UEFA i mediestorm
Har Streisand-effekten ramt UEFA lige i røven?

Det hele begyndte, da byrådet i München fik afslag på en anmodning om at oplyse et fodboldstadion i byen i regnbuens farver under EM-kampen mellem Ungarn og Tyskland... Foto: Getty

Skrevet af

William Brøns Petersen

1 artikler

0 indlæg

Tirsdag kogte internettet over. Onsdag ramte Streisand-effekten UEFA lige i røven.
Det hele begyndte, da byrådet i München fik afslag på en anmodning om at oplyse et fodboldstadion i byen i regnbuens farver under EM-kampen mellem Ungarn og Tyskland. UEFA sagde nej til til gestussen, som skulle ses som en markering af “frihedsrettigheder i EU, da rettighederne for homoseksuelle aktuelt er under stort pres i Ungarn,” rapporterer TV 2. Hvorfor? Fordi det var et politisk statement, lød fodboldforbundets svar.
 
Og derfra gik bølgerne højt – også herhjemme.
 
Den danske landstræner, Kasper Hjulmand, stod uforstående over for beslutningen. Det gjorde DF’s Pia Kjærsgaard ikke: “Sikke noget pjat at lyse EM-stadion i regnbuefarver,” skrev hun på Twitter.
 
 
På få timer var UEFA havnet i en mediestorm – igen. Men denne gang kunne det se ud, som om det er den såkaldte Streisand-effekt, der har ramt forbundet for fuld kraft.
 
Fænomenet dækker over, hvordan man utilsigtet kan ende med at tiltrække sig endnu mere opmærksomhed, netop fordi man forsøger at “gemme, fjerne eller censurere information”.
 
Udtrykket stammer fra en sag fra 2003, hvor Barbra Streisand gennem et søgsmål forsøgte at få fjernet et offentligt tilgængeligt luftfotografi på en hjemmeside, der skulle dokumentere kysterosion på den californiske kyst, fordi entertainerens ejendom også figurerede på billedet.
 
Før Streisands søgsmål var billedet blevet downloadet seks gange, men sagen førte hurtigt til, at hundredetusinder bestormede sitet for at få et glimt af superstjernens hjem.
 
UEFAs afslag har på lignende vis medført en storm, der er blevet så voldsom, at forbundet onsdag tilføjede regnbuen i sit logo og følte sig nødsaget til udsende en pressemeddelelse, hvor det understreger, at det “respekterer regnbuen”, og at “for UEFA er regnbuen ikke et politisk symbol”.
 
Det viste sig at være endnu et spinatbed, som UEFA kunne jokke i. “Jo mere de træder i det, desto værre bliver det. UEFA har tabt sagen med, skal vi sige, cifrene 4-1. Fodbold og al idræt er for alle,” mente sportskommentator Jimmy Bøjgaard, mens kommunikationsekspert Søs Marie Serup Layborn i B.T. kaldte det for “et stort selvmål”, og sportsjournalist Arnela Muminović skrev: “Der er scoret ok mange selvmål til EM indtil videre, men UEFA bliver stadig ved med at toppe med de vildeste eigentors…..”
 
 
I mellemtiden blev tyskerne enige om at gøre det, som det sydtyske stadion ikke måtte. Således lyste stadioner onsdag op over hele Tyskland i regnbuens farver, og 10.000 regnbueflag blev delt ud til publikum på Allianz Arena, hvor kampen mod Ungarn skulle spilles, mens tyske virksomheder kippede med farverne i deres logoer, og toppolitikere kritiserede UEFA og Orbán.
 
Eller som den tidligere danske fodbolddommer Kenn Hansen tweetede:
 
 

Relaterede artikler

Brøndby-brandet - I fodboldens verden lyver tabellen aldrig, og vinderen har altid ret. Derfor var det også fuldt ud og indiskutabelt fort...
Dækning af dækningen - Red fodbolden fra folkefesten
Den gode (DR), den onde (Viasat) og den virkelig grusomme - Il buono, il brutto, il cattivo … Western-klassikeren fra 1966 rammer ganske perfekt det scenarium ind, der har udspi...
Hvis Britney var en mand? - Det er et af de spørgsmål, der har fyldt debatten, siden popikonet Britney Spears leverede en gruopvækkende tale i rette...

Giv din stemme

69 stemmer
2,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

81 JOB

Adfærdsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.