Ugens Ananas: Ulrich Aaby

Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og denne gang siger vi velkommen til Ulrich Aaby - Account Strategist hos Google og uddannet cand.merc EMF fra Copenhagen Business School.
Ulrich Aaby, ugens ananas i egen juice.
Ulrich Aaby, ugens ananas i egen juice.
Navn: Ulrich Aaby
Alder: 27 år
Titel + arbejdsplads: Strategist, Google
Uddannelse: Cand.merc. EMF
 
Jeg valgte k-branchen, fordi:
Jeg voksede op i Nr. Harritslev, en by uden byskilt med 3 kilometer til det nærmeste busstop, og derved ganske langt fra det meste. Men heldigvis lykkedes på en eller anden måde min far at være blandt de første i området med en internetforbindelse.
Det var en fantastisk verden på nettet, hvor man på trods af 56k modem lige pludselig var ganske tæt på det meste. Herfra gik det stærkt og jeg blev særdeles nysgerrig på verden udenfor Nr. Harritslev, og den periode var i særdeleshed med til at forme min interesse for digital kommunikation.
 
Jeg er valgt som ananas, fordi:
Emil påstår jeg altid har fingeren på pulsen, igen tror jeg dette skyldes min nysgerrighed og deraf interesse for at have fingrene på det meste. Med både større og mindre succeser som følge. Som et eksempel er jeg blandt andet den stolte ejer af utallige elektroniske gadgets, heriblandt et af de første smartwatches på dansk jord. Dog ender det desværre ofte med at flere af de her gadgets, tilbringer mere tid bagerst i skuffen end i brug, efter at nysgerrigheden har lagt sig.
Jeg er meget taknemmelig for at blive valgt af Emil, men jeg er endnu mere glad for at have vakt Emils interesse for markedsføring. Det er jeg især på grund af de ting han allerede har opnået i branchen, og den endnu større indflydelse som jeg er sikker på, at han vil komme til at have herpå.
 
 
Om ti år er jeg…
Håber jeg selvfølgelig stadig at have fingeren på pulsen. Min fascination af smeltepunktet mellem forbrugeradfærd og teknologi er nok også uforandret. Jeg ser fremad med både spænding og angst. Spændt på hvorledes især yngre generationer kommer til at ændre samfundet, eftersom at denne vil være den første generation der er opvokset med digitale medier, smartphones og streaming-tv. Men også med en snert af angst for hvordan denne udvikling ofte søges bremset, og bekymret for den modstand som flere og flere nye initiativer bliver ramt af i stedet for at blive skubbet fremad.
Derudover hedder postnummeret lige nu Dublin 8, og om 10 år håber jeg at have haft et par postnumre mere på CV’et. Jeg kunne især godt tænke mig at følge digitaliseringen fra et andet og mere fjernt perspektiv som eksempelvis i Afrika eller Asien.
 
Min vision for k-branchen er:
At kommunikation forbliver at udvikle sig mere intelligent og at vi kun lige har set starten for hvad digitaliseringen kan bibringe. Jeg håber især at dette kan være med til at mindske forbrugernes reklamelede, i takt med at kommunikationen bliver mere og mere relevant.
Imens forbrugerrejsen ændres bliver bindeleddet mellem forbruger og virksomhed i stigende grad bliver vigtigere og vigtigere. Jeg synes derfor det er fantastisk når flere og flere annoncører bruger det skiftende mediebillede på nye skæve måder, der følger de konstante ændringer. Jeg håber at se mere til denne udvikling, da jeg ser dette som en markant faktor for at kommunikation kommer til at spille en større rolle i virksomhederne og blive et endnu mere udbredt konkurrenceparameter.
 
Jeg er vild med…
At have fart på. At ting forandrer sig til det bedre og kontinuerligt åbner døre for nye muligheder. Det er meget sigende for de projekter jeg laver og grunden til at jeg hver dag finder det fantastisk at stå i midten af et digitalt landskab der konstant er under forandring. Der bliver hele tiden brudt nye grænser for hvad der er muligt, og med disse kommer mere inspiration, innovation og iværksætterlyst.
 
 
Jeg har svært ved at tolerere…
Stilstand. Hvis noget ikke udvikler sig mister jeg hurtigt interessen. Jeg har svært ved at stille mig tilfreds, og søger gerne udfordringer for konstant at forbedre mig som menneske, som kollega og som samarbejdspartner.
Et godt eksempel på dette er det faktum at lidt over halvdelen af virksomhederne på Fortune 500 er forsvundet siden 2000. Men at man på trods af dette stadig møder både internationale og danske virksomheder der ikke aktivt innoverer og som derfor ikke ænser mulighederne for hvorledes de bliver forældet lige rundt om hjørnet.
 
Ti k-folk jeg vil fremhæve…
Jeg vil gerne fremhæve et smalt udpluk af nogle af de gode folk i branchen der har haft stor indflydelse på hvor jeg står i dag. Asger Liebst, Peter Kofler(KPIC), Emil Filippo(Google), Daniel Bendix(Google), Rune Seebach(Google), Emil Lauritsen(GroupM), Lennard Fihl(Carat), Jonas Madsen(Ivækst), Lene Munk(Vice), Tobias Carl Højmark Mathiassen(DR - P3).
 
Jeg sender stafetten videre til…
Tobias Mathiassen. Tobias befinder sig på en komplet anden side af kommunikationsbranchen end jeg selv. Da han i en rum tid har slået sine folder i Danmarks Radio nærmere betegnet P3. Tobias er en af dem jeg beundrer mest. Han har alle dage haft et vanvittigt gå-på-mod, en stålvilje til at udfordre sig selv og sine omgivelser, samt en fantastisk evne til at sætte ting i gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også