Lige nu oplever vi, at tid og koordinering kan være mere elastisk og fleksibel. At vi godt kan samarbejde digitalt forskudt i tid. Altså, at en arbejdsdag kan gøres til et frit selvledet og -tilrettelagt projekt. Det er denne empowerment-oplevelse, arbejdsform og teknologiske mulighed, flere og flere ser som et gigantisk plus. Asynkront når-som-helst-arbejde kan ifølge Marc Lebre, en af fænomenets tilhængere, defineres som:
“Asynchronous (async) work is a way for workers to organize the order in which tasks are executed to align with their own timetable. In asynchronous work, communication is not expected to be immediate, meaning workers can fine-tune work to reduce pressure on themselves and their colleagues.. ..Asynchronous work refers to the practice of working on a team that does not require all members to be online simultaneously. When you work asynchronously, individuals can maximize their productivity without waiting for others to complete tasks. The key to asynchronous work is creating processes that allow employees to work autonomously and providing employees with the trust they need to do so.”
“Async communication is about allowing team members to “consume and respond to messages on their own time instead of on the sender’s schedule.” The goal isn’t to eliminate face-to-face interaction entirely. We need human connection, and meetings and other real-time chat are valuable in certain situations. The problem is that communication has been prioritized over focused work. An async-first approach aims to rebalance the equation, so that written communication is the default, meetings are more purposeful, and team members can work on a schedule that’s best for them.”
"Remote and especially async work is an important option, but not a great fit for everyone; it is a mode of work that has trade-offs. Advantages to working asynchronously include the ability to set aside time for deep thinking. When the expectation of an immediate response is removed, people are able to focus on their work for long periods of time while scheduling times of the day to reply to colleagues”
Asynkron = flere små personlige miniopgaver
Når modtageren bestemmer hastighed, medie og målet
At lykkes godt med asynkront arbejde er altså en kæmpe opgave. Det er også en mentalitetsændring, hvor alle indstiller sig på, at vi ikke får et svar eller en besked fra de andre kollegaer, når det passer os, med den hastighed, vi kræver. Vi skal altså tænke nyt i medievalg og budskab 100 % på modtagerens præmisser. Vi skal her være ekstremt sensitive over for andres kalender, selvtilrettelæggelse og opgaver. Her kan små personlige videohilsner være et oplagt asynkront alternativ, som også Google Docs øger fleksibiliteten, når man skriver sammen og indordner sig andres tid.
“In an asynchronous-first workplace, rather than calling a colleague only to talk at them—to provide instructions, for example—people send short videos incorporating slides or interactive effects, meant to give their message more personality. (It’s much easier to read the tone of a video or audio message, compared to text or email messages.) Back-to-back Zoom calls are unheard of and no one cares when you work—or when you swim, for that matter—as long as assignments get done. Live in-person, phone, or video conversations are reserved for only a handful of situations. “Async” work gives people more autonomy, and asks everyone to rediscover the virtue of patience.” Lila MacLellan, Quartz Forecast
Alle svagheder ved asynkron: fra asocial til grænseløst arbejde 2.0
Asynkront arbejde er ikke en magisk løsning. Pandemien har lært os at se muligheder, men vi har også oplevet frustrationen ved ikke at kunne koordinere arbejdet godt nok, fordi folk var umulige at få fat i på hjemmekontoret. Asynkron bliver her et flot ord for afbrudt arbejde og kuldsejlet digitalt samarbejde.
At medarbejderne selv kan tilrettelægge deres tid, skaber ubetinget større arbejdsglæde som frigørelse, men også større isolation. Mange mennesker oplever kun tid som værdifuld, når de bruger den sammen med andre mennesker. Altså, kvalitetstid er synkron kontakttid mellem mennesker. Et illustrativt eksempel er familier, hvor asynkrone kalendere i familien giver os følelsen af at have travlt og miste kontakten, fordi vi ikke har fri samtidig.
En anden svaghed er, at det asynkrone workflow kan medføre en usund bias mod individuelle opgaver og skabe manglende socialt tilhørsforhold på arbejdspladsen, når den fysiske kontakt er væk. Svagheden her er, at fællesopgaver nedprioriteres. Nogle kritikere frygter, at man misser kreative brainstorm sessions, som kun kan vokse ud af det magiske fysiske møde mellem mennesker, hvilket dog er omdiskuteret blandt organisationsforskere.
Asynkron kan også blot blive et nyt positivt ord for det grænseløse arbejde, hvor du altid kan tilvælge at arbejde mere. Her bliver selvtilrettelæggelse og selvledelse en tung byrde mere end en frisættelse. Nogle medarbejdere har også svært ved at finde motivationen dag efter dag i deres nye asynkrone isolation og selvledelse. De savner tydeligvis det kollegiale fællesskab, hvilket svækker gejst og engagement. Folk går jo ikke kun på arbejde for at arbejde – de går også på arbejde, fordi det er identitetsskabende, udviklende og socialt. Alle kvaliteter, man skal passe på ikke forsvinder i det asynkrone.
Asynkron selvledelse kræver ikke mindre, men mere organisering og ledelse. Uden stram styring kan den nye arbejdsform medføre kaos, ineffektivitet og ikke mindst opløsning af arbejdspladsen som socialt fællesskab.
Hvordan løser du de problemer, asynkront arbejde skaber, og udnytter styrkerne?
Skal disse sociale problemer undgås og bekæmpes, er reglerne for godt asynkront arbejde ganske simple: Hvis det er tidskritisk: realtime synkront. Alt med følelser, konflikter og menneskelig kontakt: fysisk synkront. Alt med kognitive opgaver: online asynkront. Denne vigtige skelnen kan fremstilles på følgende måde, hvor synkrone møder sættes over for de asynkrone:
Når-som-helst versus lige-her-og-nu-sammen
Det asynkrotiske rod
“However, I’m wondering what the cost of it is. Specifically, I wonder if conducting business in an asynchronish environment simply turns every minute into an opportunity for conversation, essentially “meeting-izing” the entire workday...There’s also a subtle side effect to asynchronish business, and that is its effect on the decision making process. When work gets done over email, there’s a general expectation of a response buffer of at least an hour or two."
Kilde: Getty Images.
The Async Age: Metaverset vil skabe den asynkrone virtuelle tvilling
Den aktuelle udvikling af det virtuelle metavers vil blot forstærke denne tendens. I disse virtuelle verdener vil ikke blot vores ansigt, men vores krop kunne være asynkront til stede som en asynkron virtuel tvilling eller robotspøgelse af os selv. Alt sammen en klar indikation af vejen ind i The Async Age, hvor asynkron vil være den aprioriske væren, hvor det i tidligere tider var dens synkrone fysiske modsætning, som dominerede. Det er dog ikke et enten-eller, men et både-og. Opgaven lige nu er, hvordan vi kombinerer det synkrone og det asynkrone, så vi får et bedre arbejdsliv. Hvis det lykkes, kunne det blive en af pandemiens få positive overraskelser.
Ja tak til nej tak til always on, always real-time væren i verden
COVID-19 har fået os til at stille spørgsmål ved vores always on, always real-time væren i verden. En mere asynkron arbejdsform ville også betyde, at vi bruger mindre energi på unødvendige face-to-face-møder. En velsignelse forskudt i tid og rum beskrevet her mange timer og dage, før du læser det netop nu og her. Når som helst slår tydeligvis hvor som helst.
Læs mere her om asynkront arbejde
(BBC)
The Art of Async: The Remote Guide to Team Communication: The tools, systems, & policies remote teams use to collaborate effectively.