Vi stirrer os blind på åbninger og klik
Nyhedsbrevet er mere end kliks

Mette Hertzmann, partner og ejer af Symbiotisk samt kursusholder i nyhedsbreve på Kforum, stiller skarpt på nyhedsbrevets egentlige formål. Foto: Getty Images

Skrevet af
Nyhedsbreve er fremtidens middel til at lade folk vide, hvad der sker i din virksomhed. Men Apple og andre er ved at gøre det mere besværligt at tracke nyhedsbreve. Derfor er det særligt vigtigt nu, at vi lærer, at kliks- og åbningsrater ikke er det eneste der tæller, når vi taler nyhedsbreve.
Er en god åbningsrate en succes? Eller en god klikrate? Nej, ikke nødvendigvis.
Får du solgt noget? Får du tilmeldinger? Bliver dit whitepaper downloadet? Det er vigtigere.
 
Det er ingen hemmelighed, at det er blevet sværere at tracke på nyhedsbreve. Apple har startet med at gøre det hele mere besværligt, og i w-branchen forventer man, at andre følger trop.
 
I min optik er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. Dødærgerligt, ja. Men det tvinger virksomheder og nyhedsbrevsansvarlige til at finde ud af, hvad de egentlig vil opnå.
Og i sidste ende vil det give nyhedsbrevsmodtagere bedre nyhedsbreve.
 

Det er nemt at lave nyhedsbreve

 
Det er ingen hemmelighed, at nyhedsbreve virker. Faktisk skal der ikke ret meget til, før de virker.
 
Det kræver “blot”, at vi har styr på følgende:
  1. En god nyhedsbrevstilmelding, der forventningsafstemmer og indeholder værdi for modtageren
  2. En skimbar nyhedsbrevsskabelon med godt indhold og stærke calls-to-action
  3. En hjemmeside eller landingpage, der kan sikre, at kunden kommer ind i det flow, som man har forudbestemt, så den besøgende gør det, man gerne vil have dem til.
 
Basalt set fokuserer en succesfuld nyhedsbrevsredaktør som minimum på tre slags konverteringer:
 
  1. Konvertering i form af en åbning
  2. Konvertering i form af et klik i nyhedsbrevet
  3. Konvertering af formålet på en landingpage.
 
Men når nyhedsbrevet virker så godt med minimal indsats, bliver vi ofte lidt dovne. I praksis betyder det, at redaktørerne ofte har styr på punkt 1 og 2, men nedprioriterer eller glemmer nummer 3. Vi måler fejlagtigt succes ud fra konverteringer i form af åbnings- og klikrater.
 
Åbnings- og klikrater er blevet krykker, så vi ikke rigtig behøver at finde ud af, hvordan vi ellers skal definere succes.
 
Fokus skal være på strategien – ikke på teknologien bag.
 

Back to basics

 
Vi skal tilbage til den overordnede strategi: Hvad vil du have ud af det enkelte nyhedsbrev? Og find så ud af, hvilke greb du skal bruge for at nå derhen.
Glem den store 100 siders nyhedsbrevsstrategi, der alligevel står i et ringbind, som aldrig bliver åbnet, men sørg som minimum for, at teamet er enige om nedenstående:
 
  • Primært formål
    • Hvad vil I med nyhedsbrevet?
  • Definition af målgruppen
    • Hvem vil I henvende jer til, og hvilke data skal der bruges?
  • Beskrivelse af det, der skal “sælges”
    • Hvad vil I have folk til, og hvad skal konverteres?
  • Key Performance Indicators
    • Hvordan måler I, om det virker, og hvad er succes?
  • Udsendelsesfrekvens
    • Hvornår skal det sendes ud, og hvad har I ressourcer til?

 

Hick’s Law – for mange valg gør det sværere at vælge

 
Jeg indledte med at fortælle, at man ikke skal stirre sig blind på åbnings- og klikrater.
Men det betyder jo ikke, at det ikke er vigtigt at få folk til at åbne og klikke for uden det, er nyhedsbrevet ikke meget værd.
 
En af de største faldgruber, jeg ser, er, at nyhedsbrevet er for uoverskuelig med for mange valg, man ikke umiddelbart kan skelne fra hinanden.
 
 
“The time it takes to make a decision increases with the number and complexity of choices.” – William Edmund Hick/Hick’s Law
 
 
Hvis en person bliver præsenteret for for mange valgmuligheder, er det faktisk mindre sandsynligt, at han eller hun vælger/køber noget – altså klikker i nyhedsbrevet. For mange valg lammer modtageren, især når man ikke kan skimme nyhedsbrevet.
 
Se disse to nyhedsbrevsskabeloner
 
 
 
 
Her står det klart, at for mange valg lammer modtageren. Skabelonen med den ene “nyhed” uden de tre ekstra kolonner opnåede en 42 % stigning i klikrate.
 
 
Til sidst: Husk at fokusere på formålet. Hvad vil du have modtageren til at gøre? Når du ved det, så hjælp modtageren med at gøre det.
 
 
God arbejdslyst!
 
 
Vil du lære mere om nyhedsbrevet, kan du komme til Mette Hertzmanns kursus om nyhedsbrevet, som afholdes til januar. 

Relaterede artikler

Fem gode nyhedsbreve, du kan lære noget af - Om man synes, at et nyhedsbrev er godt eller ej, er fuldstændig subjektivt. Derfor er det ikke alle, der vil synes, at e...
Dit nyhedsbrev skal være litteratur - Hvad nu, hvis skønlitteratur ikke blot var forvist til ferier og i hverdagen forbundet med en dårlig samvittighed over b...
Det succesfulde nyhedsbrev - Om man synes, at et nyhedsbrev er godt eller ej, er fuldstændig subjektivt. Derfor er det ikke alle, der vil synes, at e...
Sådan får I 130.000 læsere på jeres nyhedsbrev - For tre år siden fik Brian Pabst og Susanne Fasting opgaven med at forvandle et støvet organisationsblad til et nyhedsbr...

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

58 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.