også på Facebook og andre platforme for at nå de borgere, som ikke læser det lokale dagblad eller vores hjemmeside,” fortæller Rune Jung Pedersen.
 
Datasikkerheden er ikke det, der bekymrer Martin Deichmann mest, når det gælder TikTok.
 
”Det er et socialt medie, der føles som fremmed land, når man har passeret 40 år. Jeg kender det jo mest for de irriterende lyde, der kommer fra ungernes telefoner på bagsædet af bilen,” siger han.
 
Alligevel er ideen om at få Helsingør Kommune på TikTok vokset på ham.
 
”TikToks udviklingskurve minder meget om Facebooks, der begyndte med de unge, men hvor aldersgrænsen flytter sig opad og i dag henvender sig mest til os halvgamle. Vi har svært ved at finde vej til de helt unge og dem der for nyligt er blevet voksne, så vi vil ikke gå glip af at etablere os på en platform, hvor de er,” fortæller Martin Deichmann.
 

TikTok skal understøtte strategiske k-mål

Efter folkeskolen er de unge nemlig stort set ”ude af de kommunale hænder”, indtil de får børn og har brug for blandt andet kommunale vuggestuer. Derfor er det svært at nå dem med budskaber, fortæller Martin Deichmann.
 
”Der er to primære ting i vores vision, som TikTok rimer godt på. Dels ønsker vi at vise Helsingør som et levende sted døgnet rundt, hvor man har lyst til at være, dels vil vi gerne påvirke flere unge til at uddanne sig og ikke mindst vælge nogle af vores lokale uddannelsessteder.”
 
Derudover har kommunen også et rekrutteringsformål. 
 
”Vi ser for os, at der må være nogle i TikTok-målgruppen, som kunne være interesseret i de ledige job vi har på ældre- og børneområdet.”
 
Samme forventning har Rune Jung Pedersen.
 
”Det er en udfordring at finde sosu-elever, så det er en af årsagerne til, at vi gerne vil have fat i en yngre målgruppe. Men der er også meget af vores kommunikation, som er relevant for dem; det kunne for eksempel være information om, hvordan man stemmer,” siger han og tilføjer:
 
”Der er mange muligheder; det er bare vigtigt at kommunikere på mediets præmisser.”
 

K-chefer føler sig ikke selv hjemme på TikTok

Af samme grund har begge kommuner valgt at alliere sig med yngre kræfter.
 
”Jeg er selv smågammel, så jeg har yngre kollegaer, som står for projektet, og jeg lytter meget til, hvad de siger. Det vigtigste, for at det kommer til at lykkes, er nok at sige ja til nogle, som man måske ikke selv helt forstår, men som giver mening for målgruppen,” siger Rune Jung Pedersen. 
 
Martin Deichmann og hans kommunikationsteam blev også hurtigt klar over, at de ikke ville være de rette til at stå bag TikTok-profilen.
 
”Ingen af os føler os rigtigt hjemme på TikTok, så vi har brug for aktive brugere, der synes, det er sjovt, og forstår, hvad der trender.”
 
Martin Deichmann er derfor i øjeblikket ved at ansætte to unge studentermedhjælpere, der skal få og udføre TikTok-ideerne i samarbejde med kommunikationsafdelingen. Selvom den kommer til at sætte nogle retningslinjer og rammer, får de unge "i høj grad selv nøglerne til kontoen”. 
 

Kommer ikke til "at vælte sig i likes og reach"

Hvad skal få de unge til at følge Helsingør Kommune på TikTok?
 
”Vi vil vise Helsingør som et fedt sted at være og appellere til det lokalpatriotiske og hjemstavnsånden, så de unge får lyst at følge kommunen på samme måde, som de måske stadig følger deres gymnasium, selvom de er gået ud," siger han og fortsætter:
 
"Hvis de taler pænt om Helsingør, så vender andre måske også blikket denne her vej, så de har lyst til at besøge kommunen eller at bosætte sig her.”
 
Derudover skal de unge følge kommunen af den simple grund, at det er sjovt.
 
"Vi er selvfølgelig ikke blinde for at indhold på TikTok også skal have en underholdningsværdi. Det skal både være sjovt og informativt at følge os." 
 
I første omgang vil Martin Deichmann måle effekten i form af reaktioner på opslagene. 
 
"Vi ved godt, at vi ikke kommer til at vælte os i likes og reach i første hug; det tager noget tid. Så vi opstiller først mere håndfaste mål hen ad vejen," siger han. 
 
Kforum har kontaktet Datatilsynet for en kommentar. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job