Værd at vise

Vi samler hver uge visualiseringer af kommunikation, som er værd at vise og dele. Nogle er visuelle kommentarer til aktuelle historier, og andre er nye visualiseringer af fagets store, evige spørgsmål. Fælles for dem er, at de gør os klogere på vores fag og samtid. Kort sagt, vi samler, hvad der er værd at vise lige nu.
Under 1 ud af 100 virksomheder bliver en unicorn. Hårde odds at slå for en iværksætter, som drømmer om at blive meget rig meget hurtigt. Kilde: CB Insights.
Under 1 ud af 100 virksomheder bliver en unicorn. Hårde odds at slå for en iværksætter, som drømmer om at blive meget rig meget hurtigt. Kilde: CB Insights.
Her et beslutningsdiagram med de vigtigste spørgsmål, du bør stille dig selv, når du overveje at tage stilling til tidens vigtigste debatter. Kilde: Axios.
 

Alt er politik, og alle skal tage stilling: Her et brand stand-beslutningsdiagram

 
Hvordan gør man så det? Hvad er muligheder og risici? Mediet Axios har lavet en lille model med fire gode spørgsmål, man kan og bør stille sig selv som virksomhed og k-chef. Lige til at præsentere til næste møde med din CEO.
 
 
Under 1 ud af 100 virksomheder bliver en unicorn. Hårde odds at slå for en iværksætter, som drømmer om at blive meget rig meget hurtigt. Kilde: CB Insights.
 
 

Du har mindre end 1 pct. chance for, at din virksomhed bliver en unicorn. Det mest sandsynlige er, at din virksomhed dør, bliver en zombie eller kun lige løber rundt. 

 
Alle unge mennesker drømmer om at blive IT-millionær, men drømmen forbliver en drøm for de fleste. Det viser en ny analyse. CB Insights har analyseret over 1.000 startups. Under 1 pct. bliver en unicorn, hvilket defineres som en virksomhed, der er værdisat over 1 mia. dollars. Moralen er, at man IKKE skal gå efter den umulige drøm, men blot søge at skabe en sund forretning med glade kunder og medarbejdere, som skaber et godt produkt.
 
En anden interessant pointe er, at sandsynligheden for at blive opkøbt er langt større end for at blive en unicorn. Hele 22 pct. blev opkøbt af andre virksomheder. Den mest sandsynlige livsbane for en startup er død, zombie-underskudsforretning, eller at det knap og nap løber rundt. Det er de faktiske tal, som enhver, der ser sig som IT-millionær lige om lidt, bør kende. 
 
 
Her er samtidens mange kriser kortlagt i en samlet grafik. Læs hele risikorapporten her til skræk og advarsel. Kilde: WEF.
 

Risk is real: Hvad er mest virkeligt – og hvordan og hvorfor?

 
Vi står i en polykrise, hvor forskellige kriser rammer os på samme tid og forstærker hinanden. Hvad er de største risici lige nu? Et godt sted at starte er World Economic Forums store årlige risikoundersøgelse. Her er et illustrativt diagram, som samler polykrisens mange ansigter i et pædagogisk overblik. 
 
 
Absolut Avatar. Naturfilmen slår selv en berømt blockbuster som Titanic. Kilde: Information is Beautiful.
 

What Is the Most Successful Hollywood Movie of All Time?

 
Information is Beautiful er et legendarisk og gammelt medie om datavisualisering. Her har de lavet en interessant visualisering af de meste succesrige og mest indtjenende Hollywood-film gennem tiderne. Et kuriøst datasæt, hvor E.T., Avatar og naturligvis Star Wars står tydeligt frem som årtiers vindere. 
 
 
OpenAI er 20 gange mere værd end de nærmeste konkurrenter. Kilde: CB Insights.
 

OpenAI er det mest værdifulde selskab inden for generativ AI 

 
OpenAI har med ChatGPT’s hurtige succes taget en dramatisk føring i AI-kapløbet, viser nye tal fra CB Insights. Efter Microsoft-investeringen er selskabets værdi eksploderet og nu langt større end alle andre konkurrenters. Ikke underligt, at Google netop i dag har lanceret deres nye ChatGPT-klon for at tage konkurrencen op.

 

En indsigtsfuld graf over musikindustriens udvikling fra 1970 til i dag, hvilken tydeligvis viser, hvordan streaming giver indtægter til en svækket industri fra 2005 og frem med voksende betydning til i dag, hvor det er hovedindtægten. Kilde: Chartr.
 
 
En graf, som viser, hvor voldsomt, hvornår og hvor lang tid forskellige sociale medier trender ifølge Google Search Trends. Gad vide, om TikTok over tid vil være en kort hype som Myspace eller en fast del af vores medieforbrug for mange mennesker i mange år. Kilde Chartr.
 
Tv-genrer: Drama og komedie er størst og har altid været det. Kilde: Television Genres Over Time/ Flowing Data.
 
Tv-genrer over tid. Drama og komedie dominerer, men reality-tv, nyheder og talkshows fylder mere og mere over tid. Reality-tv bliver tydeligt for alvor populært fra midten af 2000 og frem. Sjovt nok er westerns gået totalt af mode siden 1980. Kilde: Kilde: Television Genres Over Time/ Flowing Data.
 
PS: 
Finder du selv nogle gode datavisualiseringer, vi bør dele, er du altid velkommen til at sende dem til info@kforum.dk. På forhånd tak for hjælpen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også