Vidunderlige Volunteer Advocacy
Medarbejdere og frivillige som ambassadører på sociale medier

Skrevet af

Signe Kaliszan Hansen

1 artikler

0 indlæg

Anna Kronborg Haar

1 artikler

0 indlæg

I specialet undersøges Røde Kors Hovedstadens succesfulde implementering af Employee Advocacy. Herfra udvikles begrebet Volunteer Advocacy, som beskriver de frivillige som ambassadører for organisationen på de sociale medier. Bliv klogere på, hvad du kan bruge det til i din organisation.

 
Vi vil hellere lytte til rigtige mennesker
Employee Advocacy er relevant for alle virksomheder og organisationer uanset budget. Det kræver nemlig ikke, at man investerer i en smart online platform til at tracke resultaterne. Vi vil nemlig helst høre på, hvad vennen eller kollegaen har at sige, end på hvad virksomhedens og organisationens profil prøver at fange vores opmærksomhed med.
 
 
I den evige kamp mod SoMe-giganternes skiftende algoritmer kan den bedste plan for din organisation derfor være at få dine medarbejdere og frivillige aktiveret til at være ambassadører og hjælpe med at udbrede budskabet på de sociale medier. Det bekræfter medarbejder A i Røde Kors Hovedstaden (alle interviewede medarbejdere og frivillige er anonymiseret):
 
Det er jo i hvert fald interessant, at jeg selv har sagt, jeg hellere, eller oftere, liker mine kollegers opslag end Røde Kors Hovedstadens opslag. Jeg tror faktisk, at man er mere interesseret i personerne”.

 
Flere fordele end ulemper
Alt i alt er der flere fordele end ulemper ved at få sine frivillige til at fortælle om organisationen på de sociale medier. De frivillige får mulighed for at udtrykke sig - og promovere sig selv, som frivillig C i Røde Kors Hovedstaden fortæller: “Så promoverer man sig jo også selv i en positiv retning. Så det er jo også lidt af selviskog egoistiskgrunde, man jo også gør det”. Organisationen får markant øget reach, men mister til gengæld den fulde kontrol med det budskab, der kommer ud. Men ærligt talt havde du jo ikke kontrol over dette alligevel, så det er rimelig meget en win-win situation, som man siger.
 

.. Men hvilken platform skal i så vælge?
Svaret er: Ikke nogen. Forstået på den måde, at så længe jeres målgruppe eller frivillige er på den, er det en god platform til Volunteer Advocacy. Derfor skal de selv bestemme, hvilken platform de helst vil bruge, også selvom det bliver sværere at måle på tværs af sociale medier.

 

Specialet er skrevet af Anna Kronborg Haar og Signe Kaliszan Hansen ved Kommunikation på Roskilde Universitet og blev bedømt til karakteren 7.

 

Giv din stemme

10 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

70 JOB

Digital kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.